focus draait stationair te langzaam

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wietse, 16 jan 2014.

  1. gisteren opgehaald en nu valt mij op dat hij stationair wel erg langzaam draait als de motor warm is, is mij gisteren met de proefrit niet zo opgevallen.
    koud draait hij prima, versneld toerental van rond de 1100/1200 rpm warm zit dat rond de 600/700 rpm.
    je voelt hem dan wat trillen zo langzaam draait hij, wat kan de oorzaak hier van zijn?
    het is een station 1.6 16V wagon uit 1999, nog maar 2 ton op de teller dus voor zijn leeftijd een lage km stand.


    bij mijn vorige auto's was het in zo'n geval gewoon een kwestie van gaskabel opspannen maar dat lijkt mij hier niet de oplossing.
    ben zelf technisch genoeg 20 jaar ervaring als vrachtwagen monteur en altijd in oldtimers gereden dit is mijn nieuwste auto ooit, na mijn vorige een granada estate 2.8i ghia uit 1982.
    maar die techniek is toch wel wat anders, minder electronica.

    ben een nieuwe focus rijder,wel één met een ford hart na diverse taunussen een capri en een granada nu noodgedwongen een focus.
    een focus is een fijne auto, maar god wat mis ik mijn granny 2.8V6 ghia met alle toeters en bellen maar dankzij weekers onbetaalbaar, dus maar aan de focus.
    ben nu eenmaal een oldtimer liefhebber, de focus is als het er op aankomt superieur aan de granny stiller zuiniger en een veel betere wegligging.
    en die granada is een automaat en dat vind ik toch ook wel erg lekker.

    ik heb wel doelbewust om een focus gezocht om diverse redenen.
    het is een ford :D, betrouwbaar, zuinig, licht en natuurlijk het tijdloze design waar ik een zwak voor heb, denk dus niet dat ik met tegenzin aan de focus ben.
     
  2. Welkom :thumbs:

    al een software update laten doen?
     
  3. Ik heb dit ook gehad en na vervanging van de carterventilatieslangen en reinigen van het gasklephuis loopt ze stationair stukken beter.
    Aangezien jij handig bent zal het voor jou appeltje eitje zijn.
    Er staat onder handleidingen wel een how to en voor wat andere foto's kun je wel ff kijken in het topic van mij nieuw hier en een paar vraagjes.
    Succes en veel plezier van je nieuwe aanwinst!
     
  4. #4 wietse, 16 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2014
    handig is niet het probleem, het nadeel is dat ik zonder werk zit, vroeger had ik een volledige werkplaats ter beschikking, en alles op straat doen met dit weer word je ook niet vrolijk van.
    moet dus nu veel uitbesteden of zien wanneer een maat van me tijd heeft zodat de focus in zijn beunhok op de brug kan.
    en nee ik heb geen software update uit laten voeren, heb hem ook maar net 2 dagen, de auto is wel tot rond de 160000km dealer onderhouden geweest (2011), daarna is de boel niet meer afgestempeld.
     
  5. Anders stel je je even voor. Is wel zo netjes lijkt mij.
     
  6. In theorie is het "op straat" te doen, je hoeft namelijk niet onder de auto.
     
  7. dat is hier dus wel gebruikelijk?
    ik zit namelijk op meerdere fora's, vooral gitaristen fora's waar je het wel kan doen maar het heeft weinig nut want bijna niemand kijkt ooit in het betreffende subforum.
     
  8. Standaard verhaal:
    carterventilatie
    gasklephuis reinigen
    stationairregelklep reinigen

    ter controle
    staat luchtfilter
    staat bougies
    staat bougiekabels
    en houd rekening met de bobine, staan div verhalen met de symptomen
    hoe je het kan herkennen

    En het is zat te doen buiten voor de deur:thumbs:
    en ook nog met weinig gereedschap
     
  9. Wanneer de stationairklep wordt verwijderd, is er dan ook een nieuwe pakking voor nodig?
    Is het een soortgelijk iets als het reinigen van het gasklephuis?
     
  10. Nwe pakking is niet nodig, mits de pakking nog heel is.
    Reinigen van de stationairregelklep kan even soelaas bieden, vaak komt het terug en is de enige oplossing het vervangen van het ding.
     
  11. Ah OK, duidelijk verhaal Marco. Thanx!
     

Deel Deze Pagina