1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3 1.6 TDCI trilt vanaf 1750 rpm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bjauto, 23 apr 2023.

  1. Mijn Focus MK3 1.6 TDCI Econetic 105 PK uit 2012 met 177000 km op de klok trilt tijdens accelereren vanaf +- 1750 rpm in versnellingen 2 t/m 6 (1e versnelling niet te voelen).

    De trillingen zijn te voelen door hele auto, zowel in het stuur als in de stoelen. Bij het intrappen van de koppeling zijn de trillingen niet waar te nemen.

    Mijn universele garagist zegt dat het mogelijk versleten motor ophangrubbers zijn (het motorblok kantelt wat bij stilstand en het verhogen van het toerental), of een versleten/defecte homokineet.

    Om te voorkomen dat ik een dure onnodige reparatie laat uitvoeren zou ik graag gebruik willen maken van jullie ervaring en tips.

    - Rond het trilling-startende toerental is het koppel van de motor al hoog, oorzaak van trillingen door speling op een homokineet? Echter omdat het trillen niet snelheids-gerelateerd is twijfel ik of dit het is. Extra info: Wat ik kan zien is dat de rubber hoes van de linker homokineet aan de motorblokzijde niet helemaal goed afsluit. Er is wat rondgeslingerd vet te zien in dit gebied.

    - Het roetfilter is nog origineel en (nog) niet gereinigd sinds oktober 2012. Mogelijk deze roet in het eten gooit vanaf 1750 rpm?

    - Hoe kan ik zelf bepalen of de motor ophangrubbers aan vervanging toe zijn?


    Dank voor de reacties.

    Bert

    Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
     
  2. Ophang rubbers zou kunnen.

    Als je homokineet hoes nu open is, is het sws afkeur. Dus zal ik er voor kiezen gewoon een hele nieuwe as te plaatsen. Om misschien een 2de hands zoeken op onderdelen lijn.

    Misschien kan het ook nog je dubbel massa vliegwiel zijn. Laatst ook een mk3 diesel hier gehad die last had van trillingen.

    Dmf was helemaal op, de bus in het midden was voor de helft weg. Wat resulteerde in een niet goed gecentreerd vliegwiel.

    Met andere woorden, aangezien je km stand. Wanneer je is vliegwiel/koppeling voor t laatste vervangen?

    Ik kan je daar overigens wel mee helpen indien je een klus adres zoekt.
     
  3. Roetfilter wordt elke 500km geregenereerd. Oftewel egr gaat open en wordt meer diesel ingespoten. Gevolg uitlaattemperatuur bereikt 550 graden en verbrand zo alle roet uit de uitlaat.
    Je hebt ook types bij die met vloeistof voor zorgt dat proces bij 450graden al gebeurt.
    Je hebt ook type bij die een brander erop richten en zo direct met diesel in de uitlaat ontbranden om zo alles schoon te branden.

    Idd als hoes kapot is. Op tijd nieuwe hoes monteren. De homokineet kan gewoon mee door als het niet zonder vet is gekomen.
    Issues met homokineet kom je vaak tegen bij sturen. Rechtdoor niet zo direct.

    Ophangrubbers kan, alleen eerste waar ik aan dacht is ook dubbel massa vliegwiel.
    Daar zitten dempers op die voor zorgen dat het soepeler gaat met koppelen.
    Heb bij deze motor zelfs meegemaakt dat klant nergens last van had maar totaal alle dempers eruit lagen.
    Of dat de ene plaat los kon draaien van de andere plaat.

    Als je stilstaat en toeren verhoogd voel je dan ook iets?
     
  4. Bij stilstand met zowel de koppeling ingetrapt als in de vrij en zonder koppeling ingetrapt geen opvallende trillingen te voelen bij het opvoeren van het toerental.

    Vliegwiel of koppeling is sinds ik de auto heb nog nooit vervangen. Heb hier zelf (heb de auto in 2017 gekocht met 88000 km op de teller) nl. nog niet eerder problemen mee gehad. De trillingen vallen mij sinds februari op.
     
  5. DIt is bij volgas doortrekken gok ik.
    tegenwoordig zit er veel sensoren op, als er probleem met motor is dan moet je eigenlijk al een storing melding krijgen
     
  6. 177.000 km met de originele koppeling ?NETJES maar dan zou die wel eens aan het eind van zijn latijn kunnen zijn.

    motorsteun kun je zien door een ander wat gas te laten geven en bekijken hoever de motor kantelt een beetje moet maar mag niet teveel zijn
     
  7. #7 bjauto, 25 apr 2023
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
    Het is idd bij volgas doortrekken. Bij constante snelheid zijn de trillingen niet aanwezig/te voelen.

    Vanochtend mbv Forscan de auto uitgelezen. Geen foutmelding aanwezig.
     
  8. Ik durf haast met zekerheid te zeggen dat t je koppeling+vliegwiel is.
    En als je er te lang mee door rijd, zijn straks je motorsteunen ook aan de beurt.
     
  9. Als je idd met volgas doortrekken merkt, zou idd vliegwiel uitgeslagen kunnen zijn. Komy beetje overeen met slagmoersleutel. Ene deel van het vliegwiel slaat tegen de andere aan, dit ivm demping slecht is of zelfs weg is.

    @paul vingerhoets
    Waarom zou de koppeling op zijn einde zijn.
    2ton haalt koppeling met gemak.
    Al blijven er situatjes zijn waar klant na 15.000km al nieuwe moet hebben of pas bij 4ton de eerste keer koppeling wordt vervangen.
    Gemiddeld halen ze 2.5ton.
     
  10. Bij een normale rijstijl gaat een koppeling vaak wel wat langer mee ja. Tweemassa vliegwiel willen bij veel lage toeren rijden wel stuk.

    Overigens heb je dan meestal geklapper bij stationair draaien. Trillingen onder vollast zou ik eerder iets in de aandrijfassen verdenken. Maar blijft lastig om via de browser online een diagnose te stellen ;)
     
  11. Bij stationair heb ik geen problemen.

    En ik rijd normaal gesproken niet hoog in de toeren. Bij 50 blijf ik in de 3e versnelling, buiten de bebouwde kom (80-85) in de 5e. Pas met snelheden daarboven gaat ie naar de 6.

    Optrekken die ik wel vlot maar niet onbenullig.

    En ik begrijp dat het online diagnose stellen lastig is, maar mijn garagist weet het mét rijden ook niet precies en noemt de 2 opties van motor ophangrubbers of aandrijfas.
     
  12. Aandrijf as controleer je te draaien aan de as, om te voelen of die speling heeft.

    Motorsteunen kan je controleren door even flink aan je motor te rukken. Beweegt die dan is er 1 van de 3 steunen op.

    Als er een steun op is hoogst waarschijnlijk de linker(als je voor de auto staat) dit is ook te zien als er vloeistof uit loopt. of de achterste, die de versnellingsbak aan je sub frame hangt.
     
  13. Aandrijfas kun je niet altijd even eenvoudig controleren.
    Er zit altijd wat spelling op als je hem links rechts verdraait. Rede spelling op alle koppelingen en vooral de eindvertraging in de bak die dan pas weer voor weerstand zorgt.

    As omhoog en omlaag trekken/duwen dan kun je wel spelling voelen. Alleen dan moet het niet auto opgetild zijn. Want dan staat er een hoek op elke koppeling die voor zorgt dat je niks hoort wat je normaal in rijsituatie op hebt staan.
    Heb je stuur linksom of rechtsom gedraaid dan kan je soms al met rijden geluid horen. Dan is de as al niet goed.
    Of met constante rijden dat je onbalans voelt.

    Ervaring over assen is eigenlijk, bij benzine/diesel voertuigen alleen vervangen ivm stuur voluit draaien je hoorbaar iets hoort, ev auto juist door de hoge instant koppel. Klap voelbaar, echter voelde je aan de as, dan viel alles mee en merkte je geen echte spelling of dergelijks.

    Vandaar dat ik nooit naar de assen kijken. Vooral zoals de topic starter zegt dat het niet uit maakt welke versnelling is. Dus niet snelheidsafhankelijk maar toerentalafhankelijk.
     
  14. ik heb geen idee van wat die reparaties zouden kosten en kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken maar dan zou ik beide vv
    steunen en aandrijfassen, dan is dat weer voor een hele lange tijd goed :shrug:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Dat is altijd lastig, als de garage het niet zeker weet. Dan weet de klant ook niet zeker wat te doen.

    In dat geval rij je naar andere garage kijken wat ze daar zeggen.
    Vaak is in zulke gevallen het gevoel van de monteur die zegt wat de trilling kan veroorzaken.

    Slechte verstuiver kan namelijk ook, maar dat levert eerder/sneller storing op.
     
  16. Gisteren op een klein stukje van huis hoorde ik een knal vanaf de rechter voorzijde. Na inspectie op de oprit blijkt de spiraalveer rechtsvoor te zijn geknapt.

    Voordat ik evt. de eerder genoemde zaken laat vervangen (de hoes van de homokineet wordt overigens meteen meegenomen) gaat dus allereerst de veer vervangen worden.

    Wordt vervolgd.
     
  17. Spiraalveer is vervangen. Trillingen zijn grotendeels weg maar nog wel aanwezig.

    Ik denk nog even na over het laten vervangen van het dubbelmassavliegwiel.

    Kosten zullen nl. zo'n €500 zijn.
     
  18. Vervelend dat het nog steeds niet is opgelost. mocht je het DMF willen vervangen. Kan ik je daar eventueel wel mee helpen.

    Laat maar weten via PM of je daar oor naar hebt
     

Deel Deze Pagina