Overig focus station 1.6TDCI 100PK tunen

Discussie in 'Performance' gestart door wolfcraft, 9 jan 2011.

  1. hallo mede forum gebruikers,

    ik zit eraan te denken om mijn focus station met 100pk van bouwjaar 2009 te laten tunen bij scholtmeijer tuning in westerbork.

    wie heeft ervaring met dit type motor kwa tunen? levert het echt veel meer vermogen op? en gaat die echt zuiniger rijden?

    en wie heeft ervaring met dit type auto bij Scholtmeijer?

    in afwachting van jullie reacties.
     
  2. Beetje lezen en zoeken op het forum levert al snel op dat de 1.6TDCI motoren niet de meest betrouwbare zijn.
    En je zit nog in de garantie, die is na tuning natuurlijk 'weg'.
     
  3. sorry maar zit nog niet zo lang op dit forum zodoende.
    en waar ligt dat aan dan dat deze motoren niet zo betrouwbaar zijn?

    dus eigenlijk beste keus is niet tunen?
     
  4. #4 jjonkie, 9 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2011
    Hier op het forum vinden de ford fans de 1.8 tdci beter omdat dat een doorontwikkelde Ford motor is. Maar eigenlijk is het gewoon een verouderde, lawaaige bedrijfsauto motor. Niets mis mee want ze zijn inderdaad erg betrouwbaar. Zo kun je bepaalde onderdelen van een transit op deze motor bouwen.....

    De 1.6 (en de 2.0) tdci zijn PSA motoren, maatgevend in diesel land. Zuinig, stil en soepel. Maar ze schijnen minder betrouwbaar te zijn. Hier ben ik geen ervaring deskundige in overigens. Wel weet ik dat er ontiegelijk veel van deze motoren zijn verkocht in veel merken. Peugeot, Citroen, MINI (BMW notabene), Volvo, Ford etc. Als het echt onbetrouwbare motoren zouden zijn dan was dit wel een algemeen bekend feit.

    Met de betrouwbaarheid van PSA motoren is dus helemaal niets mis. Het is jammer dat dit hier op het forum vaak zo over komt. Het blijft appels met peren vergelijken.

    Wat betreft het tunen:

    Zoek een goede tuner die maatwerk levert en laat je goed informeren wat men gaat doen. Denk er dan nog eens rustig over na en lees wat ervaringen hier en daar. Maak dan een beslissing.

    Succes!


    EDIT voordat ik alle 1.8 TDCI fans over mee heen krijg, ik zeg alleen dat de PSA motoren goed zijn en dat de 1.8 er qua betrouwbaarheid een schep boven op doet.
     
  5. Jjonkie:
    Met de 2.0 tdci is niks mis qua betrouwbaarheid. De 1.6 tdci toch echt wel. Dat die in veel merken ligt zegt niet alles, ten eerste kijken de meeste merken naar kosten en milieu. De 1.6 doet het op deze punten goed. Daarnaast was Volvo van Ford en gebruikt Bmw het blok niet in Bmw's, maar in het minder hoog gepositioneerde Mini. Verder spelen de problemen vaak na 2 jaar/100.000 km op dus qua garantie prima blok voor een automerk!

    Volgens mij mag je het als een feit stellen dat de 1.6 tdci te veel ernstige problemen heeft die vaak voorkomen. Denk aan olie lekkages rond verstuivers, olie lekkages bij de kleppendeksel, kapotte vacuumregelklep, kapotte turbo's die leiden tot een totaal kapot blok (sowieso is de turbo schade vaak te herleiden tot een gebrek aan het blok namelijk te weinig olie smering). Naar mijn weten heeft Fiat of Bmw niet dit soort problemen met hun diesels dus lijkt mij dat dit niks te maken heeft met de moderne techniek.

    Het tunen hoeft geen probleem te zijn mits dat dit goed wordt gedaan en je niet non-stop alles uit het blok haalt.
     

Deel Deze Pagina