1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus mk3 2012 lekstroom hoog?

Discussie in 'Electronica' gestart door Pim1234, 29 nov 2023.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb een Ford Focus mk3 uit 2012, 1.6 diesel met start stop.
    Vorige week starten mijn auto niet meer en bleek de accu defect (3 jaar oud)
    Ik heb de accu vervangen door een Varta Start Stop E46 accu 12V 75Ah en daarna BMS gereset.
    Auto start nu prima en start stop werkt ook weer.

    Omdat 3 jaar voor een accu aan de korte kant is heb ik nu met stroomtang de lekstroom gemeten.
    Ik meet 755mA als de auto zo'n 10 minuten uit staat (telefoon lader en dashcam eruit gehaald en auto op slot).
    755mA zou betekenen dat als ik de accu na 100 uur / 4 dagen leeg zou zijn, dit lijkt mij aan de korte kant.

    Weet iemand wat een de normale lekstroom / standby stroom is van dit type ford focus?
    En iemand tips waar te beginnen met zoeken?

    Alvast bedankt
     
  2. Pim1234 en firebolt vinden dit leuk.
  3. Bedankt voor je reactie!

    Ik heb de meeting opnieuw gedaan nadat ik ruim 30 minuten heb gewacht. Nu was de stroom kleiner dan 40mA.
    Heb zo geen shunt liggen, maar mijn tang heeft 2A instelling met nul optie en is dan nog redelijk nauwekeurig. In ieder geval goed genoeg om verschil tussen 750mA en 40mA te meten :)

    Lijkt er dus toch op de het alleen de accu was die defect is gegaan.
     
  4. Al is het niet super nauwkeurig of dat we weten. Het is zeker dat na 10min je hogere stroom meet dan na 30min.
    Tegenwoordig met start/stop zijn accus na jaar al slecht genoeg om start/stop niet meer werkend te hebben en na 3 jaar hebben ze idd het beste wel gehad.
    Oudere voertuigen gaan ze wel tot 5 a 8jaar mee. Maar daar word de accu veel minder belast
     
  5. had jij de vorige accu zelf geplaatst of laten doen?
    was de BMS toen wel gereset en was het de juiste accu?
    dit soort dingen spelen tegenwoordig een grote rol vwb het behoud van de accu.
     
  6. Ben niet echt van mening dat BMS reset de grote boosdoener kan zijn.
    Dit vooral ivm BMS reset eigenlijk verkapt een leeftijdteller van de accu op nul zet en SOC op 100% (tijdelijk).
    Echter de BMS meet over een tijd wat de echte SOC is. Op basis daarvan regelt hij alles bij.
    Want als je keer je accu loskoppelt of niet en laat accu op. De volgende keer dat je auto start en uitleest is je SOC hoger.
    Daarnaast zijn er ook wagens waar je BMS nooit reset ivm dit een systeem zelf meet en na 24uur juiste waardes gaat weergeven ivm het dan ook lange tijd rust heeft gehad.
    Tevens BMS is niet te vergelijken met HV lithium accu.
    Loodaccu alleen accuspanning, temperatuur en stroom wordt gemeten en doorgegeven aan de motorcomputer. Bij HV accu, wordt elke brick in de gaten gehouden. Die rekent uit wat de SOC is op basis van accuspanning aan de hand van tabel.
    Dan staan er vaste dingen in wat bij welke SOC toegestaan is of niet.
    Enige dat in forscan staat is tot hoever de auto accu mag opslaan. Bij welke percentage de voorruitverwarming, deurhendel van andere deuren om op slot te doen, start/stop niet werkt.
    Degene die de bms stekker lostrekken en op die manier rijden, hebben juist dat alleen start/stop niet werkt maar rest geen probleem mee hebben.

    Om lang verhaal kort te zeggen, BMS op loodaccu vind ik nutteloos vooral ivm dynamo door de motor computer wordt aangestuurd. en al zorgt deze dat je altijd max 14V naar de accu gaat, wordt de accu altijd goed opgeladen. Zo hebben we dat dik 50jaar gedaan. Ivm we meer gebruik maken van de accu als de motor niet loopt. Lees bij stoplicht, dan is het belangrijk dat de auto start als de accu een grens bereikt van je moet nu starten of je hebt te weinig energie in de accu zitten om te starten
     
  7. ik wist niet dat het om een loodaccu ging, dan is bij voorbaat al de verkeerde accu geplaatst en verbaasd het mij niet dat die na 3 jaar al defect is :shrug:
     
  8. Wat voor accu zit er dan in ? normaliter zijn startaccu’s meestal loodaccu’s in enige vorm onder andere benamingen
     
  9. nou kijk, zoveel verstand heb ik er van :weird:
    ik kan maar beter mijn mond houden :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina