1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST MK2 zuigt vacuüm ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gerrie Focus, 22 aug 2022.

  1. Hallo leden,

    Ik zit met mijn handen in mijn haar voor een tijd.
    Mijn Focus ST MK2 staat sinds begin Juli bij de garage omdat ik vermogen verlies heb, zonder storingscode.

    Sindsdien hebben ze mijn olie(filter)huis vervangen, omdat het membraam los was geraakt.
    Toen was ook mijn turbo lek, en kon niet gereviseerd worden. Dus andere turbo geregeld, maar dit verhielp het probleem ook niet.

    Er wordt nog steeds gezegd dat de motor vacuüm zuigt, en ik daardoor alles kapot kan trekken

    Heeft iemand de gouden tip? En hopelijk is het een klein en goedkoop onderdeel dit keer.

    Gr, Gerrie Focus.
     
  2. de eerste vraag die bij mij opkomt is, is de auto getuned?
    omdat ik niet begrijp waarom die geen code opslaat.
    mss hebben ze die wel softwarematig uitgeschreven :shrug:
    mijn tip zou dan ook zijn om de laatste beschikbare update uit te laten voeren door de dealer.
    zal niet goedkoop zijn denk ik.
     
  3. Ik heb het gevoel dat mijn Focus Stage 1 gechipt is. Helaas heb ik hier geen bewijs van. De Turbometer ging voluit met gas geven, naar 1.6 bar ipv de helft (standaard heb ik gelezen)
    Maar als ze mijn Stage 1 hebben verwijderd vind ik het vreemd dat ze nu zeggen dat de motor vacuüm zuigt.
     
  4. Wat voor slangen zijn er gemonteerd tussen het luchtfilterhuis, turbo, intercooler, gasklep en motor? Zijn dit van die zachte (gekleurde) siliconen dingen? Mocht dat het geval zijn dan zou ik eerst die slangen vervangen.

    Verder staat mij bij dat er ook problemen zijn geweest met een af-fabriek slang, ik dacht die van het luchtfilterhuis. Maar dat is was volgens mij een RS dingetje, weet het niet zeker meer.

    Een ST die 1.6 bar haalt is verre van origineel. Dus ik acht de kans groot dat al dat lucht geweld een behoorlijke aanslag is op alle slangen die tussen het luchtfilterhuis en de motor gemonteerd zitten.
     
  5. Eerste waar ik aan moet denken is dat de wastegate niet open gaat. Misschien zijn de dunne slangetjes tussen turbinehuis, solenoid en actuator niet goed aangesloten. Het kan iig geen kwaad om dit te controleren. 1.6Bar is eerder stage 3 dan 1 denk ik. Screenshot_20220822-143947_Firefox.jpg
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  6. Als je wat @gerardTDCI zegt de standaard software terug laat zetten weet je iig wat de turbodruk zou moeten zijn en heb je iig een uitgangspunt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Sorry, ik was iets te enthousiast met de turbodruk, deze gaat tot de max in de meter, dit is 1.2 ipv mijn 1.6 bar. Verder heb ik een open lucht filter met 2 siliconen slangen die voor de luchtmassameter zitten. Verder zijn alle slangen standaard slangen.

    Ze hebben nu wel een oliefilterhuis besteld, want dat membraam zat ook los, en ze zijn 95% zeker dat het probleem dan opgelost wordt. Ze hadden een ander membraam al eerder vervangen.
     
  8. #8 Iodokus, 23 aug 2022
    Laatst bewerkt: 23 aug 2022
    1.2 bar komt meer inderdaad overeen met een stage 1 tuning ;)

    Belangrijk is dat het de juiste (aangepaste) versie van het oliefilterhuis is.


    Het geluid waar Darren aan refereert kan je hier horen KLIK.
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.
  9. Imeerste bericht klinkt het gek. Dat vacuum zuigen alles kapot kan trekken.
    Vacuum met benzinemotor is normaal. Atmosferische motor trek een onderdruk van 0.7a 0.8bar. Dat is dus -0.8bar. Dus vacuum is geen probleem voor de motor. Als je gas geeft dan stijgt het naar de druk in de buitenlucht en bij turbo dus naar de gewenste turbodruk.
    De rede dat turbo met vacuumpomp werkt, die wil constant turbodruk hebben.

    Op basis vandat meter wel naar 1.2 bar gaat heb je op dat moment dus ook goeie vacuum anders zal je niet deze betreffende druk krijgen

    Ivm je zegt zonder storingscode dan zal je met meting gegevens moeten zien waar de issue zit.
     
  10. Het mag dan gek klinken toch zijn er bij diverse ST fora, vooral in de UK, voldoende voorbeelden te vinden waar eigenaren van deze prachtige 5 cilinder problemen hebben met het “vacuüm” trekken van slangen met allerlei issues tot gevolg.

    Vacuüm trekken van slangen kan je ook lezen als het inklappen van de betreffende slang zodat er te weinig lucht richting de motor stroomt. Dit inklappen gebeurd dan meestal bij te slappe/zachte siliconen slangen icm met een motor die getuned is en meer lucht vraagt dan stock.

    Het zou een issue kunnen zijn in dit geval, maar een niet goed werkend of stuk membraan in het oliefilterhuis kan ook de boosdoener zijn.
     
  11. Ah ze bedoelen dus eerder het inklappen van de slangen.
    Dat heb ik wel vaker gezien. Tot zelfs dat auto vermogen miste en bleek binnenwerk van de slang als terugslagklep te werken.
    Bij optrekken gas geven trok de slang "vacuum".
    Dit zou je juist moeten zien als je keer gas geeft.
     
  12. Okay, update over de Focus.

    Ze hebben nu het oliefilterhuis vervangen en het (te veel) vacuüm zuigen is opgelost en het is veilig om mee te rijden.

    Echter, de turbo meter komt niet voorbij 1/4 van de meter.

    Ik zit nu echt met mijn handen in het haar wat het probleem nou zou kunnen zijn. Standaard zou de meter in ieder geval verder gaan dan 1/4 tot de helft of verder heb ik gehoord. Hoe kan die van mij nu niet verder komen dan 1/4?
     
  13. Heeft de dealer originele software geïnstalleerd?
     
  14. Daar ga ik eigenlijk niet van uit. Dit kan ik zeker niet bij een willekeurige autodealer laten checken zeker? Dat moet bij een gespecialiseerd bedrijf.
    Ik heb wel een sterk vermoeden dat mijn ECU is gereset of een opdonder heeft gehad, want mijn gemiddeld verbruik schommelt er veel sinds de grote beurt.
     
  15. Je kan proberen of het resetten van de KAM (Keep Alive Memory) een oplossing oplevert. Je doet dit door zekering 26 (kast in motorruimte) eruit te trekken en er na een minuut of 15 weer in te steken.
     
  16. Een dealer kan het voor je uitlezen.
     
  17. Zou gewoon vragen bij dealer om laatste PCM software te installeren erop mits betaling met de melding dat je wagen terug origineel wil zetten, dat ie wss door vorige eigenaar is gechipt en dat jij dat niet hoeft
     
  18. Status update:

    Het te veel vacuüm trekken is wel verholpen. Er zat een membraam vast en is vervangen. Turbo is vervangen.

    Ook heb ik de KAM sensor gereset (zekering voor 20 min eruit gehaald) maar dit verhielp het probleem ook niet.

    Ik heb nog steeds vermogensverlies. Dit allemaal na het instaleren van een 3-inch downpipe bij de grote beurt. De garage denkt dat de katalysator vol zit, maar dit lijkt mij vreemd.
     
  19. Het kan, dat de katalysator verstopt zit er zit een honingraat in met veel kleine kanalen die kunnen verstopt raken door roet..

    even er tussenuit halen en inspecteren of vervangen / door een andere of lege pijp zou een test kunnen zijn
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Kun je ze tegenwoordig nog leegkloppen??
     

Deel Deze Pagina