1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk2 fase 1 andere gem module voor voorruitverwarming?

Discussie in 'Electronica' gestart door 1.8tdci, 29 nov 2013.

  1. Goedendag,

    Zal me even voorstellen want dit is mijn eerste post op het forum, ben woonachtig in de regio Achterhoek en ben van beroep automonteur bij een universeel bedrijf.
    Bij ons bedrijf zijn de merken Ford en Volvo waar we blij van worden en rij uiteraard een fijne word Focus 1.8tdci.

    Mijn vraag is, heb ik een andere gem module nodig als ik voorruitverwarming wil installeren?

    De bekabeling ligt onder parafaan zowel voor de voorruitverwarming als de ruitsproeierverwarming, ook de zekering positie's (2x40A zekeringkast motorruimte) en de relais aansluiting zijn aanwezig op de gem module.
    Achter het paneel waar ook de knop zit van de achterruitverwarming zit één loze stekker, ik neem aan dat deze bedoelt is voor de knop van de voorruitverwarming.

    Is de gem module te programmeren of heb ik hier een nieuwe gem voor nodig? bij de Ford dealer waar wij goeden contacten mee hebben kon mij geen duidelijk antwoord geven.

    Het gaat om een Ford Focus MK2 Fase 1, trend uitvoering met het bouwjaar 2005. 1.8tdci
     
  2. Staat ergens op het forum over serie nummers van gem modules waar je kan zien of het een luxe gem is.
     
  3. Het lijkt mij dat alles is voorbereid je geen nieuwe gem nodig hebt. Je kunt dan met ELMConfig de voorruitverwarming activeren, mocht dat nodig blijken.
     
  4. Dat de bedrading is voorbereid wil niet automatisch zeggen dat de GEM module/zekeringkast ook geschikt is.

    Er zijn bij de Focus 2 diverse types GEM module/zekeringkast toegepast. Hierbij zijn er types die alle mogelijke opties ondersteunen maar er zijn ook types die bepaalde opties niet ondersteunen. Welk type GEM module/zekeringkast er is toegepast is is afhankelijk van de opties waarmee de auto is uitgerust. Bij de eenvoudigere GEM modules ontbreken er componenten op de printplaten waardoor de betreffende functies niet werken.


    De connector achter het bedieningspaneel kan van de voorruitverwarming schakelaar zijn maar dit hoeft niet zo te zijn. Dit zou ook de connector kunnen zijn die is voorbereid voor de controlelamp van het uitschakelen van de passagiersairbag.


    Als alle onderdelen aanwezig zijn kan de voorruitverwarming eenvoudig worden vrijgeschakeld door de optie met een gemodificeerde ELM327 interface en het programma ELMconfig in de GEM module aan te vinken. Meer informatie over ELMconfig kan je HIER vinden.

    Bij GEM modules die dit niet ondersteunen kan de instelling gewoon worden aangevinkt. Mocht de GEM module de voorruitverwarming functie niet ondersteunen zal deze simpelweg niet werken. In dat geval zal er een andere GEM module moeten worden geplaatst en worden geprogrammeerd. Je kan hiervoor eenvoudig een gebruikte GEM module van de sloop gebruiken. Over het algemeen zijn deze voor niet teveel geld te vinden.
     
  5. Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb nog eens goed gekeken en paneeltje weg gehaald. Zag dat het stekkertje twee aansluitingen heeft en dit zal dan inderdaad het stekkertje van de airbag uitschakeling zijn. Weet nog niet of ik de moeite ga nemen om het nog in te bouwen, wil denk ik nog wel verwarmderuitensproeiers erop maken. Want die bevroren met vorig jaar, dan maak ik een schakeling via de achterruitverwarming. Moet ik binnenkort maar eens tijd voor maken.
     
  6. Uit ervaring kan ik zeggen dat verwarmde ruitensproeiers weinig effect hebben. Ik heb de huidige Focus nu 4 jaar en heb regelmatig in de winter gehad dat de leidingen ook bevroren waren. Dan helpen je verwarmde sproeiers niet meer;)
     
  7. Als de slangen bevroren zijn niet nee. Het werkt wel prima als er sneeuw of ijs op de motorkap/ruitensproeiers ligt.
     

Deel Deze Pagina