1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus drinkt veel olie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door drumsab, 12 mei 2009.

  1. Hallo allemaal,
    in okt 2008 heb ik tweedehands een Focus Wagon gekocht, bwjr 2000.
    Nu blijkt dat hij erg veel olie verbruikt (want lekken hebben we uit kunnen sluiten). De Ford garage spreekt dan over een groot probleem waar hoge kosten aan verbonden zijn, mogelijk meer dan de auto waard is.

    Mijn vraag die ik hier graag wil stellen is:
    zijn er mensen die ook zo'n probleem hebben ervaren? En dan heb ik het over 3,5 liter motorolie op 2000km.

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. Er zijn wel een paar gevallen meer van bekend idd. Als je de zoekfunctie gebruikt komen er zeker een paar topics boven water met wat mogelijke oorzaken! :D

    Succes!
     
  3. Dank je wel!
     
  4. Geen garantie?
     
  5. Ik heb eenzelfde probleem gehad zie hier: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=2431. De hoeveelheid olie die jou motor verbruikt komt overeen met de hoeveelheid die de mijne heeft verbruikt. Uiteindelijk is na een aantal pogingen dit te repareren een ruilmotor geplaatst. De kosten weet ik niet, omdat het bij mij allemaal binnen de garantie is vervangen.

    Het probleem werd bij mij veroorzaakt door lekkende klepveerrubbers. Laat door de garage eens in de cilinders kijken, wanneer deze nat zijn is het hoogst waarschijnlijk dat het de klepveerrubbers zijn. Deze kunnen worden vervangen, maar dat is geen garantie dat het over is (bij mij in elk geval niet).

    succes met de afhandeling

    Mart
     
  6. Oei, dat is sneu. Net buiten de 6 maanden, dus vermoedelijk geen garantie meer...

    Het zal inderdaad wel op een onderblokrevisie of ruilblok aankomen. Ik zou toch met de garage een deal proberen te sluiten. Bijvoorbeeld elk de helft van de kosten. Een ruilblok moet toch voor een honderd of 14 wel kunnen worden geplaatst...
     
  7. Ja, ze hebben er al een keer naar gekeken, hij had het over inlaatrubbers die vervangen waren. Maar het probleem blijft idd bestaan.
    Wel in de garantieperiode, want we zijn al even bezig met dit probleem. Gelukkig maar, anders was ik helemaal zuur. Maar ja, ondanks dat t in de garantieperiode is ontstaan, als het op een andere motor aankomt, dan gaan ze dat ws niet doen, ze zullen hem dan ws af gaan schrijven.

    Vraagje: zou het kwaad kunnen om met dit probleem te blijven rijden, telkens olie bijvullend? Of levert dat uiteindelijk toch een reëel gevaar op de weg op?
    Want verder ben ik zeer tevreden over de auto, ik zou het heel erg jammer vinden als ik er afstand van moest doen.
     
  8. Een gevaar op de weg zal het niet zijn, mits je tijdig je olie gaat bijvullen en je motor dus niet stuk loopt. Persoonlijk vond ik het wel hoogst irritant. Zo moest ik voor mijn werk vlak voor de motorwissel een dag naar de andere kant van het land. Stond ik daar voor mijn rit terug op het industrieterrein mijn olie bij te vullen, omdat die weer tot het minimum was gedaalt, om vervolgens thuis weer de olie bij te vullen. Mijn olieverbuik was toen overigens wel gestegen naar 1 liter op 200 km.

    Volgens mij is het zo dat de garage dit probleem voor je moeten oplossen, dit omdat je tijdens je garantieperiode dit probleem reeds hebt aangegeven. Ze hebben wel een reparatie uitgevoerd, maar deze heeft niet het gewenste resultaat gehad. Zeker weten doe ik dit niet, maar er zijn mensen met een goede juridische achtergrond aanwezig op dit forum. Volgens mij kan het forumlid Kolere je hier wel meer over vertellen (stuur hem desnoods gewoon even een PB).

    Een andere tip die ik destijds hier op het forum heb gekregen is om alle gesprekken met de garage (persoon) en reparaties (met resultaat) bij te houden, omdat je dan sterker staat mocht je de rechtsbijstand gaan inschakelen.

    Mart
     
  9. Hardstikke bedankt voor het advies, dit heeft me alleen maar bevestigd in mijn vermoedens.
    Ik ben nu een afspraak met ze aan het inplannen, de autoboer was niet heel blij, hij leek oprecht verrast dat de eerdere reparatie niet was gelukt.
    Maar ja, even een vooroordeel erin gooiend, met autoboeren weet je het maar nooit...

    Gelukkig ben ik lid van de ANWB, heb via hun rechtsbijstand, via de bond van mijn werk ook, die adviseren ook bij privézaken. Dus juridische hulp genoeg.

    Nogmaals bedankt voor de adviezen!
     

Deel Deze Pagina