1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FoFo2 Fase 1: koppelingspedaal af en toe laag

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door daprolix, 29 jun 2011.

  1. Ik heb de laatste dagen een vreemd probleem ontdekt met mijn koppelingspedaal. Af en toe staat deze na het intrappen een cm of 4-5 lager dan het rempedaal. Ontkoppelen gaat dan nog maar net.
    Als ik het pedaal dan met de hand weer omhoog trek voel ik een soort van lichte 'knak' in het pedaal waarna deze weer gelijk met het rempedaal staat. Het ontkoppelen gaat dan weer prima en het wegrijden is beter te doseren zeg maar.

    Is dit mijn koppelingscilinder bij het pedaal en is dit een bekend probleem/kwaal?

    En weet iemand wat een losse cilinder kost en of deze eenvoudig te vervangen is? Ik ben een ervaren sleutelaar en ik deins niet terug voor uitdagingen ;)

    Het betreft hier een Focus 2 Fase 1 uit 2005 met 1.6 16v benzine motor.

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Groeten,

    Bart
     
  2. Geen idee of het systeem hydraulisch is, maar als het zo is, kan je of een lekke cilinder hebben bij je pedaal of op de bak.
    Controleer je peil van je remvloeistof dan eens, bij de meeste auto's is het een gedeeld (rem- koppelingvloeistof) systeem/reservoir.
     
  3. Het is hydraulisch inderdaad en remvloeistof is op peil. Ook geen lekkage te zien bij het pedaal. Lijkt alsof de cup in de cilinder dubbelvouwt ofzo. Als je hem terug trekt voel je hem ook 'omklappen' lijkt het wel.

    Hij doet het ook niet altijd, want vandaag heeft alles gewoon naar behoren gewerkt.

    Ik vroeg me af of het een bekend kwaaltje is of dat ik het net weer moet treffen :lol:
     
  4. vloeistof tussen de binnen en buiten cup dus zeg maar?
    buitenste (stof) hoesje even openen, doekje erbij, kijken of er vloeistof daar zit...
     
  5. Toch nog maar even onder het dashboard gedoken en nader onderzoek bleek dat het veertje wat aan het pedaal hoort te zitten er helemaal niet zat! Ook niet op de vloermat tegengekomen trouwens.

    Bij de dealer een nieuw verensetje gehaald voor 5,40 incl btw dus dat viel me nog alles mee. Echter krijg ik dat kl*te veertje niet op zijn plek. Zijn hier nog handige tips voor? Hoe te werk te gaan?

    Ik heb zelf de onderste dashboardkap al los gehaald en ik krijg het veertje ook wel bij het schutbord in het gaatje van de koppelingspedaal-plaat. Maar hoe krijg ik hemelsnaam dat veertje achter het oogje in het pedaal?? Je moet er flink wat kracht mee zetten namelijk.

    Ook zat er in het zakje een tweede veer met een witte kunststof ring. Deze kan ik echte niet thuisbrengen bij mijn Focus, wellicht is dit voor de diesel uitvoering?

    Groeten,

    Bart
     
  6. Het veertje heb je nodig. Dat witte ding is voor o.a. de ST.

    Het veertje plaatsen.: pedal box moeren los halen en ***ten om het veertje daar achter te haken. Zonder los halen lukt het echt niet. Als het veertje eenmaal daar zit, pedaalbox weer vast zetten. Dan onderste dashkap los links naast het stuur. Lange, lees 40 cm, schroevendraaier gebruiken om de veer omhoog te trekken en achter pedaal te haken.

    Leuk klusje, oefening baart kunst. Ben er gemiddeld zo'n 15 minuten mee bezig.
     
  7. Het veertje achter de pedalbox haken lukt me wel zonder deze los te draaien maar het haken achter het pedaal was het lastige.

    Aangezien ik het originele veertje niet meer heb, hoe moet ik de veer monteren? Je hebt een lange haak en een korte zeg maar. Welke kant moet achter de pedalbox?

    Ik zat ook te denken om de koppelingscilinder los te halen van het pedaal zodat je die verder naar voren kunt halen om zo het veertje er achter te haken. Is dit makkelijk te doen?
     
  8. Nou het is me gelukt! Met de pedaalbox losser zetten (moertjes nog net laten zitten) en een stuk ijzerdraad en een lange schroevendraaier heb ik het voor elkaar gekregen om het veertje op zijn plek te krijgen.
    Ik kan me voorstellen dat je het in 15 minuten voor elkaar krijgt als je de truc weet. Maargoed, weer iets geleerd :)

    Bedankt voor de tips!

    Groeten,

    Bart
     

Deel Deze Pagina