Focus ST 2.5 (2006) turbo probleem.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door cpieters, 8 feb 2016.

Tags:
  1. Dames/heren,

    Om te beginnen ben ik nieuw hier, hopelijk ben ik duidelijk genoeg in de vraagstelling (:

    Sinds 3-kwart jaar ben ik 3e (blije/trotse) eigenaar van mijn eerste auto, een Focus ST uit 2006. Gekocht met 154.000 op de teller, was toen bijna 9 jaar oud. Laten vervangen:
    - Zomerset, (nu Michelin Super Sport). Winterset (WinterContact van Continental).
    - Distributieriem/multiriemen/waterpomp, (op 155k (9 jaar).
    - Olie en alle bijbehorende vloeistoffen. (you never know).
    - Draagarmen voor (+rubbers, deze waren versleten).
    - Stabilisatorstangen. (liggen er nog wat op de planning).
    - Aandrijfashoezen (ook de op planning) zijn gekit voor APK.

    Wat wil ik nog doen:
    - Luchtfilter
    - Intercooler
    - Uitlaatsysteem
    - No clue, maybe remappen?

    3 weken geleden APK gehad, zonder aandachtspunten (kennelijk goed gekit :schater:).

    Rijstijl: als een oma warmrijden, verder meegaan met stoplichtsprintjes en eventueel na laten pruttelen na het rond"blaffen". (1-2 minuutjes).

    Nu komt het probleem wat me zaterdag overkwam. Geschetst in een before/after beide gevallen met de motor op gewenste temperatuur.

    Before:
    2500RPM + Planken, turbo druk loopt op tot 3/4 meter, en zakt terug naar iets over 1/2. Dit tot volgende versnelling, en hetzelfde begint opnieuw. (sounds like a normal ST to me).

    After:
    Het begon met een stoplichtsprintje, 1, planken, 3000RPM en oplopend, maar de "duw" en het heftige (kinky) geluid wat de ST rijders kennen bleef weg. (het voelde of de TC erop ging). Hier schrok ik iets van, vervolgens 2e versnelling, zelfde gebeuren, tot 3500rpm een duw, en daarna viel het tegen.

    Afijn, ik maakte me nog niet volle zorgen, draaide de snelweg op, trok naar de 130 (niet volgas) en bleef daar op rijden. Later dacht ik, hm heb ik nu eigenlijk wel power? Dus ik vloer het pedaal in zn 6, ongeveer 3000rpm, tot mijn schrik zie ik de turbodrukmeter in 1 seconde tijd volledig naar het eind van het rode gebied schieten (4/4 van de meter).

    Ik liet gas los, ben rustig naar huis gereden, nog een keer geprobeerd te planken, echter toen kwam de meter niet verder van 1/4 meter, en dit is nu nog steeds zo.

    Durf er niet zo goed meer mee te rijden op het moment, bang dat ik iets veel verder sloop dan dat er nu al niet werkt.

    Iemand ervaringen/tips?

    Alvast bedankt!

    Groeten,

    Christiaan Pieters
     
  2. Mogelijk het membraan van het oliefilterhuis? Zit het originele filterhuis er nog op? Bekend probleem bij de ST van 2006 en in 2008 is daar een modificatie voorgekomen.
     
  3. Geen idee of het originele filterhuis er nog op zit, is niet te zien denk ik? (behalve in onderhoudsboekjes).
    En dat zorgt ervoor dat de turbo eerst overdruk (volgens de meter) maakt en vervolgens amper druk meer opbouwt?

    Op welke manier gaat dat dan precies en kan ik nu nog wel rijden dan, of af laten slepen?
     
  4. Klinkt inderdaad als een defect membraan
     
  5. Kan ik daar 100km mee rijden? (80-90km/h) Of is dat ten sterkste af te raden?
    Afgezien van weinig turbo druk hoorde/voelde ik niets raars aan de auto.
     
  6. Ik denk dat dit topic je meer informatie kan geven.
     
  7. Laat 'm eens uitlezen zou ik zeggen!
     
  8. zojuist uit laten lezen, kwam een "P0234 Turbocharger overboost condition" uit
     
  9. Ok, dit kan zowel de turbodruk regel solenoid zijn, alsook toch het oliefilter huis.
     
  10. Thanks! Alles wat daar beschreven staat (de losse stappen + het filmpje) heb ik geen last van. Behalve dat ik niet helemaal weet wat een normale oliedruk marge is.

    Koud: Idle = 4bar, rustig rijdend en schakelend 1 mm voor het randje van de teller, dus 5 bar.
    Warm: Idle = 1.1 bar, 130km/h rijdend (6th gear/3000RPM)ongeveer 3.8/4bar.

    Lijkt mij vrij normaal, temperatuur blijft altijd op 85 graden of iets dergelijks hangen. (net voor het midden).
     
  11. Uitgebreide beschrijving van je foutcode P0234 >>KLIK<<

    Weet niet of je zelf handig bent, maar check je vacuĆ¼m slangen eens van de turbo incl de re-circ valve en die van de selenoid sensor en wastegate

    Ik vermoed een slangbreuk die naar je wastegate loopt, Software grijpt dan in ivm grote overboost.

    [​IMG]

    Dat zijn de zwarte slangen hier op de foto.

    Ook kun je kijken of je ergens een lek hebt in de slang(en) die vanaf de turbo door je IC heen naar de inlet manifold loopt.

    Suc6
     

Deel Deze Pagina