1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus Wagon III Titanium EcoBoost 1.6 150pk op LPG

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JeroenHennissen, 15 jun 2013.

  1. Gisteren heb ik mijn Ford Focus Wagon III Titanium EcoBoost 1.6 150pk opgehaald bij de autogarage. Er is afgelopen week een Prins Direct LiquiMax (DLM) LPG installatie ingebouwd!
    Op de website van Prins is een brochure te vinden waar de exacte werking in uitgelegd staat.

    Ik heb gewacht totdat de fabrieksgarantie van mijn Focus verlopen is, want ik had al een hele tijd geleden gelezen (op een Duitse Focus website) dat er voor de Focus III een gasinstallatie ontwikkelt werd/was.

    Informeren bij een LPG inbouwbedrijf in de buurt leerde me dat het inderdaad mogelijk is! Het was echter 1 van de eerste Ford Focus Wagon III modellen waar deze installatie in werd gebouwd. Ervaring met de motor (EcoBoost 1.6 150pk) had men al, maar dan voor de Ford C-max.

    Hieronder een paar afbeeldingen hoe het nu uitziet:
    [​IMG]
    De vulopening aan de buitenzijde. Ik heb ervoor gekozen om niet een kleine vulopening achter de benzine-klep te nemen, maar een normale vulopening in de zwarte bumper. Het resultaat ziet er netjes uit en valt nauwelijks op.

    [​IMG]
    De omschakelknop om te schakelen tussen benzine en LPG zit bij de climate control knoppen. Netjes weggewerkt, overzichtelijk en niet storend. De LEDs die aangeven hoeveel LPG nog in de tank zit, zijn blauw geprogrammeerd (passend bij de rest van de dashboard verlichting).

    [​IMG]
    De benodigde onderdelen (zoals boostpomp, Fuel Return Unit, Fuel Supply Unit) zijn netjes onder de motorkap weggewerkt en zitten niet in de weg.

    [​IMG]
    De nodige waarschuwingsstickers en een reclamesticker van het inbouwbedrijf Pouls Autotechniek zijn te vinden onder de motorkap.

    [​IMG]
    De laadvloer is een 5 tot 6 centimeter omhoog gekomen. Jammer, maar dat wist ik van te voren. Toch is dit het enige punt wat me iets tegenvalt. Ik had gehoopt dat de bekleding zwart was geweest, hetgeen iets mooier bij het interieur had gepast.

    [​IMG]
    Dan tenslotte de tank. Het is een ring tank model van 55 liter op de plaats van her reservewiel. De tank maakt af en toe geluid, ook als de auto niet meer gestart is. Dit is de juiste pomp die de druk van de LPG verzorgt. Op zich is dit niet storend.

    Tot op heden (na 1 dag) ben ik nog zeer tevreden over de installatie. De auto rijdt nog precies als voorheen, heerlijk dus. Ik merk eigenlijk geen verschil, ook niet met snel optrekken.
    Het tanken zal echter wel een verschil gaan opleveren...:D

    Over een paar weken zal ik mijn eerste bevindingen plaatsen in deze thread.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  2. Nog niet eerder hier gelezen. LPG op :focus3:. Ben benieuwd wat het verbruik zal zijn.
    Veel plezier ermee Jeroen.

    PS. Hoe zit het nu bij een lekke band?
     
  3. Zal dan zo'n reparatiekit worden :)
     
  4. Reservewiel zit er standaard ook niet in dus zoveel maakt het niet uit.
    Vind het een nette oplossing.
     
  5. Beter wel donkere tapijt geweest :)
     
  6. Verbruik zal naar verwachting (wat men mij vertelt) 10% hoger liggen, maar daar is het nog te vroeg voor om te concluderen of het ook echt zo is.

    De lekke band wordt inderdaad opgelost met een spuitbus. Maar ik kon toen ik de :focus3: kocht helaas nog geen reservewiel kiezen. Dat was nog niet leverbaar op dat moment. Dus af fabriek kreeg ik al een reparatiesetje mee.
     
  7. Dat vond ik ook ja, maar daar had ik bij de afspraak niet over nagedacht en de leverancier had wel nagedacht over het blauw programmeren van de LEDs voor de brandstofvloeistof, maar de vloer zwart bekleden is hun vast even ontschoten.

    Ik zou het eventueel zelf ook kunnen veranderen. De originele vloer heb ik meegekregen. En ik had al een plastic kuip (origineel Ford :focus3:) in de auto liggen en die ligt er nu ook in. Alleen zal ik die iets kleiner moeten maken, nu de vloer omhoog is gekomen is de kofferbak iets minder diep (de achterbank staat iets schuin uiteraard).
     

  8. Die vloer kan je zelf ook matzwart spuiten met spuitbusjes, gebeurt niets mee en dan is het een netter geheel.

    Die euro per 10 km die je er aan over houd is wel leuk:)
     
  9. Ben benieuwd naar je ervaringen op lange termijn;)
     
  10. Mooi, merk je of er nu meer vermogen is? De moderne LPI installaties brengen vaak wat extra vermogen t.o.v. benzine.
     
  11. Stoer dat je dit zo durft. :thumbs:
    Ik ben erg benieuwd hoe de motor zich houdt met meer kilometers.
     
  12. LPG wat een uitkomst! :)


    Ik rijd zelf ook al zo'n 7 jaar op LPG en ben er zeer over te spreken.
    Voor kilometervreters is dit echt een goed(koop)e uitkomst!
    Tegenwoordig ligt het omslagpunt volgens mij al veel lager en is het al sneller interessant, dus ook voor de mensen die iets minder kilometers maken.


