1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2014 Adaptieve Cruise Control radar probleem

Discussie in 'Electronica' gestart door kwiekie, 5 jul 2016.

  1. Hoi,

    Hopelijk is dit de juiste rubriek om het te posten. Ik heb volgende Ford Focus.
    Auto: Ford Focus versie 2011 1.6TDCi 85KW
    Bouwjaar: 2014

    Sinds paar weken heb ik onderstaande fout melding ivm de radar die onder andere wordt gebruikt voor de adaptieve cruise control en frontale botsing detectie. En de radar is niet geblokkeerd.
    [​IMG]

    Deze fout melding komt op na paar minuten of aantal km te hebben gereden, vanaf dan werkt de cruise control helemaal niet meer en deze functie mist ik meest. Als test heb ik de auto ook voor een bepaalde tijd stationaire laten draaien, dan krijg ik deze fout melding niet, met cruise control op standby. Wat ik vermoed dat deze fout melding wordt veroorzaakt door een elektrisch overbelasting of zo iets, of bij effectief belasten/gebruik van de radar. Of is het misschien ergens een slechte contact maar hier heb ik er twijfels erover? Trouwens de radar wordt niet geblokkeerd, er staat niks ervoor.

    Wat heeft de garage tot nu gedaan?
    1. Offline diagnose software erop gelaten zonder extra resultaat. Enkel de foutmelding dat de radar is geblokkeerd.
    2. Online diagnose software erop gelaten, ook zonder extra resultaat.
    3. De radar her-uitgelijnd door 50 tal km ermee te rijden zoals je kan op onderstaande foto's, sorry de foto's zijn niet scherp.
    [​IMG]

    [​IMG]

    4. Een case opgemaakt naar Ford Duitsland gestuurd voor advies. Een week geleden gekregen dat de radar dient te worden vervangen. De radar kost 2 262 euro zonder installatie, ter info deze adaptieve cruise control optie heeft bij de aankoop maar 800 euro gekost. Alleen pech voor mij, dat deze probleem juist optreed buiten de garantie periode, de garantie verviel op 30/04/2016.
    5. De garage zal aan Ford vragen om korting te geven op de radar en daar wacht ik nu op, maar maximum dat ik zou krijgen, zou 30% korting zijn. Wat betekent dat het steeds bijna 2 000 euro (met installatie) zal kosten om het door de garage te laten herstellen. Vandaar deze hulp vraag naar deze community.

    Eigenlijk ben ik erg teleurgesteld dat de garage zo weinig ervaring en kennis heeft, het is althans de grootste Ford garage van de streek met 10tal mecaniciens. Van z'n garage had ik verwacht dat ze wat meer ervaring of kennis hadden, ze hebben toch training gekregen van Ford? De enige wat de hoofd-mecanicien kon vertellen dat ze geen ervaring hebben met herstellen van de radar, enkel paar vervangen door ongeval. Hij wist niet eens waar de radar zat, ik heb het zelf moeten uitzoeken. De radar zit links van de radiator, achter de plastic driehoek, zie onderstaande foto.
    [​IMG]

    En dat is de radar.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Door de hoge herstel kosten zal ik proberen om het zelf te herstellen, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

    Radar model?
    Aan de hand van de part nummer, kom ik op volgende 2 website. De prijs van de garage wordt hiermee bevestigd. De part nummer is een Ford part nummer, zou het mogelijk zijn om aan de artikel nummer van de OEM fabrikant van deze radar te geraken? Dan gaat het waarschijnlijk niet zo duur zijn?
    https://www.der-ersatzteile-profi.de/product_info/BV6T9G853BB-DrehzahlSensor-EP2911317.html
    https://eshop.original-teile.de/ind...ram=BV6T9G853BB&ldtype=&_artperpage=50&pgNr=0

    Ik heb ook volgende schema gevonden wat de part nummer bevestigd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de radar geraken?
    Het is mij nog niet gelukt om aan de radar te geraken zonder iets beschadigen. Zonder boven aangehaald, is het misschien gewoon een slechte contact, dus het zou goed zijn om de radar visueel te controleren Langs de bovenkant gaat het niet want de radar zit onder een botsing absorptie balk.
    Langs de onderkant is het ook nog niet gelukt. ik krijg de zwarte onderkap niet eraf, dat zou de enige manier om aan de radar te geraken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik weet niet hoe je de bevestiging lipjes kan open krijgen zonder het te af te breken, zie onderstaande foto's. Weten jullie hoe ik de zwarte kap zonder beschadigen kan verwijderen?
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wat denken jullie? Heb jullie adviezen of kan jullie me helpen? Een heel goeie test zou zijn als ik een werkende radar van iemand zou kunnen lenen om het op mij auto te testen, zo kun je direct achterhalen of de radar de oorzaak is van het fout melding. Ik heb deze vraag ook aan de garage gesteld, maar ze hadden geen radar op stock.

    Alvast bedankt voor al jullie reacties!
     
  2. #2 pd3jcw, 5 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2016
    De radars worden gemaakt door Delphi, maar ik denk niet dat die je verder gaan helpen....
    Op Ebay komen de radar units nog wel een voorbij, vaak zonder beugel wat een probleem kan zijn als je achteraf ACC in wilt bouwen. De montage beugel kan niet los worden besteld namelijk. (maar dit is niet van toepassing voor jou)
    De radar zelf kun je loshalen door de driehoek in de bumper eruit te nemen en door de koplamp erboven te verwijderen kun je bij het 3e boutje wat de unit op zijn plek houd.
    De radar kan door het driehoekje dan naar buiten worden gewurmt waardoor je bij de connector kan komen om te meten eventueel.

