1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford wint (opnieuw) prijs voor beste compacte motor

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Harold1, 6 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 02-06-2016 - Ford wint prijs voor beste compacte motor

    De compacte, maar krachtige 1.0 liter EcoBoost-motor van Ford is voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot beste motor in zijn klasse tijdens de International Engine of the Year verkiezing in Stuttgart. De jury was erg te spreken over de combinatie van rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en technologie die de nieuwe standaard blijft verhogen.

    De zuinige driecilinder EcoBoost-motor werd door een panel van 65 autojournalisten uit 31 landen benoemd tot "Best Engine Under 1.0-litre". Sinds de introductie heeft de motor tot nu toe elk jaar gewonnen in deze klasse. Dit jaar liet de motor 32 concurrenten achter zich, 19 meer dan in 2012. In 2015 vond ook een aanzienlijke stijging plaats van de concurrentie van wereldwijde fabrikanten van motoren in de klasse lager dan 1.0 liter met turbocompressor en directe brandstofinjectie.

    In 2014 was de 1.0 ‘liter EcoBoost de eerste motor die drie keer op rij werd uitgeroepen tot over-all winnaar van de "International Engine of the Year" award. In 2012 kreeg de motor de titel "Best New Engine".

    "De 1.0-liter EcoBoost-motor is een revolutionaire motor, en ondanks het feit dat anderen ons navolgen, blijft deze motor al vijf jaar op rij het onbetwiste ijkpunt in deze klasse", aldus Joe Bakaj, Vice President, Product Development bij Ford Europa. "De drang tot innovatie blijft ons stimuleren nu we bezig zijn dezelfde slimme technologieën te gebruiken voor een nieuwe reeks efficiënte, schone en krachtige dieselmotoren met een kleiner formaat."

    De 1.0-liter EcoBoost-motor, die beschikbaar is in versies van 100 pk, 125 pk, 140 pk en zelfs 180 pk in de Ford R2-rallyuitvoering, is nu wereldwijd leverbaar in 72 landen. Elf modellen, waaronder de Fiesta, de EcoSport, de B-MAX, de Focus, de C-MAX, de Grand C MAX, de Tourneo en de Transit Connect, de Tourneo en de Transit Courier, en de Mondeo zijn in Europa verkrijgbaar met deze meermalen bekroonde motor.

    Eén op de vijf nieuwe Fords die in 2015 in Europa zijn verkocht, is uitgerust met de 1.0-litermotor. Op de Nederlandse markt is dit aandeel nog veel hoger. Van de in Nederland geleverde Ford Focus modellen wordt bijna twee derde uitgerust met een 1.0 EcoBoost-motor. Bij de Fiesta kiest zelfs ruim 80% van de Nederlandse klanten voor de 1.0 EcoBoost-motor.

    "Alleen het feit dat de 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford de award vijf keer heeft gewonnen, geeft al aan hoe speciaal de motor is", aldus Dean Slavnich, co-voorzitter van de zeventiende International Engine of the Year Awards in Stuttgart en hoofdredacteur van het tijdschrift Engine Technology International. "Dit toont op een fantastische manier aan hoe een compacter ontwerp en een lager brandstofverbruik niet hoeft te betekenen dat er concessies hoeven worden gedaan wat betreft vermogen, verfijning en rijcomfort, en dat het deze elementen zelfs kan verbeteren.”
     
  2. Altijd fijn als "je eigen" merk prijzen wint, maar wat zegt dit nu over het gebrek aan innovatie bij de andere merken?....
    Het lukt ze blijkbaar niet om een 5 jaar oude motor voorbij te streven...

    En voor mij weer een bevestiging dat ik (al twee keer) de juiste motorkeus heb gemaakt :-)
     
  3. Ik ben ook blij dat ik voor de 1.0 125 gekozen heb. In vergelijk met mijn 2.0 145 uit de Mondeo mis ik niets.
    Lekker vinnige motor die ook nog eens een stuk zuiniger is. Echter (natuurlijk) niet zo zuinig als men roept.

    De roffel blijft iedere dag leuk......
     
  4. Blijft een zeer fijne motor en inderdaad erg zuinig. Tot nu toe haal ik er 1 op 17,85 mee. En misschien dat ik er meer uit kan halen nu ik merendeels (expres) zonder airco rijd. Volgens BC kan ik met 1 tank iets meer dan 1000 km rijden.

    Ik ben blij dat mijn volgende :focus3: ook de 1.0 krijgt.
     
  5. De eerste 3 jaar wonnen ze hem omdat het de enige turbomotor onder de 1000cc was. Volgens mij is dat intussen nog niet veranderd.
    Maar het is een lekker motortje voor een 3 cilinder.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina