1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus TDCi valt uit alleen als motor warm is

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wout, 23 jun 2012.

  1. Sinds vorige week ineens motorische problemen met m’n Focus wagon 1.6 TDCi. Bij intrappen koppeling zakte toerental totdat deze bijna uitviel. Door terug in te schakelen en koppeling op te laten komen steeg toerental terug, auto was wel warm bij problemen.
    Ik heb 2 jaar terug al dergelijk probleem voorgehad; toen is de auto 3x naar de garage geweest voordat ze het euvel hadden gevonden (eigelijk had de man v/d wegenwacht het de 3e keer gevonden. Leve de Wegenwacht !). Het was toen een gescheurde turbo-slang.

    Nu direct de volgende dag na werk de auto bij de Ford garage gebracht en zij dachten dat de EGR-klep defect was (er was geen foutcode volgens hen). Deze klep vervangen en nadien terug gestart; zij vonden dat er een vreemd geluid (schrapend/ratelend) vanuit de motor kwam, en dat deze nog steeds onregelmatig liep. De volgende dag mij gevraagd langs te komen, en toen ik aankwam zeiden ze dat ze niet wisten waar geluid vandaan kwam, en intussen was de kop van de motor volledig gedemonteerd L.

    De enige oorzaak die zij konden aangeven was dat een v/d tandwielen v/d nokkenassen los was van as zelf (?) en dat deze evt.vervangen kon worden (± 800,=). Zekerheid dat de wagen het nadien wel zou doen konden ze mij echter niet garanderen.

    Intussen heeft mij dit alreeds 1200,= gekost en is er nog niets aan de wagen vervangen. De EGR-klep was inmiddels er terug uit want de vorige was gewoon OK. Ook was er geen schade of vuil in de motor zelf te zien, zag er prima uit volgens de monteur.

    Ik heb ze gevraagd of ze volgende zaken hebben gecontroleerd:
    Ddfecte nokkenas sensor / krukas sensor / luchtmassa meter, lekkende Turbo-slang, verstopte verstuiver(s), etc. Volgens hen dit allemaal gecontroleerd en OK.

    Nu rijd ik elke dag 130km (vnl. snelweg) en heb ook op laatste dag geen vermindering van vermogen gemerkt, auto startte s’ochtends goed en naar m’n werk rijden was geen probleem, tot op de parkeerplaats, toen viel die uit met intrappen koppeling. S’middags ook gewoon kunnen starten en naar de garage kunnen rijden zonder merkbaar vermogenverlies. Pas bij aankomen bij garage met afremmen en schakelen te merken dat de auto weer zou uitvallen. Probleem doet zich dus enkel voor als de motor warm is.

    Nu staat de auto (nog open) bij de garage, en wil ik deze eigelijk terug in elkaar laten zetten (met nieuwe nokkenas-sensor) en zien of dat hij werkt. Vervangen v/d nokkenassen lijkt me overbodig want dan zou het probleem zich toch altijd moeten voordoen (?) en niet alleen als warm.

    Zelf denk ik toch echt dat dit probleem zich bevindt in de lucht brandstof menging, of in een van de falende sensoren hiervan; maar ik ben hierin geen specialist.

    Wie heeft dergelijk probleem ook al eens meegemaakt, of wie weet wat de oorzaak hiervan is ?

    Alvast bedankt voor de reactie !
     

Deel Deze Pagina