1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus blijven rijden of iets anders aanschaffen?

Discussie in 'Prullenbak' gestart door hars73, 22 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zit een beetje met een keuzemoment waar ik nog niet goed uitkom. Tot een paar jaar geleden reed ik door woon-werkverkeer zo'n 25.000-30.000km per jaar. Paar jaar geleden is mijn werk verhuisd en fiets ik voornamelijk naar m'n werk.

    Toch maak ik (inclusief een zomervakantie, kamperen in Italie, dus de hele auto volgestouwd met tent en spullen) per jaar nu nog zo'n 12.500-15.000km.

    Mijn Focus station 1.6TDCI 109PK II fase I uit 2007 heeft nu zo'n 192.000km op de teller staan. En dat betekent dus dat rond de 200.000km de distributieriem vervangen moet worden, dus ergens eind dit jaar vermoedelijk.

    Aan de andere kant, zou ik met mijn jaarkilometers ook wel iets kleiners kunnen gaan rijden, maar ik heb nog wel wat ruimte nodig voor vakanties enzo. Een Skoda Fabia Station zou me bijvoorbeeld zo'n 50 euro per maand besparen ten opzichte van nu.

    Heb eigenlijk nog maar weinig issues aan m'n Focus gehad tot nu toe. EGR-klep is vervangen, turbo slang is ooit gescheurd geweest, maar verder eigenlijk niks. Er zit zelfs nog de oorspronkelijke uitlaat onder. En bij 120.000 is het roetfilter vervangen.

    En dus sta ik een beetje voor een dilemma.. de Focus bij 200.000 een beurt geven inclusief distributieriem en dus toch nog flink (wat zou zo'n beurt moeten kosten? Zo'n 700 tot 1000 euro?) investeren in een auto die niet zo heel veel meer waard is of is dit misschien het moment om toch naar iets anders te kijken en maandelijks iets goedkoper rijden?
     
  2. Tja qua inruil ga je er niet veel op terugkrijgen.
    Vaak moet er nog wel behoorlijk geld bij om een jongere auto te gaan rijden.
    Wat betreft de d-riem; hier op het forum zijn er een aantal die dit voor je kunnen doen, voor heel wat minder dan €700,-.

    Maar je geeft aan dat je kijkt naar een Fabia; dat is op basis van de Polo...
    Beetje appels en peren. Een Focus op benzine is geen optie? Scheelt je aan de wegenbelasting al €60,- per maand. En met 12-15k km kan dit best.
    Daar komt bij dat kleine stukjes al niet goed is, maar voor een diesel al helemaal niet. Een diesel duurt nog veel langet voordat ie op temperatuur is.
     
  3. #3 hars73, 22 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2017
    De Fabia is inderdaad een slag kleiner en minder 'luxe' dan mijn Focus.. Mooi vind ik hem aan de buitenkant ook niet, maar hij lijkt wel ruim te zijn, goedkoper per maand, er is veel keus en ze zijn best voordelig aan te schaffen. Voor mij is een auto een vervoermiddel, zolang ik er maar betrouwbaar en voor niet al teveel geld in kan rijden.

    En inderdaad zijn korte stukjes, zeker voor een diesel, niet zo heel best, dus probeer ik voor korte stukjes toch zo vaak mogelijk de fiets te pakken.

    Ik zit ook nog in de oriënterende fase hoor en hoop met zo'n 4000-5000 euro bijleggen ofzo dan op iets uit te komen uit 2010-2012 en net boven de 100.000km. Net op het randje misschien voor een Focus benzine.

    Bijkomend misschien dat ik 1.5 jaar geleden gescheiden ben en dus niet zomaar heel snel 1000 euro extra op de plank heb liggen, dus ik ben vooral aan het zoeken naar mogelijkheden inclusief waar mogelijk een maandelijkse kostenbesparing.
     
  4. Dat zijn te weinig kilometers om een diesel te blijven rijden denk ik, zeker wanneer er nog een zware kostenpost aan zit te komen.
    Nadeel is dat je niet weet wat je terug koopt, dit moet maar betrouwbaar blijken. Een kleinere benzine auto rijden is inderdaad een goede optie, huur desnoods een auto (heb je altijd een nieuwe en veilige auto) voor 2 weken in de vakantie en ga (veel) kleiner rijden, misschien zelfs A-segment?
     
  5. Ik ben zelf in december overgestapt naar een Focus benzine. Behalve de wegenbelasting is ook de verzekering naar beneden gegaan. Die 2 samen zijn nu 70 euro per maand goedkoper.
     
  6. Hoe dan ook.. flink investeren in m'n diesel lijkt dus eigenlijk niet de juiste keuze, zeker niet omdat ik te weinig rijd om die investering te kunnen verantwoorden? Reed ik 30.000 per jaar, dan was het eenvoudiger en zou ik de diesel moeten blijven rijden.

    Denk dat ik het zo goed samenvat?
    Nou dat wordt dan maar even flink sparen de komende maanden... :think:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina