1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ford focus st

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ricardo.20, 6 jul 2011.

  1. ben nieuw op dit forum en heb sinds vandaag een ford focus st.

    Nee stop ik net en zet ik de motor uit en sluit de auto, en hoor ik onder de motorkap nog een of andere koeling draaien.... ging wel na een paar minuten weer uit. Is de eerste keer dat ik dit hoorde.

    is dit voor de turbo te koelen......

    Alvast bedankt
     
  2. Allereerst welkom op het forum en we zijn dol op foto's :mrgreen:

    Er wordt geadviseerd om na een stevig ritje de motor eventjes (minuutje ofzo) nog te laten lopen. Maar dan heb je nog kans dat de fan tekeer gaat...
     
  3. Bedankt voor reactie

    Dat hebben ze me idd geadviseerd, en hou me hier ook aan. Maar je hoorde nog echt iets onder de motorkap draaien of iets dergelijks.... kan het zijn dat een st is geprogrammeerd om nog ff na te koelen.

    Heeft er iemand ervaring met een turbo timer......
     
  4. #4 Danny, 6 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2011
    is gewoon de koelvin die aan het nadraaien is...
    omdat de warmere dagen er weer aankomen meedere autos hebben er "last" van dat de koelvin nadraait

    het heeft echter niets met de turbo te maken..
    advies is idd wel even dat je de motor laat nadraaien zodat de turbo op minimale toeren draait en afkoelt

    wat betreft de turbo timer...
    deze zijn bij de meeste verzekeringsmaatschapijen verboden
    stel dat er brand uitbreekt in je auto en ze zien een turbo timer zullen ze je daar op pakken
    met als gevolg dat je niets uit gekeerd krijgt bij eventuele brand (dit heb ik bij medere maatschapijen nagevraagt)
     
  5. Heb ik laatst met mijn ST ook gehad, als het buiten zeer warm is en je hebt een aardig stukje gereden dan blaast de koeling nog gewoon rustig een minuut if 2-3 door om het blok iets beter te laten koelen.

    Je namelijk nagaan dat onder de motorkap het ontzettend heet kan worden zonder dat de motor aan heeft gestaan.
     
  6. Turbotimer is ideaal.
    Als je aan komt rijden, je zet je auto neer, stapt uit en de auto schakelt uit na 30 seconden.
     
  7. #7 Iodokus, 7 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2011
    Is een heel normaal verschijnsel niets ernstigs ik had het bij mijn ST maar ook bij mijn huidige :focus3:.
    Het nadeel is wel dat het voor iedereen duidelijk is dat je stevig hebt doorgereden :schater:

    Overigens [​IMG]

    En niet geheel onbelangrijk:

    :worthless:


    O ja aangaande een turbo timer, niet doen nergens voor nodig gewoon na een snelle rit een paar kilometer rustig uitrijden daar koelt de boel veel beter van. Overigens en ik heb dit meerdere keren nagevraagd, zal Ford nooit iets onder garantie of coulance repareren als er sprake is van een turbo timer ;)
     
  8. Ik dacht al dat het aan mij lag.
    Na een stevige rit rijd ik de laatste kilometers ook rustig aan.
    Na het parkeren draai ik soms 2 min na en dan springt die fan nog aan....

    Maar ben dus niet de enige :D
     
  9. Tegenwoordig is het laten lopen van de motor niet meer noodzakelijk. Is een ander geval wanneer je plankgas de snelweg afkomt en dan de motor meteen uitzet. Bij normaal gebruik nergens voor nodig. Vroeger was dat wel anders...maar tegenwoordig is de koeling anders geregeld.
    Turbo timer is al helemaal flauwekul op normale straatauto's.
     
  10. bedankt voor reacties, die turbo timer blijft achterwegen.... is ook geen punt om de laatste paar kilometer rustig te rijden.
    Wat ik wel merk is dat ik bij stationair af en toe kleine schokjes voel(niet hinderlijk)
    Hebben dit meerdere?
     
  11. Het kan inderdaad de airco zijn. Het schijnt een probleem te zijn van de :st: waar je mee moet leren leven. Er zijn meer ST-rijders op het forum die er last van hebben, maar er is geen oplossing. De enige oplossing is de airco zo min mogelijk gebruiken.

    Maarre... Waar blijven die foto's? :badgrin:
     
  12. Airco schakelt bij mij ook idd constant in en uit.....niks bijzonders en qua verlies aan vermogen merk je er weinig van :badgrin:

    Maar zoals Dimi al zegt:
    :worthless:
     
  13. die airco is vreselijk irritant ! Ze hadden bij Ford beter de airco continue mee kunnen laten draaien en dan de te koude lucht verwarmen...had wat aangenamer geweest !

    En die turbo timer is echt niet nodig, lees je boekje maar eens, wat niet mag is je motor op hogere toeren als stationair uitzetten. Ik laat hem eenmaal in de garage een seconde of 15 nadraaien...
     
  14. Ja dit is idd irritant, helaas doet ie dit bij mij ook als de airco uit staat....
    Kan het zijn dat ik de luchtsensor en de gasklep eens moet reinigen of is dit verspilde moeite.... helaas word het boekje lezen voor mij zeer moeilijk is namelijk in het duits maar zal mijn best doen!!!!!!!
     
  15. Dit hebben wel meer snellere Fordjes, mijn Fiesta ST had dit ook. Valt mij wel tegen dat een auto met ruim 200 pk hier ook nog hinder van ondervind. Een airco snoept wel 8-10 pk weg op een zeker moment, dit zou je bij de Focus toch niet moeten merken.
     
  16. Qua vermogen merk je ook weinig tot niks.
    Het "probleem" wat zich voordoet is dat je het inschakelen en uitschakelen van de airco wel voelt (een klein tikje). Op zich is dat nog niet zo'n probleem, ware het niet dat dit elke zoveel seconden gebeurd :???:
     
  17. Hoewel de betreffende "airco tik" mij zeker niet onbekend voorkomt moet ik zeggen dat ik er bij de ST minder last van had dan bij de vorige Ford mobielen. Kan het zijn dat je hier met een climate controle minder last van hebt??
    Één ding is zeker met de :focus3: heb ik er totaal geen last van, misschien is er iemand wakker geworden bij Ford :mrgreen:
     
  18. OM de paar seconden tikken als de airoc aanstaat - Dat klinkt bekend ....

    Ik rijd nu totdat mijn auto er is in een leenauto van de dealer: Fusion 1.4 met Airco. DIe Airco tikt ook continu : Elke paar seconden. Ik hoor het echter alleen als ik buiten de auto sta en hij loopt stationairi of als ik met open ramen wegrijd.
     
  19. PM me ff als je een NL manual wilt, is er wel 1 van de facelift uitvoering...(2008-2011)
     

Deel Deze Pagina