Focus II - Motor systeem storing?

Discussion in 'Electronica' started by gaitje, Mar 22, 2013.

  1. Sinds kort een motor systeem storing, vooral met koude (ook warmere motor wel) motor als ik bijvoorbeeld de snelweg op rij. Dan net voor/na 3000 toeren pats, schiet hij in deze storing.

    Laten uitlezen bij universele garage waar hij vandaan komt.
    Hieruit komt het volgende 'lucht massa meter'.
    Garage zegt dat dit van alles kan zijn, heeft de storing gereset en ik mocht testen. Rij net weg en na 200 meter, pats weer die storing.

    Kan ik beter terecht bij een ford-garage? Kan die specifieker uitlezen? Wat zou het kunnen zijn?
     
  2. Zal eens beginnen met een LMM te vervangen/ schoonmaken in hoeverre dit kan.
     
  3. Ik zou beginnen met uitlezen en eventueel PCM updaten bij een Ford dealer.
     
  4. Ah, maar zomaar iets vervangen is ook wat :)
    Ford dealer heeft wellicht meer kennis, toch maar daarheen gaan...

    Rare is dat er qua performance of zo niets te merken is... moet dus niet een al te groot probleem zijn.
     
  5. Het verbaast mij altijd dat universele garages en online "kenners" het altijd maar over die Maf-sensoren hebben, terwijl die apparaten tegenwoordig zelden meer stuk gaan. Verkeerde interpretatie van storingscodes is vaak de oorzaak denk ik. Bovendien zijn deze MAF sensoren veel minder belangrijk / invloedrijk in vergelijking met vroeger..
     
  6. @Anton; kapot gaan ze niet vaak, maar versmeerd raken wel.
    Alleen gaat je auto daar geen motorstoring op geven. Als de LMM versmeerd is krijg je prestatie problemen en gaat de auto veel meer verbruiken (dat is mijn ervaring).
     
  7. Vandaag wordt het uitgezocht wat het is, ben benieuwd.
     
  8. Zojuist uitslag... na onderzoek blijkt er een luchtslang te zijn gebarsten, perste de lucht daar dus naar buiten....

    Achteraf vond ik het al zo gek zo'n aanzwellend geluid te horen bij optrekken, was dit dus...?

    Kan dit ook voor meer roet zorgen en hoger verbruik?
     
  9. Uit eigen ervaring: ja. Een beetje afhankelijk van je rijstijl nog behoorlijk wat ook.
     
  10. Ah kijk, nou ik ben benieuwd morgen, dan kan ik em ophalen, bij volgende tank maar eens goed meten dat verbruik ;)
     
  11. ja, je hoort gewoon de lucht dat door de turbo naar de verbrandingskamer geblazen wordt langs je lek verdwijnen...

    en idd meer roet en verbruik is ook het probleem hier, de PCM (motorcomputer) gaat de hoeveelheid brandstof berekenen aan de hand van een aantal gegevens, onder andere de hoeveelheid lucht dat aangezogen wordt (gemeten door de lmm) en als je dus een luchtlek hebt dan wordt er teveel brandstof ingespoten naar de hoeveelheid lucht = zwarte rook...
    + doordat de motor niet aan zijn vermogen komt gaat hij automatisch zichzelf zo gaan aanpassen dat hij zo hoog mogelijk vermogen heeft, dus een groter verbruik.
     
  12. En ja hoor... vanmorgen met gemak 1:18 gehaald ipv 1:15 voorheen, haalde voorheen met moeite 1:16... rij fity/fifty snelweg en 80km weg...

    Trekt vele malen beter op en roken is ook voorbij!

    Bestaat er geen algehele check op dit soort dingen om het voor te zijn? Net zoals reinigen van EGR en dat soort dingen? :)
     
  13. Slangen houden het een hele tijd gewoon vol en scheuren vrij plotseling. Als je geluk hebt komen er eerst droogtescheurtjes, maar gebeurd niet altijd.
     

Share This Page