1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3.5 1.0 ecoboost koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DexterXL, 2 mrt 2023.

  1. @tuin
    Koppelingspedaalcilinder tapt idd af van remvloeistofreservoir.
    Echter aanzuig zit halverwege reservoir. Wanneer koppelingcilinder lekt zal het niet zoveel remvloeistof wegnemen dat het effect heeft op de remmen.

    Voor beide systemen is eigenlijk dat er geen vloeistof terug in het reservoir terugkomt. Alleen eruit wanneer koppeling of remmen verslijten.
    Dan wordt het direct gevoed met nieuwe vloeistof.

    Of het vloeistof echt gemengd wordt kan dat niet bevestigen of ontkrachten.
     
  2. Het is niet zo dat de remvloeistof rond gepompt wordt, eigenlijk is de vloeistof in het potje niet meer als reserve om het volume op te vangen die veroorzaakt wordt door slijtage aan de remblokken.
    Door de slijtage van remblokken gaan deze steeds verder naar de schijf toe en gaat de remzuiger ook mee en zal er dus meer vloeistof in de remklauw moeten komen om bij te vullen. (Zie het een beetje als een injectiespuit die vol getrokken wordt)

    dit is ook de reden dat je eigenlijk nooit remvloeistof bij vult, als het niveau tever daalt zijn meestal de remblokken versleten. Bij vervanging van de remblokken worden de zuigers weer teruggedrukt en gaat al de vloeistof weer terug het potje in, had je nu bijgevult dan paste het niet meer en krijg je een grote bende.
    Het koppelingsysteem krijgt dus zijn vloeistof uit hetzelfde reservoir.
     
  3. Dus als ik het goed begrijp delen ze het reservoir, maar zijn het wel 2 gescheiden circuits met ieder een eigen “pomp” ?
     
  4. #44 Bertus 7, 18 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2023
    Ja beetje raar als je koppelt dat je ook gelijk stil staat.
    Screenshot_20230318_103850_Google.jpg
     
  5. Raar? zou best komisch zijn om een keer te zien, krijgen ze een Ford logo op het voorhoofd :schater:
    uiteraard is het een gescheiden systeem met dezelfde vloeistofreservoir

    Heb je bij motoren ook steeds meer, dat als je de voor rem bediend dat ook achter iets mee remt,
    andersom dan juist weer niet (al werkt dit dan wel met 2 reservoirs)
     
  6. Ook als je achter remt kan voor ook mee remmen.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  7. Klopt, dat heeft de FJR al vanaf 2006.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. @tuin
    Op foto is gele onderdeel 2162b dat naar koppelingcilinder gaat. Onder het reservoir zit de hoofdremcilinder.

    In de auto wordt er nirt extra geremt als je gas loslaat.
    Gek dat motor dat achterwiel aandrijft zelf al extra remt.
    Weet wel dat EV autos functie hebben zogenaamde disc wipe. Dan wordt de rem deels vekrachtigd zodat de remschijven roestvrij blijven.
    Ivm die heel snel vliegroest op de schijf krijgen en doordat EV auto op de electromotor afremt gebruik je zelde remsysteem. Ja onder de 30kmh of bij noodstop. Anders nauwlijks
     
  9. Mijn cbr 1000 had dat al in 1994.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  10. Oke, nog niet gehad of niet gezien...geen idee eigenlijks of mijn Tracer 900 dat ook zo heeft
     
  11. #51 tuin, 18 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2023
    Google is je vriend en onderstaande info of gelijkluidend kwam ik diverse malen op internet tegen en lijkt mij zeker realistisch.

    Remvloeistof is een hydraulische vloeistof die wordt gebruikt in hydraulische rem - en koppeling systemen. De werking van de remvloeistof berust op het feit dat vloeistoffen niet of nauwelijks samendrukbaar zijn.

    Kenmerken en instructies remvloeistof

    Remvloeistof wordt normaal gesproken geclassificeerd door Department of Transportation (DOT) en is meestal op glycol basis. Glycol is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het water aantrekt, (hygroscopisch) dat is de reden dat remvloeistof bij normaal gebruik iedere 1 tot 2 jaar vervangen dient te worden omdat water het kookpunt van de remvloeistof aanzienlijk verlaagd en roestvorming in het remsysteem en koppelingssysteem kan veroorzaken. Bewaar nieuwe remvloeistof altijd in een dichte fles of blik om aantrekken van water te voorkomen. Remvloeistof is giftig en brandbaar en kan gelakte oppervlakten aantasten.

    Groeten <> Cees
     
  12. Er hoeft nier per se remvloeistof bij het pedaal te liggen. Bij mij waren de koppelingscilinder in de drukgroep maar ook de hoofdkoppelingscilinder (aan het pedaal) kapot. Er was verder niks aan te zien maar na het vervangen van de koppeling met drukgroep was het probleem dus nog niet volledig verholpen. Koppeling kwam nog steeds niet goed vrij ondanks dat we echt wel grondig hebben ontlucht.
    De cilinder stelt op zich niks voor maar het vervangen was bij mij wel even een rotklus. Dacht dat op een half uurtje wel klaar te krijgen....
    Toen ze vervangen was heb ik toch nog wat moeite moeten doen om ze fatsoenlijk te ontluchten maar daarna was het in orde.
     
