focus wagon II kopen of niet?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door narender, 20 sep 2011.

  1. Hallo allemaal,

    ik ben nieuw op het forum omdat ik interesse heb in een focus wagon 2

    nu heb ik een focus automaat 1.6l, met 155k gevonden uit 2007,
    is een lease auto geweest dus heeft al z'n onderhoud gehad, waar moet ik bij dit model goed op letten als ik van de week de auto ga bekijken en wat zijn de risico's van deze km's op een focus.


    groeten narender
     
  2. #2 JW, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2011
    Motorisch moet je even kijken of er geen water/roest tussen de bougies staat (benzine). dit komt door lekkende ruitensproeiers en heeft op de lange termijn tot gevolg dat de vriesdoppen in de cilinderkop doorrotten. Tevens komt een kapotte bobine vrij vaak voor (dit kan door het eerder genoemde probleem worden veroorzaakt). Verder zijn er bij dit type motor niet echt problemen.

    Als ik het goed heb zit in deze auto een CVT automaat. Deze automaten zijn vrij storinggevoelig (met de zoekfunctie is hier op het forum wel wat over te vinden). Er zijn niet veel bedrijven die deze automaat willen/kunnen repareren en een nieuwe bak is erg duur (reken op minimaal €4500,-). Dit was voor mij destijds een reden om toch voor een handgeschakelde versie te kiezen. Let er dus op dat de bak goed en soepel werkt.

    Verder zou ik er bij een leaseauto niet vanuit gaan dat al het onderhoud netjes gedaan is. Zeker als het contract bijna afloopt wil een leasemaatschappij er wel voor kiezen om alleen het hoogst noodzakelijke te laten doen. Bij 160.000 km moet de auto (met 1.6 benzine) een grote beurt hebben waarbij de distributieriem vervangen moet worden en de kleppen gesteld. Hou hier dus ook rekening mee in de aanschafprijs.
     
  3. Als het een 1.6 diesel is met cvt zou ik hem lekker laten staan. De 1.6 tdci icm een cvt is geen goede combinatie, de bak komt in de regel vroegtijdig tot zijn eind. Als het om de benzine variant gaat zijn er veel minder problemen bekend bij mijn weten.
     
  4. Bij de 1.6 benzine zijn er wel minder problemen maar deze combinatie komt ook veel minder voor als de diesel met CVT. Toen ik mijn focus 2 kocht in 2008 stonden er nog geen 5 te koop met 1.6 benzine en automaat terwijl er van de diesel versie genoeg te vinden waren. Het is toch een zwak punt waar ik zeker rekening mee zou houden bij aankoop. Als je er problemen mee krijgt zit je vrijwel altijd met hoge kosten.
     
  5. idd, gebruik even de zoekfunctie hier op het woord cvt of automatenbak,
    geloof dat je zeker 2 of 3 verhalen krijgt waar je de defecten ervan leest
    met de bijbehorende kostenplaatje....en idd word vaak de verkoop van een
    leasebak tactisch ingepland, dus net voor een beurt.
    Ik spreek uit ervaring, wij hebben dus een ex-leasebak met net geen 160.000km erop gekocht, en er was dus geen onderhoud de laatste 20.000km
    uitgevoerd...gelukkig hebben wij geen distributieriem, dus dat blijft voor ons
    bespaard;)
     
  6. Als ik zo vrij mag zijn om in andermans topic een vraag te stellen..

    Is roestvorming bij de bougiekappen heel duidelijk zichtbaar of moet je het eea eerst demonteren? Ook ik heb interesse in dit type FoFo, maar mijn garage gaf aan dat ik beter kon sparen voor een FoFo 2 fase 2 vanaf 2008..

    Tnx.

    Robert
     
  7. Is simpel te checken door een bougiedop los te trekken en met zaklampje naar binnen te kijken. Als er al aardig wat water naar binnen gelekt is, zie je het water tussen de bougies staan (zoals ik heb gehad) maar roest zou je ook moeten kunnen zien.
     
  8. ten eerste bedankt voor jullie reacties, :)
    het gaat om een benzine versie, ik zoek een automaat omdat mijn vrouw rugklachten heeft en dus last ondervind bij het schakelen

    van de distributieriem weet ik af deze moet nog vervangen kosten bij mijn vaste garage 300 euro, kleppen stellen had ik idd geen rekening mee gehouden dus dit zal ik even navragen, de auto heeft om de 20k een beurt gehad, de laatste bij 150k

    zal in ieder geval even een zaklampje meenemen naar de dealer om de roestvorming bij de bougies te checken, zag ergens ander in het forum al dat hier een volvo afdekplaat voor te krijgen is.
     
  9. inmiddels bij de dealer geweest en proefrit gemaakt, auto ziet er spik en span uit, totaal niks van roestvorming te zien bij de bougies eo. veerring nog super, automatenbak schakeld soepel, remblokken en schijven kunnen nog een flink end mee, ik schat ongeveer nog 8 mm dikte op de voorblokken.
    verder bijna geen krasje of deukje te ontdekken en alle electronica zoals de licht-,regen-,parkeer-sensoren/nav/airco/stoelverwarming/elektrische verstelling werkt allemaal naar behoren.

    dus we hebben de auto gekocht, volgende week zaterdag halen:cheer:, want we laten eerst de riem vervangen:thumbs:
    en heb ook een volvo afdekscherm voor de motor besteld

    binnenkort dus even voorstellen met een fotootje van me focus wagon 2/1 tango red
     
  10. Gefeliciteerd met de aankoop!
    We zien de foto's graag:D
     
  11. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst;)
     
  12. Gefeliciteerd :thumbs:
    Ook met de kleur, want die missen we nog in het overzicht van de kleuren....
    al zal hij nagenoeg hetzelfde zijn als Tango Orange;)
     

Deel Deze Pagina