Ford Focus 1.6 TDCI Titanium / Econetic Titanium

Discussion in 'Prullenbak' started by marja, May 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hallo,

    Zou iemand mij kunnen/willen helpen ? Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de Ford Focus 1.6 TDCI Titanium en de 1.6 Econetic Titanium uit 2013?
    Wat is het verschil in uitvoering en in verbruik van de auto en hoe kan ik zien of de auto een titanium of Econetic titanium versie is ?

    Alvast bedankt voor het helpen/meedenken.
     
  2. In ieder geval:
    - langere overbrenging versnellingsbak.
    - brandstofdamp klep in de uitlaat (geeft wel is problemen).
    - minder pk's

    Vast nog meer, mijn kennis van de focus 3 is wat verwaterd;).
     
  3. De ECOnetic versie van de 1.6 TDCI is voorzien van een aantal aanpassingen en maatregelen die ervoor bedoeld zijn om de uitstoot te verminderen waardoor er voor zakelijke rijders minder bijtelling hoeft te worden betaald.

    Om dit te realiseren zijn er een aantal motorische aanpassingen gedaan en is de ECOnetic t.o.v. de normale 1.6 TDCI voorzien van een versnellingsbak met langere overbrengingen.

    Een ander verschil is dat het trekgewicht van de ECOnetic beduidend lager ligt als dat van een normale 1.6 TDCI. Als ik het me goed heriiner is het trekgewicht van de ECOnetic op kenteken 0 KG of 300 KG (afhankelijk van de productiedatum). Bij de normale 1.6 TDCI is dit als ik het me goed herinner 1200 KG.



    De ECOnetic is onder andere te herkennen aan het vermogen van de motor. Deze heeft 105 PK. De normale 1.6 TDCI was verkrijgbaar als 95 PK en 115 PK.
     
  4. #4 jjonkie, May 20, 2016
    Last edited by a moderator: May 20, 2016
    Klopt 115 pk TDCI heeft een trekvermogen van 1200 kg, wat ik gezien de prima prestaties van deze motor wel wat weinig vindt maar dat terzijde..

    115 pk is wel de betere keuze met name om het extra koppel.
     
  5. #5 bjauto, May 20, 2016
    Last edited by a moderator: May 20, 2016
    Daarnaast:
    - Econetic is iets verlaagd.
    - De hele onderzijde is voorzien van plastic beplating.
     
  6. Bij de Focus 2 was de ECOnetic verlaagd. Voor zover ik kan achterhalen is dit bij de Focus 3 niet meer het geval.

    Ik heb in Etis en Ecat aan de hand van kentekens diverse Focus 3 ECOnetic exemplaren (te herkennen aan de benaming 1.6L DV6C Econetic Sub-90) bekeken en deze zijn allen voorzien van dezelfde wielophanging als de normale 1.6 TDCI.


    Ik weet niet hoe het bij de normale 1.6 TDCI zit maar de beplating aan de onderzijde is niet alleen voorbehouden aan de 1.6 TDCI ECOnetic. Mijn 1.0 ECOboost is bijvoorbeeld aan de onderzijde ook grotendeels voorzien van beplating.
     
  7. En op http://www.autovandaag.nl/autotest/7955/ford-focus-1-6-tdci-econetic-technology/ staat:
    'De 1.6 TDCi econetic Technology is in vergelijking met de andere dieselvarianten nog zuiniger ingesteld; Ford heeft de wagenbodem gladder gemaakt, de rijhoogte ietsje verlaagd, het koelsysteem aangepast en de injectie verbeterd.' ,

    'Een speciale vermelding verdient het lean-NOx filter dat exclusief op de Focus econetic is gemonteerd'. en

    '...moet lichtmetaal altijd achteraf worden besteld om niet met de CO2-uitstoot in de knel te komen'.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page