    [​IMG]

    op deze manier heb ik de radar ingebouwd bij mij namelijk !
    Je kunt op de connector meten of er een GND en 2 x 12V bij contact aan is, het getwiste pair op de connector loopt direct naar de computer van het geheel welke boven je handschoenvakje zit.

    [​IMG]

    Deze gele stekker bevat ook weer een GND, 2 x 12V bij contact aan en twee keer een twisted pair. Een pair komt direct van de radar en het andere pair zit op de voertuigbus (HS-CAN).

    Ik zou eerst dat driehoekje eens verwijderen en kijken hoe de radar en connector eruit zien !
    een 2ehands radar zonder beugel kost iets van 300,- euro op ebay, ze zijn alleen vrij schaars...
     
  3. Goedendag,

    Ik heb nog wel een radar liggen. Boven In Nederland, prijs van de radar is 750 euro.
     
  4. Dat is toch een fase 2 radar [MENTION=2338]vandertuin[/MENTION]?
     
  5. Inderdaad, heb meeerdere liggen ;-)
     
  6. Dit betreft toch een fase 1 of heb ik het mis?
     
  7. Aan de foto's te zien wel !
     
  8. @ pd3jcw

    Bedankt voor je reactie.
    1. Heb je de part nummer van de radar zelf of naar exact welke model moet ik zoeken?
    2. Hoe moet ik die plastiek driehoek verwijderen zonder beschadiging? Ik veronderstel dat je gewoon via buitenkant kan verwijderen?
    3. Heb je een idee/vermoeden wat de oorzaak kan zijn? Het probleem treed pas op na z'n 10 minuten.

    Trouwens wat is verschil tussen fase 1 en fase 2 radar?
     
  9. #9 pd3jcw, 5 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2016
    Nee, Delphi maakt de radars voor o.a. Ford ze verkopen zelf geen losse radars.
    Met een pannenlikker kun je de driehoek eruit krijgen;
    [​IMG]

    Ik zou zelf eens beginnen met het controleren van de Massa verbinding en de twee 12V voedingen die in de connector moeten zitten als je het contact aan zet.

    De focus 3 fase 2 heeft de radar in het midden van de auto zitten, achter de grille. De montage-beugel is anders maar de radar zelf is denk ik hetzelfde, al weet ik dat niet 100% zeker....
     
  10. Ok bedankt. Ik zal het vanavond keer proberen.
     
  11. Als je op zoek gaat naar een 2ehands radar kun je de volgende Ford nummers gebruiken;
    BV6T 9G853-BA of -BB
    AG9N 9G768-AA

    Het tweede nummer is voor een Mondeo, s-max en galaxy bedoeld origineel, echter de Focus 3 gebruikt precies dezelfde radar;

    [​IMG]
     

  12. Pannenlikker :schater:

    Briljante oplossing weer Harrie...
     
  13. #13 kwiekie, 7 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2016
    Ik heb gisteren eindelijk de tijd gehad om de plastieken driehoek te verwijderen en de spanning en de GND na te meten. De spanningen zijn ok.

    Ik heb een nieuwe theorie over de mogelijk oorzaak, het zou kunnen dat er een microscopisch slechte contact is op de printplaat die tijdens het rijden een slecht geeft waardoor de foutmelding veroorzaakt. Om het te controleren moet ik de radar afhalen en de printplaat controleren. Maar ik krijg de radar niet los van de 3 bevestiging punten, ik heb al met een tang geprobeerd zonder succes. Hoe moet ik de radar van die 3 bevestigen punten verwijderen zonder het te beschadigen, (zie rode pijlen op de onderstaande foto)?
    [​IMG]

    Ik heb de deksel al keer geopend, hierachter zit direct te antenne. Ik ga waarschijnlijk volledig moeten demonteren om de printplaat te controleren.
     
  14. #14 pd3jcw, 8 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2016
    het boutje (torx, soms zit er een stickertje of dopje over het kopje om deze schoon te houden) links onder kun je eruit draaien, de andere 2 posities zijn "bolletjes" waar de radar ingeklikt zit.
    Als je de radar op deze manier gaat losmaken moet die na montage wel weer haaks op de weg gesteld worden !
    Andere optie is om de bumper los te nemen en dan de radar met beugel en al los te maken, achter het piepschuim wat je boven de radar zit zitten namelijk 2 schroefjes en achter de radar zit een M6 moer.

    Wil je foto's posten van het binnenwerk ? daar ben ik wel benieuwd naar.
     
  15. Inderdaad je hebt gelijk, ik kan die niet zomaar losmaken. Bumper afhalen is heel veel werk, ik denk dat ik ter hoogte van de 2 schroefjes, 2 gaten gaat maken in de piepschuim. Dat kan waarschijnlijk geen kwaad? Weet jij dat wat de functies van de piepschuim, bij jou zie ik geen piepschuim?

    Ik zal zeker wat foto's posten van de binnenkant.
     
  16. Dat piepschuim heb ik weg gesneden omdat ik drl's gehad in die driehoekjes.
     
  17. Dat piepschuim heeft zeer waarschijnlijk een functie bij een aanrijding anders had ford het wel achterwege gelaten lijkt me
     

Deel Deze Pagina