1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus Station 1.6 2004 Sportluchtfilter

Discussie in 'Performance tuning' gestart door remkovdhoef, 12 aug 2020.

  1. Hallo,
    Ik ben nieuw op het forum :D

    Een tijdje terug heb ik mijn eerste auto gekocht; een Ford Focus uit 2004. De auto is in perfecte staat.. bijna nergens een krasje te zien, en helemaal geen roest!

    Toch lijkt het me leuk om er een sportfilter op te zetten ipv de originele. Welke raden jullie aan en welke passen er goed op?

    p.s.
    Een kabel van de accu naar de achterbak krijgen was een hel! Iemand anders hier een even slechte ervaring mee?
     
  2. Wat verwacht je van het luchtfilter

    een kabel van voor naar achteren trekken is een aardig klusje als je het binnendoor wil doen daar ontkom je niet aan als je het netjes wil doen en alle kappen en randen los gaat halen
     
  3. Moet er voornamelijk leuk uit zien en in ieder geval niet slechter werken dan die er nu op zit (originele). Heb gehoord dat het je geluid ook nog een klein beetje aanpast? Lijkt me ook niet verkeerd
     
  4. Je mk1 is een 1.6 turbo toch? (Sorry ben nog niet thuis in alle modellen). Je zou dan met een ander filter inderdaad wat meer aanzuig geluiden kunnen krijgen. Ik heb zelf een K&N filter en zie op het forum ook wel regelmatig pipercross voorbij komen. Je hebt ook goede van green. Maar zoals de naam al zegt zijn die groen en past niet echt bij de kleur van de auto.

    Als het om de look gaat zou je al snel bij een inductie/intake kit uit komen. Dus nieuwe buis met aansluiting voor ander type filter. In de originele filterbox zie je hem natuurlijk niet.

    Ik weet niet of je ook nog van plan bent een tune te doen? Persoonlijk vind ik het altijd een beetje een raar zicht als er Performance onderdelen in zitten zonder dat er performance uit gehaald word. Maar laat me je niet tegen houden. Als je het wil voor de looks gewoon doen. Ieder zijn smaak.
     
  5. Er zit geen turbo in nee. Gewoon een 101pk'tje.
    Heb verder niet heel veel verstand van tunen... Vind het echter wel leuk om zo n mooie sportfilter onder m'n kap te hebben en een iets minder standaard geluidje er op te hebben.

    Ken je nog goede passende setjes?
     
  6. Ik was ramair nog vergeten.
    Dat zou ik zo snel even niet weten. Ik weet dat K&N de 57i kit heeft voor veel verschillende auto’s. Maar wat er precies beschikbaar is weet ik niet. Even Google raadplegen zou ik zeggen.
     
  7. Als het er goed uit moet zien moet je ook het filterhuis gaan veranderen anders zie je het filter nog niet met een open filterhuis of geen filterhuis en het filter dus in de open air zie je hem en zal het inlaatgeluid best wat kunnen veranderen, maar performance zul je er niet veel van verbeteren hooguit wat meer tocht door je bankrekening
     
  8. Aangezien het een natuurlijk aangezogen motor is zou je er een paar pk mee kunnen winnen. Die hebben er iets meer profijt van dan een motor met turbo
     
  9. Leg deze eens uit als je wil.
     
  10. Bij een natuurlijk aangezogen motor word de lucht de motor in getrokken door het “vacuüm” dat gecreëerd word als de zuigen naar beneden gaat. De hoeveelheid vacuüm dat ontstaat is afhankelijk van hoe makkelijk de lucht aangezogen kan worden. Een vacuüm creëren kost energie. Als het dus moeilijker is om de lucht aan te zuigen kost het meer energie uit de motor om zich te vullen. Met een sport filter met minder ristrictie kan hij dus makkelijker aan zuigen en heb je minder energie verlies. Tevens heb je met een kleiner vacuüm ook iets meer lucht in de cilinder en dus meer zuurstof voor de verbranding. Daardoor kun je iets meer vermogen krijgen. Voornamelijk in de wat hogere toeren als er de meeste lucht flow nodig is

    wat betreft een turbo motor heb je dit effect niet/minder. Aangezien de turbo zorgt dat er altijd druk op de inlaat staat wanneer de auto daar om vraagt. De maximale druk is normaal elektronisch geregeld. En deze is ook haalbaar met de standaard inlaat. Hierdoor zijn ze makkelijk te chippen omdat ze dan de maximale turbodruk wat op schroeven(icm brandstof enz.). Het voordeel voor een turbo motor zit daarom in de gas respons en niet direct in het maximaal vermogen. De gas respons kan wat beter worden omdat de turbo makkelijker aan kan zuigen en hierdoor eerder op snelheid is voor de maximale turbo druk. Dus sneller op Max boost
     
  11. Zo had ik het nog niet gezien, verhelderend.
    Merci voor de uitleg.
     
  12. Het is maar de vraag of de luchtdoorlaat zoveel verschillend is t.o.v. Een standaard filter dat het merkbaar is.. maar ik heb ze zelf nooit geprobeerd moet ik eerlijk zeggen..
     
  13. Een sportluchtfilter geeft wat meer aanzuiggeluid weer, PK's moet je erbij denken. Heeft echt nut wanneer je al enkele mechanische aanpassingen aan je auto hebt gedaan.
    Om echt resultaat mee te krijgen moet je dus koude verse lucht en zo kort mogelijk bij je gasklep zitten.
    Maar dan krijg je dus het probleem dat het ene wel en het andere niet hebt.
    Je moet dus zorgen dat het filter niet het lucht uit de warme motorruimte zuigt.
    en kijk deze video:
    .
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  14. Hij maakt altijd goede en informatieve filmpjes. Als je meer over de werking van je auto wil weten is zijn kanaal zeker een aanrader
     
  15. Aardig filmpje geeft inderdaad wat verschillen aan tussen de diverse filters. Of je het op de weg gaat merken . vergis je alleen niet in de prijs van de filters en het onderhoud ervan een slecht onderhouden een wasbaar filter moet goed behandeld worden anders gaat ie waarschijnlijk averechts werken
     

Deel Deze Pagina