1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcode uitgelezen met Forscan: PCM DTC P132B:21-6C

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AKG, 3 mei 2021.

  1. Mijn Focus Mk3 1.0 (100 pk) van mei 2012 heeft plotseling minder vermogen. Het motorstoringslampje gaat niet branden maar als ik hem uitlees met Forscan dan krijg ik de volgende foutmelding: PCM DTC P132B:21-6C.
    Code: P132B - Turbocharger/Supercharger Boost Control A Performance

    Additional Fault Symptom:
    - Signal Amplitude Less Than Minimum

    Status:
    - DTC Maturing - Intermittent at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
    - Test not complete

    -Turbo gecontroleerd, geen speling op het asje.
    -Katalysator bekeken met een endoscoop, is in ieder geval niet gesmolten en lijkt ook prima in orde.
    -Geen lekkage aan intercooler en slangen geconstateerd

    Iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
     
  2. hoe is je vacuumklep dat onder de turbo zit. deze willen namelijk geregeld doorscheuren.
     
  3. Dat is ook 't eerste waar ik aan dacht. Gescheurd rubber. gevolg hiervan is drukverlies. en dus minder vermogen.
     
  4. In de vacuĆ¼mpomp zit ook een klepje () en die is bij mij zo ongeveer helemaal verdwenen. Helaas niet los te verkrijgen dus een nieuwe pomp aangeschaft. Ik hoop dat niet ook de vacuĆ¼mklep onder de turbo defect is. Maar dat merk ik wel als ik de pomp vervangen heb.
     
  5. Een defecte terugslagklep op de vacuumpomp komt helaas wel vaker voor bij de 1.0 ECOboost.

    Hiervoor hoef je echter niet meteen de gehele vacuumpomp te vervangen. Dit probleem is relatief simpel op te lossen door het defecte membraam van de originele terugslagklep te verwijderen, de vacuumslang door te knippen en vervolgen een universele terugslagklep met slangpilaren te plaatsen.

    [​IMG]

    Dit werkt prima en kost een fractie van een nieuwe vacuumpomp.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. Bedankt voor de tip, helaas heb ik al een nieuwe pomp gehaald. Ik hoop dat anderen wat aan je tip hebben.
     
  7. Ik heb dezelfde verschijnselen alleen ook zo nu en dan flinke rookwolken uit de uitlaat. Is dat ook nog te verklaren uit een gescheurd membraan ergens of moet ik vrezen voor de turbo zelf?
     
  8. denk beste is om auto eerst uitlezen
     

Deel Deze Pagina