1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[FoFo 2, fase 2] [ 1.6 TDCi 100] Motor hapert..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ome Robert, 7 mrt 2013.

  1. Ford liefhebbers,

    Ik rij al enige maanden met een probleem en de garage kan op dit moment niks vinden. Dit is makkelijk gezegd, maar er zit inmiddels al behoorlijk wat uren aan onderzoek, vloeken en iritatie in de auto. Het is begonnen i.c.m. een defect aan de radio. Op een dag was ineens de accu leeg. Na het starten middels kabels bleek de radio het niet te doen. Vervolgens een dag later weer lege accu. Toen zelfde riedel, auto reed, maar radio stil.

    De garage heeft de radio verwijderd en het accuprobleem was opgelost. Inmiddels heb ik een vervangende radio en dit euvel is verleden tijd. Hoera... Of toch niet?!

    Nee! Sinds de eerste lege accu, merkte ik dat de auto op willekeurige momenten begon te sputteren bij stationair. Zo erg dat deze afsloeg. Vervolgens weer starten en weg probleem. Ook bij een constante snelheid begon de auto te schokken en te hobbelen. De motor draaide niet op 3 cilinders, het was echt haperen.

    na lang zoeken blijkt dat de fout niet wordt gelogd in de computer/ECU. Dit maakt het zoeken veel lastiger. Wat is er inmiddels vervangen:
    - Brandstoffilter
    - LMM
    - "Klep" na de brandstofpomp

    Na het vervangen van de onderdelen is het euvel iets minder geworden, maar nu is het verschoven naar de koude starts en de eerste tien minuten rijden.

    De garage heeft een weekend lang gereden en tegelijk de data gelogd, maar ook hier kwam niks geks uit. Laatste bijzonderheid is dat het gaspedaal niet of heel slecht reageert als de motor hapert. Dan moet je pompend gas geven zodat deze langzaam weer gaat reageren. Ook bij bijvoorbeeld een file, moet je gas blijven geven (het pedaal in beweging houden) om sputteren te voorkomen.

    Om het verhaal duidelijker te maken, heb ik een aantal filmpjes waaruit jullie wellicht meer info kunnen halen!?

    http://youtu.be/GCaGfok8Y6c

    http://youtu.be/Je1hDCJV3kQ

    Wie het weet...
     
  2. #2 dutchguy, 7 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2013
    Het is net of de verstuivercorrecties niet goed meer zijn, waardoor de verstuivers net niet goed meekomen. Bij warme motor wordt het eea iets minder kritisch.
    Wat je in het filmpje ziet is waarschijnlijk de softwarematige stationairregeling die telkens ingrijpt om het toerental op de gewenste waarde te krijgen.

    Er bestaat een softwareupdate voor de 1.6 tdci waarbij het correctiealgoritme verbeterd is om slijtage van de verstuivers beter te kunnen compenseren.
    Je zou eens een ritje naar de dealer kunnen wagen om te controleren op updates.
     
  3. Bedoel je met de garage een Ford dealer?
     
  4. Uiteraard een Ford garage, maar wil niet gelijk met namen smijten omdat het wat negatief overkomt. De garage doet er werkelijk alles aan om het euvel op te lossen! Hulde..
     
  5. Bedankt Dutchguy voor je inbreng. Ik ga dit zeker aangeven bij de dealer! Ik heb hun hier nooit over horen spreken, maar ik ben er dan ook niet altijd bij.
     
  6. Ik neem aan dat ze ook de raildruk hebben gecontroleerd met datalogger? Daar mogen geen pieken en dalen inzitten..
     
  7. Ook deze tip geef ik ze mee..!!

    Bedankt.
     
  8. Inmiddels zijn we wat verder. Onlangs haperde de auto weer en ben direct naar de garage gereden. Toen is de computer aangesloten en diverse gegevens gelogd. EGR klep ging van waarde 4 naar 27 en de brandstofdruk ging van 120 tot 350 bar.

    De garage heeft een nieuwe EGR klep gemonteerd en dit leek de oplossing. Koude start en lange rit ging prima.... Totdat het gaspedaal op de A4 Amsterdam-Leiden ineens niet meer regeerde en de motor langzaam uit ging. De toeren zakte en er was geen leven meer in te krijgen. Snel naar de vluchtstrook en starten. Na circa 10 keer, startte de auto en kon ik weer verder. Dit herhaalde zich bij de 80 km zone bij Leiden. Paniek!

    Wat opviel was dat ik het gaspedaal continu in beweging moest houden om haperen te voorkomen. Wellicht een storing in een sensor of pedaal?

    Nu staat de auto wederom bij de dealer en gaan ze het blok controleren. Het rare is dat ik ze nooit over de brandstofpomp heb gehoord.. Of is dit te kort door de bocht?!

    Zodra er meer bekend is, laat ik het weten. Als iemand tips heeft.. Graag!
     
  9. Is 350 bar niet aan de lage kant voor de rail? Ik dacht dat die rond de 500-600 bar zit. Ik kan er natuurlijk naast zitten, ik zit niet zo heel erg in die materie.
     
  10. Brandstofdruk van 120 tot 350 bar?
    Ik neem aan dat dit stationaire waarden zijn?
    Dan is 120 bar wel erg laag. Ik heb een 1.6 nog nooit gelogd, maar mijn 1.8 tdci doet stationair niet minder dan 230-250 bar en vlak na de start zelfs rond de 350 bar.

    Misschien dus wel normaal bij een 1.6 tdci...:witte vlag: Maar het komt een beetje vreemd op me over.
     
  11. De genoemde waarden zijn bij stationair. Vanmorgen zijn de verstuivers gecontroleerd en in orde bevonden. Nu is het plan om de auto op een rollenbank te zetten bij een dieselspecialist om diverse waarden te loggen. De garage hoopt dat het de brandstofpomp is, maar e.e.a. is afhankelijk van wat ze vinden tijdens het loggen.

    Ter indicatie.. Brandstofpomp inclusief arbeid komt op zo`n 2200-2500 euro. En dan zijn de reeds gemaakte uren en vervangend vervoer er nog niet bij opgeteld.

    Wordt vervolgd...
     
  12. Dat klopt niet, want die pomp kost maar 400 euro en je zet hem er in 2 uurtjes op..
     
  13. Zo.. Daar zit nogal een verschil in. Wordt nagevraagd.
     
  14. Ja, ik denk dat ze een schatting hebben gedaan denkende aan een diesel inspuitpomp.
    En dit is een commonrailpomp.
     

Deel Deze Pagina