1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus MK3 fase 1]

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Btje, 12 mrt 2017.

  1. Ik denk dat je moeren nodig hebt, en geen bouten. ;)

    Kijk even in het :focus3: bandentopic van JW, daar staat vermeld welke moeren er zijn.
     
  2. #3 JW, 12 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2017
    Dit zijn aftermarket velgen en die vereisen andere wielmoeren als de originele Ford velgen.

    OZ schrijft voor om M12 x 1.5 wielmoeren te gebruiken met een 60 graden conus. Dit zijn vrij standaard wielmoeren welke vrij eenvoudig te verkrijgen zijn. Overigens is dit ook in de goedkeuringspapieren te vinden. Tevens is daarin ook het aanhaalmoment voor de wielmoeren te vinden. Dit kan namelijk verschillen van het aanhaalmoment dat door Ford voor de originele lichtmetalen velgen wordt voorgeschreven. Het goedkeuringsdocument is eenvoudig online te vinden aan de hand van het (KBA) nummer dat op de velg staat.


    Het kan per leverancier verschillen maar veel leveranciers leveren bijbehorende wielbouten of moeren met de velgen mee wanneer je de velgen op merk/type auto besteld.
     
  3. Bedankt voor de heldere uitleg JW, als we jou toch niet hadden :-)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  4. Zijn die ook langer. Het gat is vrij diep.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  5. De onderkant van mijn m12 dopsleutel past er wel in. Dus daar zal wel een verlengde variant voor zijn.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  6. Of je lange moeren nodig hebt is afhankelijk van het merk/type velg.


    Bij mijn aftermarket velgen werden de bijbehorende wielmoeren meegeleverd.

    [​IMG]

    Dit zijn M12 x 1.5 wielmoeren met een 60 graden conus. Verreweg de meeste aftermarket velgen gebruiken dit soort wielmoeren. Bij mij zitten de wielmoeren wanneer de velg vast zit 10 slagen (= 15 mm) op de tapeinden gedraaid.
     
  7. Ik ben bij twee winkels geweest en beide konden mij niet helpen. De schacht is maar 20 mm breed. Daar moeten dus speciale moeren in.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  8. Ik heb de kba ook gevonden echter zie ik verschillende doc kba 49201

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  9. Het KBA nummer is hetzelfde voor alle verschillende naafgat/steek varianten van dit merk/type velg van dit formaat.

    Voor alle naafgat/steek varianten is een apart document beschikbaar waarin staat beschreven voor welke merken/types auto de velgen zijn goedgekeurd en eventuele voorwwarden en bijzonderheden. Aan de hand van de steek en naafgat gegevens en het door jou genoemde KBA nummer heb ik DIT document kunnen vinden.


    In dit document staat beschreven dat voor deze velgen op de Focus 3 (DYB) een "Innenstern-Mutter M12x1,5" benodigd is. Dit wil dus zeggen dat er een wielmoer moet worden toegepast met inbus of inwendige Torx en dus geen normale wielmoer met buitenzeskant.


    Heb je overigens wel de benodigde centreer ringen bij de velgen?
     
  10. Ja die ringen heb ik idd wel geregeld. Ik vermoed dat de verkoper ook geen idee had, blijft dat ik dit vervelend vind. Zijn extra kosten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  11. #13 JW, 13 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mrt 2017
    De wielmoeren uit je link zijn zogenaamde spline drive wielmoeren. Deze zijn naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt voor jouw velgen.

    Volgens het goedkeuringsdocument heb je onderstaand type wielmoer nodig met inwendige torx of inbus:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze wielmoeren zijn echter niet erg gangbaar. Het aanbod is dan ook vrij klein. Wanneer de schacht in de velg 20 mm is mag de diameter van de wielmoeren niet groter zijn dan zo'n 19 mm. Tevens moet je er bij dergelijke wielmoeren op letten dat de wielmoeren lang genoeg zijn voor de tapeinden in de naaf. Wanneer de wielmoer te kort is kan deze niet ver genoeg op het tapeind worden gedraaid of kan de torx of inbus sleutel niet ver genoeg in de wielmoer worden gestoken.
     
  12. Persoonlijk vind ik een moer met een diameter van 20 mm in een schacht met een diameter van 20,5 mm erg krap. Je hebt dan rondom de moer slechts een ruimte van 0,25 mm. Dit is extreem weinig. In een dergelijke krappe ruimte kan vocht/vuil ophopen waardoor de moer na verloop van tijd gaat roesten. Het is niet ondenkbaar dat de moer hierdoor na verloop van tijd vast komt te zitten in de schacht.
     
  13. Ok kijk ik even verder. Ik heb ook oz gemaild met de vraag wat voor moer er in moet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  14. Ik heb contact gehad met oz-racing en ze hebben een kit hiervoor.

    Ik kan kijken of ik die kan bestellen zal wel een dure zijn voor een standaard moer. Ik heb nog gevraagd naar de data kijken of ze die hebben.

    Wat ik wel al heb is het volgende: L-63,4 Zentrierring von 75mm auf 63,4
    Mutter DST20A Innenstern

    Als ik zoek op mutter DST20A dan lijkt dit een moer met een diameter van 20.

    De kit die ik volgens OZ moet bestellen is de volgende Kit 81710438
     
  15. Persoonlijk zou ik de wielmoeren kit bestellen die door OZ wordt voorgeschreven. In geval van problemen kan je dan ook nooit worden verweten dat je niet de bij de velgen horende wielmoeren hebt gebruikt.


    Persoonlijk vind ik het een beetje misleidend dat sommige leveranciers de velgen zonder de bijbehorende wielmoeren/bouten leveren terwijl deze bij andere leveranciers wel worden meegeleverd. Hierdoor is het lastig om de prijs goed te kunnen vergelijken.
     
  16. De leverancier belde vandaag en ze sturen een graatis setje op. Super service.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina