Weet iemand of de Focus mk4 die probleem ook heeft? Zij hebben het enkel over de mk3 maar komt dat alleen omdat ze in noord amerika de mk4 nooit hebben gekregen? Of is er een update geweest aan de motor voor de mk4 waardoor dit niet meer van toepassing is?
Wel apart dat ze het hebben over mk3.5 terwijl mk3.1 zelfde olieriempje heeft die ook op kan lossen in verkeerde olie.
Ik dacht gelezen te hebben dat het meer gaat om de arm van de spanner en de bevestiging daarvan. Niet zozeer om het oplossen van de riem zelf. Al vervangen ze die ook.
Zo te zien is het een terugroep actie in Amerika. Daar is 1.0 EcoBoost pas geleverd in de MK3.5. Ben benieuwd wat Ford Europa hier mee gaat doen, ik persoonlijk verwacht er niet te veel van.
Dan zal er wel een verschil zijn in of de arm van de spanner en/of de bevestiging hiervan tussen de mk3.1 en Mk3.5
Artikel heeft voornamelijk over de spanner dat die issues geeft en gevolg daarvan is dat de tanden verdwijnen. Eigenlijk alleen dus over de distributieriem. Niet zo direct over de oliepomp en oliepomp riem. al worden deze wel vervangen ivm gevolg schade kan oplopen. Denk dat dit ook de rede is dat we de terugroepactie niet bij de mk4 zullen zien (waar de turbo achterop het blok zit en niet ervoor). Dit puur omdat deze geen distributieriem heeft maar ketting. Dus hele verhaal van de spanner telt dan niet. Verhaal van dat de oliepompriem beschadigd raakt is dan niet van toepassing. zover ik weet heeft namelijk deze geen spanner.
Uitgaande van de genoemde bouwjaren in het artikel over de recall, zou je denken dat dit in Europa ook de Focus mk4 vanaf 2018 zou betreffen (zoals trucker0werner ook zegt: met de turbo aan achterkant, distributieketting voor de nokkenassen maar nog wel de kleine wetbelt voor oliepomp, blokken b4da, b7da en alle mhev versies daarop volgend). Lees je echter verder en kijk je naar de filmpjes, dan kun je concluderen dat het om de eerste versie van de 1.0 EcoBoost (fox) gaat, die ook een wetbelt als distributieriem zoals in de Focus t/m mk3 facelift gebruikt is (geproduceerd tot in 2018...). EcoSport in USA lijkt te worden geproduceerd in India daar. Hadden vast nog een voorraad eerste generatie 1.0 blokken liggen terwijl de EcoSport hier (productie in Roemenië) wellicht al het nieuwere blok heeft? Anyway... MAAR, en hier zit bij mij de twijfel: juist in die filmpjes (https://www.thedrive.com/news/self-...eds-to-investigate-1-0-liter-ecoboost-engines) wordt volgens mij toch echt alleen de tandeloze wetbelt van de olieriem getoond... Niemand zegt dat die olieriem over de spanner van de distributieriem loopt, toch? Het gaat dus misschien helemaal niet om de spanner van de distributie, maar mogelijk echt om een separate (?) spanner voor de olieriem? Die zou dan dus ook in de vernieuwde 1.0 en 1.5 EcoBoost (fox en dragon) zitten vanaf medio 2018 / focus mk4. Dus, is er iemand die kan bevestigen dat de olieriem een eigen spanner heeft? Zo ja, dan is de kans groot dat ook de nieuwe EcoBoost 1.0 en 1.5 driecilinder dit probleem kunnen hebben.
Ik denk dat ze in euro de bevindingen wel omslaan naar de typen die van die motor voorzien zijn Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
Onder het mom van 'de vraag stellen is hem beantwoorden' bij mijn vorige post zojuist: Volgens de Ford service bulletins of kennisgevingen die via genoemd artikel te vinden zijn: SSM 49726 en SSM 49918 gaat het dus inderdaad om een olieriemspanner en dus niet die van de distributie...: "This may be due to a failed engine oil pump belt tensioner." Grote vraag dus nog steeds welke blokken in Europa deze problemen met de olieriem-spanner hebben en of dat ook geldt voor de nieuwere 1.0 en 1.5 ...
Al zou mijn C-Max er deel van uit maken, nu toch al te laat. Distributieriem en oliepomp +riem zijn al vervangen. Daar ga ik vast geen centen voor weer zien…
Een topic met een dik Telegraaf sausje, zeker met deze titel. Het gaat vooralsnog niet om Europese auto’s, en het gaat niet om de distributieriem (wetbelt). Langzamerhand moet het algemeen bekend zijn dat je de juiste olie moet gebruiken. Daar zal een eventuele terugroepactie niks aan veranderen. Een ieder die anders doet, neemt bewust de risico’s, achteraf dan niet gaan klagen. De juiste olie gebruiken is bij wijze van al 20 jaar zo en niet alleen bij Ford.
Precies dit. 'ff' wat olie erbij mieteren van de winkel/pomp op de hoek zit er al een tijdje niet meer in.
Rode deel is de belt tensioner waar het over gaat. Wel heel apart dat ze hopen dat de olie voldoende smeert om issues te voorkomen. Echter dit is motor met balansas. Weet niet of mk4 een balansas nog heeft en dus of die wel een spanner heeft. Dacht namelijk dat motor zonder balansas directe riem naar de oliepomp heeft zonder spanner. Of ben in de war met andere blok. Hoe dan ook we gaan het zien. Anders zou het nog wel jaar duren voor ford europa actie hier opstart