  13. Als de seals in de hulp of hoofd koppeling cilinder lekken dan verplaats je geen vloeistof en komt het pedaal niet terug.

    Het zou kunnen dat bij het verversen van de vloeistof er rotzooi is meekomen die de seals beschadigd hebben.
     
  14. De klacht wat betreft het niet vrijkomen van de koppeling is eigenlijk niet veranderd na het vervangen van de koppeling.
    Klachten bij mij waren het niet goed vrijkomen van de koppeling, sponzig gevoel in het pedaal, moeilijk schakelen (door niet geheel vrijkomen van koppeling natuurlijk).
    Beetje rondvragen leerde mij dat in 95% van deze deze situatie de koppelingscilinder van het druklager er de brui aan geeft. Op weg naar Richard begon de koppeling ook behoorlijk te slippen, wat dus bevestigde dat de cilinder in het druklager lekte.
    Twee weken voordien had ik nog geprobeerd de koppeling te ontluchten om zo de klachten op te lossen, zonder resultaat. De remvloeistof die er uit kwam was echter zo smerig dat het niet gezond kon zijn.
    Toen de koppeling vervangen was slipte ze uiteraard niet meer, maar de koppeling kwam nog steeds niet goed vrij, ook niet na intensief ontluchten.
    Daarop is de hoofdkoppelingscilinder vervangen, nog eens goed ontlucht (zeer belangrijk, want erg gevoelig daarvoor is mij opgevallen) en toen was dat probleem ook opgelost. Ik was dus een van de gelukkigen waarbij beide cilinders kapot waren.
     
  15. Ik heb vandaag ook opeens problemen met mijn koppeling. Ik kwam bij de auto en het pedaal zat bijna onderin. Betreft een mk3.5 1.5 TDCI. Even gekeken bij het pedaal en toen het pedaal maar omhoog getrokken. Vervolgens een proefrit gemaakt en alles lijkt weer oké.

    Ik maak me alleen wel zorgen vooral omdat mijn vrouw de auto ook gebruikt en ik niet wil dat ze daardoor wordt verrast.

    Beetje ingelezen en zie master cylinder, slave cylinder (druklager), verbinding van leiding op de versnellingsbak en een veer bij het koppelingspedaal, maar van de laatste weet ik niet of dat ook voor de mk3.5 geldt.

    Een lekke verbinding kan ik nog wel vinden, maar hoe weet je of het de master of de slave is?
     
  16. Blijft volgens mij een beetje een gok. Als je geen rare dingen ziet, zoals lekkage of beschadiging, aan de master dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de slave het probleem is. Je kunt aan de onderkant van de motor, tussen motor en bak, kijken of je daar sporen van lekkage ziet. Indien ja dan weet je zeker dat het de slave is.
    Om uit te sluiten kun je beginnen met de master te vervangen. Dit is veruit het minste werk. Blijft het probleem zich dan nog voordoen dan moet je bak er onderuit om de complete koppeling te vervangen.
     
  17. Afgaande op de leeftijd of de hoeveelheid km van de auto. Zou over t algemeen het druklager(die je koppeling groep indrukt) t eerste aan vervanging toe zijn. Dit omdat de koppeling+ druklager slijtage onderdelen zijn en die op interval vangen dienen te worden.

    Maar wat hier boven wordt gezegd. Precies aanwijzen is lastig.
     
  18. Bedankt voor de reacties.

    Leeftijd is iets meer dan 6 jaar en 160 K km, overwegend snelweg.

    Als ik in de Haynes manual kijk dan is ook het vervangen van het pedaal een flinke klus waarbij dashboard en stuurkolom moeten worden uitgebouwd, of is dit in de praktijk niet nodig?

    Ik zal beginnen met bijvullen reservoir (hoeveel remvloeistof ontbreekt) en zoeken naar sporen van lekkage bij cilinders en verbindingen.

    Ik lees op het web ook dat het soms heel incidenteel gebeurt zonder aanwijsbare oorzaak en het dan weer lang goed kan gaan.

    Mocht er toch gesleuteld moeten worden, is er een clublid in de omgeving van Deventer die dit soort klussen doet?
     
  19. Als er te weinig remvloeistof in je reservoir zit en hij daardoor lucht heeft gepakt moet je na het bijvullen ook nog even ontluchten.
    Geen idee hoeveel werk het bij jouw auto is om de mastercilinder uit te bouwen, bij mijn mk1 was het inderdaad meer dan ik had verwacht. Maar evengoed was het nog altijd minder dan de versnellingsbak uitbouwen.
    ;)
    @R.Zwiers woont niet zo heel ver bij jou uit de buurt denk ik. Ik ben er zelf naartoe gereden van Brussel uit. Alles is mogelijk!
    Belangrijkste is eerst goeie diagnose stellen voordat je er een hoop tijd, geld en moeite in steekt voor niets.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  20. Zulk soort klussen pak ik over t algemeen wel op. Daarvoor kan je met mij in contact komen via PB.
     
    gerardTDCI en Mad Wally vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina