1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus ecoboost 1.0 Misfire op Cilinder2 P302

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bas123456, 26 dec 2023.

  1. #1 Bas123456, 26 dec 2023
    Laatst bewerkt: 26 dec 2023
    Ik heb een focus ecoboost 1.0 uit 2016 met een Misfire op Cilinder2 P302. Wie kan met mij meedenken om een oplossing te vinden?


    Hierbij even in het kort het verhaal:

    Vorig jaar heb ik bij de Ford dealer de distributieriem laten vervangen, vanwege het bekende probleem van het oplossen van deze riem in de olie.

    Helaas is dit niet geheel goed gegaan, toen ik de auto terugkreeg bleek de uitlaat nog los te zitten.

    Na een aantal km gereden te hebben, begon het motor lampje oranje te branden met de foutcode P302, waarna de bobine is omgewisseld.

    Een aantal weken later zat opeens de injector rail los en spoot de brandstof door het motorruim en weer een aantal weken later zat de waterpomp poelie los.

    Na weer een aantal km gereden te hebben, begon weer het motor lampje oranje te branden met de foutcode P302, waarna de bougie’s zijn vernieuwd.

    Samenvattend: ik ben ondertussen meer dan 10 keer terug gegaan naar de dealer en ben er uiteindelijk met de Ford dealer niet uitgekomen.



    Toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Bougie’s zijn vernieuwd en bobine’s een paar keer van plek gewisseld.

    Compressie gemeten 13,2/13/13,1 Barr.

    Vervolgens heb ik de injectoren vernieuwd en een nieuw terugslagklepje op de vacuümpomp, ik meet nu ongeveer -0,8 Barr.

    Ik heb de timing van de distributieriem gecontroleerd, cilinder 1 op dode punt/schroef in het carter/nokkenas markering bovenop staan recht, echter ik weet niet of de nokkenasversteller nog verkeerd kan zitten?

    Ik heb Forscan en ik zie dat CYL_2_ACCL, -2 aangeeft bij het loslaten van het gas. Bij het optrekken zie ik dit niet gebeuren.

    Welke waardes zijn interessant om te bekijken en wat zou volgens jullie aan de hand kunnen zijn?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Jeetje wat een verhaal. Lekkere dealer ook trouwens. Ik weet helaas geen oplossing voor je maar wellicht iemand anders op het forum wel.
     
  3. En welkom
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Wat betreft nokkenasverstellers, deze staan altijd goed. Deaai je de motor dan zit er geen oliedruk erin en duw je dus naar de beginstand. Dus deze zal dan niet verkeerd zitten.
    Echter timing checken kan alleen met juiste gereedschap. Hiervoor moet kleppendeksel eraf.

    Twee screenshots zeggen niet veel. Want misfire getal wil niet direct zeggen motorstoring.

    Vooral de freeze frame data bij de storing is belangrijk.
    Zodat je beter inzjcht hebt wanneer storing komt.
    Koude of warme motor, veel of weinig toeren. Deellast of volgas. Hoe makkelijk komt de storing terug
    Om zo een paar dingen op te noemen.
     
    Bas123456 vindt dit leuk.
  5. Hoi Edgar en Patman,

    bedankt voor jullie berichtjes.

    Hoi Truckerowerner,

    heb eerst cilinder 1 op het dodepunt gezet en daarna de schroef in het carter.

    [​IMG]

    toen de pin in de poelie,
    [​IMG]
    klepdeksel er af en het nokkenas ding past goed en zit recht,
    [​IMG]
    alleen het rechter ding past niet lekker bij de nokkenasversteller, echter ik vermoed dat het gereedschap niet goed afgesteld is of kan deze nog verkeerd staan?
    [​IMG]


    Het motor lampje blijft na reset soms een week weg, de andere keer komt hij na een dag al terug.

    Ik zie dat CYL_2_ACCL, -2 aangeeft bij het loslaten van het gas. Bij het optrekken zie ik dit niet gebeuren.
    Welke waarde zal ik in beeld zetten en in welke situatie wil je ze zien ?

    Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  6. Zodra de verstuivers los zijn geweest moet je ook de o-ringen vervangen voor je het weet staat de boel in brand.
     
    Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  7. Helemaal mee eens Bertus, echter dacht de Ford dealer er anders over en bleek dat hij er maar een losse o-ring onder had gezet.
    Ik heb de verstuivers met o-ringen vernieuwd.
     
    Bertus 7 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Echt een fijne dealer........:shock::shock::shock:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ah juiste gereedschap is gebruikt ter controle.
    Wat betreft de o-ringen, op zich niet echt een probleem om te hergebruiken. Belangrijkste is dat de ringen heel zijn.
    Zelfs met 150bar dichten de ringen dan nog goed af. belangrijk is dat ze vettig zijn als je ze terug in de galerij duwt.
    Nog nooit meegemaakt dat ze lekken. ondanks ik ze meerdere maal los heb gehad bij diverse blokken.
    Zelf bij peugeot was het geen gewoonte om deze ringen dan mee te vervangen. Stond namelijk ook niet bij verplichte onderdelen als de kop eraf moest om zo de inlaatkleppen te reinigen (check google op thp inlaatklep). Werd wel vervangen als rubber een stukje eruit was, hap uit rubber ring zeg maar.

    Nu ik dit zeg. Hoe zien je inlaatkleppen eruit. Komt eigenlijk nooit voor, maar bij THP was dus standaard dat inlaatkleppen overslaande ontsteking tot gevolg had (p1385 was de foutcode ervan).
    Alleen de mensen die zuinig rijden hebben er last van. De mensen die met warme motor goed door de hele toeren range doortrekt nauwelijks tot geen last van.
    Rij je altijd rustig of trek je hem wel een paar keer goed door? Zo nee, dan brandstofadditief in de tank en paar keer bij warme motor tot rode lijn doortrekken. Dan blaas je hem schoon namelijk. onder de 3 a 4000rpm blijven raakt het beetje vervuilt.

    zou paar keer als de storing voorkomt de data uitlezen en dan code steeds print screen als het met pc is. of zoals ik dan vaak doe met Android app. Mits je bluetooth eobd tester hebt.
    Want dan kan je zonder motor afzetten storing uitlezen, wie weet staat er nog een storing bij die je wist door opnieuw op contact te zetten.
    https://blog.uobdii.com/wp-content/uploads/2016/10/FORScan-Scanner-1.jpg
    Dit is wat we moeten hebben, daar zie je freeze frame data lijstje.
    Die paar keer opslaan, kijken of we vandaar uit iets opvalt.

    Betreffende wat je zegt geen idee wat het echt moet zijn.
    Bij mij geeft geen storing aan, maar geeft wel na rit rijden overslaande ontsteking (pingelen) hoger getal. Niks gemerkt met rijden.
    Dus wie weet staar je naar iets dat eigenlijk gevolg is van gas loslaten en niks te maken heeft met probleem.
     
    Bas123456 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Hoi trucker0werner,

    Bedankt voor je ideeën.
    Ik heb gisteren het inlaatspruitstuk verwijderd deze was ligt vettig maar echt niet vervuild en ook naar de kleppen gekeken maar deze zijn volgens mij niet echt vies.

    [​IMG]

    Let even niet op de datum en tijd deze had ik niet goed gezet, alle kleppen zien er ongeveer het zelfde uit.
    ik ga mijn best doen om nog de freeze frame data lijstje te krijgen, als ik iets heb dan zal ik het posten.

    Mocht iemand nog een idee hebben wat ik kan nakijken dan hoor ik het graag.
     
    B3nder en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina