1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus II - Schokken bij gas geven in hoge versnelling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusEHV, 14 nov 2011.

  1. Beste lezers,

    sinds enkele dagen schokt de auto wanneer ik gas geef in versnelling 4 en 5 (boven de 2000 rpm). Zojuist ff nagevraagd bij de garage waar dit aan kon liggen; en daar dachten ze dat de bougies mogelijk vervangen moesten worden. Na hier echter reeds een horrorverhaal te hebben gelezen van iemand met een vergelijkbaar probleem; die uiteindelijk ruim 350 euro kwijt was voor het vervangen van een bobine, bougiekabels en bougies, leek het me verstandig om even wat extra informatie in te winnen voordat ik een afspraak ga maken om er naar te laten kijken.

    Extra info:
    Ford Focus Rally Edit. 2006
    67.000 km
    Altijd dealeronderhouden; nooit iets bijzonders mee aan de hand geweest.
    Volgende grote beurt staat over een maand op de planning.
     
  2. Vraag ook even na of er geen regenwater via de ruitensproeiers (die niet goed afsluiten op de motorkap)kan komen. Dit probleem hebben meerdere mensen gehad bij 1.6motor wat met een simpele 'volvo' motor afdek plaat ook in het vervolg het probleem ook niet meer terug kan komen.
     
  3. De 2.0 heeft al een afdekkap af fabriek gemonteerd zitten. het probleem van de lekkende ruitensproeiers is vrijwel alleen van toepassing op de 1.4 en 1.6. Op de 2.0 is dit in principe niet van toepassing.

    Normaal gesproken worden de bougies elke 60.000 km vervangen. Als de bougies nog nooit vervangen zijn zou het hier dus best aan kunnen liggen. Bougies zijn niet zo duur dus ik zou deze zowieso vervangen (al is het alleen maar om dit uit te kunnen sluiten) Als ik het goed heb heeft de motor in de rallye edition (Duratec HE) geen aparte bobine en bougiekabels. De bobine zit hierbij rechtstreeks op de bougies (je hebt dus ook 4 bobines).

    Overigens zou ik hier niet mee doorrijden. Mocht er een onvolledige verbranding zijn door een defect aan het ontstekingssysteem kan het voorkomen dat hierdoor onverbrande benzine in de uitlaat komt waardoor de katalysator kapot kan gaan.
     
  4. Bij mijn focus zit er inderdaad een afdekkap op.

    Maakt het dat prijziger als er een bobine vervangen zou moeten worden? Hoelang gaat een bobine eigenlijk uberhaupt mee?

    Ik kan waarschijnlijk pas over een week bij de garage terrecht om hier iets aan te laten doen. Is het verstandig om tot die tijd voorzichtiger te rijden en met name hoge snelheden te voorkomen? (gezien vooral in versnelling 5 bij gas geven boven 2000 toeren het schokken goed te voelen is; maar bij versnelling 1 t/m 3 niet?).
     
  5. De levensduur van een bobine is eigenlijk niet te zeggen. Het kan zijn dat een bobine na een jaar kapot gaat maar het komt ook voor dat een bobine een autoleven mee gaat.

    Deze bobines kosten ongeveer €110,- per stuk.

    Het is aan jou de keus om er wel of niet tijdelijk mee door te rijden. Persoonlijk zou ik wel de momenten dat de motor schokt proberen te vermijden.
     
  6. Wat is schokken...of hoe erg is het? dat is lastig om hiervandaan te beoordelen
    Heb je een beetje 2 rechterhanden, of 1 is eigenlijks al voldoende, trek dan de
    afdekkap eraf, daar zie je 4 dezelfde kastjes zitten, zijn een beetje rond, dat
    zijn je penbobine's, deze demonteer je en trek je eruit, daaronder zit je bougie.
    Is dus allemaal niet zo spannend, en voor iemand met een beetje technische
    kennis ruim zat zelf te doen, even naar de automaterialenzaak om NGK bougies
    voor jouw auto te halen, en als je je kwaad maakt zitten ze er binnen 30 min.
    in.
    Dus durf je het aan, dan gewoon zelf doen, durf je het niet aan, dan een
    garage zoeken die dit voor jouw even er tussendoor wilt doen....kan je altijd
    nog een vervolg afspraak maken als het nog niet over is.
    Echter is 67.000km in 5 jaar niet veel, dus het zou ook zomaar vervuiling kunnen
    zijn...al liggen de bougies nu wel erg voor de hand;)
     
  7. bougies liggen op 50-80euro net waar je ze haalt
    zolang ze maar iridium bougie zijn en niet de gewone
    als hun dat op zoeken komt dit wel goed
    http://www.european-parts.net/catalog/product_info.php?cPath=58_125&products_id=1092
    gewone bougies zijn wel stuk goedkoper maar dan loopt hij zeer slecht door

    flesje additief voor in de tank kost ongeveer 15-30euro scheelt ook veel
    advies 2 flesjes eerst ene nu en dan na het tanken de andere flesje erin
     
  8. Ford gebruikt tegenwoordig voor de 2.0 16 Duratec HE motor Platinum bougies (finis code 1369704 made by NGK TR6AP-13).

    Daarvoor gebruikten ze de Iridium bougies (finis code 1 315 691 made by NGK ITR6F13) .

    NGK vertelde mij dat Platinum een langere levensduur heeft en Iridium wat krachtiger is.

    Heb je in ieder geval keuze :)
     
  9. #9 McGyver, 18 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2011
    Het schokken/inhouen bij hoge toeren (3500+) had ik tot vorige week ook.
    Door de garage er (onder garantie) 4 nieuwe bougies in laten zetten en het probleem was verholpen!

    De 2.0 Duratec in de Focus is voorzien van 4 bobines. Deze zijn (op internet) per stuk te bestellen en kosten ca. €30-€40 per stuk.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina