1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Focus 3 wagon van Robert: nieuwe xenonpitjes

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door rfknol, 12 dec 2016.

  1. