Focus op GAS ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door 2000_ghia_sedan, 2 sep 2009.

  1. Zijn er hier mensen die op gas rijden in de focus?
    tevreden? voordelen, nadelen?
     
  2. #2 kolere, 2 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2009
    Ik heb wel ervaring met een lpi installatie met klepsmering van Prince in een chevrolet (3,5l). Het doet het allemaal prima alleen heeft het systeem soms last van overdruk en doet die het niet. Dit is altijd als er twee weken niet op gas is gereden maar op benzine in het buitenland. Overigens is dit een erg primitief blok met 2 kleppen per cilinder.

    In de familie heeft iemand een focus I op gas die had bij 140.000 een versleten kop. Wat bijna zeker door het gas komt. Ik weet niet of dit probleem met de moderne systemen met klepsmering is opgelost. Maar een goede gas installateur is hier eerlijk over. Feit is dat de ford blokken, op de flexifuels na, niet heel erg geschikt zijn voor gas. In Duitsland wordt er wel veel gereden op gas met ford's. Maar als je er 1 laat inbouwen. Altijd directe inspuiting (lpi) met klepsmering nemen.

    Voordelen:
    goedkoop (laag omslagpunt)

    Negatief:
    Meer onderhoud (kleppen stellen en eventuele kosten door op gas rijden zoals een versleten kop)
    Hogere wegenbelasting (verdien je makkelijk terug met de liter prijs)
    Meer kans op pech (simpelweg omdat er meer kapot kan gaan. verdamper, pomp, inspuiting etc)
     
  3. hangt van je motor af. Die van jou is zeker een 1.6? Dan zou ik het niet doen, want die blokkies zijn erg gevoelig. De oude 1.8 16v was er beter tegen bestand...
     
  4. Maar er zijn vast gasten hier die een 1.6 hebben met gas die het perfect doet. De vraag is of een enkele auto representatief mag worden genoemd voor de totale populatie (niet dus..)
     
  5. Ik ken persoonlijk iemand uit Duitsland met een Focus 1800 op gas (lpi met flashlube).
    Sinds de ombouw naar gas, heeft de auto zeker 15pk minder vermogen, ondanks dat het een lpi installatie is. En is zijn topsnelheid aanzienlijk verlaagd.
    Alles is bij een professioneel inbouwstation ingebouwd en correct afgesteld.
    De auto loopt verder wel goed, maar toch is hij alvast opzoek naar een gereviseerde kop aangepast voor gas. Want de klepspeling is steeds slechter.
     
  6. op gas moet je koken en niet autorijden
     
  7. In Nederland koken we op propaan gas. Niet een mengsel van propaan en butaan zoals lpg.:p
     
  8. Wel een beetje een kansloze opmerking...:rolleyes:

    Er zijn genoeg auto`s die prima op gas rijden, de oudere fordjes ook.
    De nieuwere wat minder.
     
  9. #9 kolere, 3 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2009
    Wat ik ook al zei theoretisch zouden de flexifuels zonder problemen met de kleppen op gas moeten rijden. E85 heeft nog een veel hetere verbranding dan lpg. Ford levert de mondeo 2.0 flexifuel nu ook vanuit de fabriek met een lpi installatie. Dat zegt ook wel wat. Verder is de LPI techniek een hele vooruitgang. Backfire is onmogelijk. Een computer stuurt nu het mengsel met de gegevens die het van de motorcomputer krijgt. Ook worden de kleppen door de directe inspuiting gekoeld. Bij koude motor rijd je op benzine als die warm schakelt het gas systeem over op lpg.

    Kort om als je een geschikte auto hebt dan zou ik het doen. Je kan altijd nog een Volvo 850 kopen:D.

    Verder zijn het best knappe mensen die deze systemen ontwerpen het kan nu ook op direct ingespoten benzine's:
    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Vialle-brengt-directe-LPG-injectie.htm
     
  10. sorry heren voor de opmerking ik wist nit dat jullie het zo zouden opvatten,het was als grapje bedoeld.
    wij(ik werk bij de ANWB Wegenwacht) gebruiken deze term wel eens als we een auto aantreffen met een backfire.
    de modernere gasinstalaties zijn wel degelijk goed en kan je er lekker op auto rijden
    groetjes en een fijn weekend
     
  11. Dank voor de vele replys
    Rede genoeg bijkbaar om mij eens meer in te verdiepen, al valt het idd wel op dat ik weinig 1.6 zetec motoren met gas zie
     

  12. Ik ben het wel met je eens hoor!!! :twisted:
     

Deel Deze Pagina