    Ik was zo'n 6 jaar geleden 2100 euro kwijt voor de inbouw in mijn vorige auto, Mazda 323F, en had met mijn kilometrage het toen in 7 maanden terugverdiend.
    In mijn huidige auto, Seat Leon, zat de tank er al in, dus had ik meteen bij aanschaf het voordeel al :)


    Ikzelf ga over zo'n 5 weken in de nieuwe :focus3: voor het eerst over naar diesel, dan ben ik na 7 jaar weer eens LPG-af..


    Veel voordelig rijplezier gewenst!
     
  13. Nieuwe laadvloer

    Eind vorige maand heb ik een nieuwe laadvloer gekregen voor in de kofferbak.
    Op aandringen van Pouls Autotechniek heeft Prins een nieuwe zwarte laadvloer gemaakt.

    De vloer ziet er een stuk mooier uit, maar was helaas toch nog een zware bevalling. De maten op de tekening klopten niet helemaal, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en het resultaat mag er zijn.

    [​IMG]

    Ik heb inmiddels een kleine 8000 kilometer gereden met de gas installatie en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Met name het tanken en het betalen na afloop bevalt erg goed! :mrgreen:

    Er waren echter ook een paar kleine puntjes ter verbetering, die gelijk met het inbouwen van de nieuwe laadvloer vakkundig zijn opgelost.
    Zo ging af en toe het lampje van het start-stop systeem branden, met name bij warme dagen, met de airco aan en op de snelweg.
    Ook is het 3 of 4 keer gebeurt dat de auto niet wilde starten (midden op de dag).
    De auto is door Prins opnieuw gekalibreerd en een voorzien van een software update. Aangezien het een nieuw systeem betreft wat slechts 1x eerder in de Focus III was ingebouwd, wist ik dat ik nog een kinderziekte zou kunnen aantreffen. Uiteraard hoop je dat dit niet gebeurt, maar mocht het toch voorkomen, dat het netjes opgelost wordt.

    Ik kan niets anders dan lof uitspreken voor Pouls Autotechniek die hierbij een uitstekende service hebben verleend en uiteindelijk samen met Prins de probleempjes hebben weten op te lossen.
     
  14. als voorstander van een zelfontbrander snap ik de keuze voor een lpg installatie wel.
    hoeveel km rij je per jaar ?

    is dit systeem ook uitgerust met ee flashlupe(?) systeem ?
    wat is het verwachte "extra " onderhoud bij de ecoboost , ik denk aan speciale bougies die eerder vervangen moet worden ?
     
  15. Reactie aan Marcell

    Even een reactie aan Marcell (wou9900) die mijn een privé bericht stuurde maar zelf geen berichten meer kan ontvangen (limiet bereikt).
    Aangezien het voor iedereen interessant is, plaats ik het hier maar even.

    --------------------- Reactie ------------------------

    Hoi Marcell,

    ik ben tot op heden nog steeds super tevreden met mijn LPG installatie van Prins. Ik zou het zo weer doen, maar ben blij dat ik al zoveel kilometer nu goedkoop gereden heb. Afgelopen maandag nog in België getankt voor 49 cent per liter. Dan sta je echt met een smile op het gezicht te tanken...
    Inmiddels heb ik ongeveer 25.000 km gereden met de gas installatie zonder problemen!

    Ik heb de installatie vorig jaar (juni 2013) laten inbouwen bij Pouls Autotechniek in Baarlo (noord Limburg).
    In totaal ben je de auto wel een paar dagen kwijt ivm de keuring, maar je krijgt keurig een leen-auto.

    Ik heb een gas installatie van Prins, want op dat moment was Vialle nog niet zover dat ze een installatie hebben. Een paar weken later was Vialle echter wel op de markt met een installatie die nog iets goedkoper was dan de prins. Maar ik weet niet hoe die werkt uiteraard. Diegene die mij benaderd hebben voor een Vialle installatie zitten o.a. ook in Baarlo: Auto Inbouw Service Baarlo.
    Maar zoals gezegd, kwam dat aanbod te laat voor mij en had ik een erg goed gevoel over Pouls, diens service en klantgerichtheid!

    Succes met je keuze.

    Groeten,

    Jeroen
     
  16. Je hebt tenminste een :focus3: op LPG met meer vermogen dan wat in Duitsland bij de Ford dealer staat (1.6 LPG met 86 kW/117 pk prijslijst >klik<) :D
     
  17. Dat is atmosferische 1.6i
    In diezelfde prijslijst staat de helemaal bovenaan de benzine versie van de atmosferische 1.6i volgens mij fout in de lijst. Deze heeft maar 63kW/85pk, volgens mij moet dat 85kW/115pk zijn.
     
  18. http://www.brcautogas.nl/

    Lars ( [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] ) heeft hier hele goeie ervaringen mee. Schijnt qua techniek die ze gebruiken behoorlijk vooruitstrevend en vooraanstaand te zijn (lees: hogere kwaliteit dan Prins/Vialle).
     
  19. [MENTION=1693]McGyver[/MENTION] Tot nu toe gebruikt Ford voor de Focus af fabriek op LPG o.i.d. alleen maar atmosferische motoren. Zal nog wel even duren voordat zij een turbomotor op LPG gaan verkopen.

    De 1.6 Ti-VCT is in Duitsland met meerdere vermogens verkrijgbaar. Vermogen van 63 kW/85 pk is correct. Kijk meer eens via Schwacke.de voor het Duitse aanbod >klik<

    En weer :ontopic:
     
  20. Dank je wel voor je reactie op mijn vraag elders. Ik ga contact opnemen met Pouls en ik las ook dat er om de 80 tot 100k een kleprevisie nodig zou zijn. Weet iemand hoeveel dat kost bij de echte dealer ? Of wordt dat dan door bedrijven zoals Pouls gedaan ?
     

Deel Deze Pagina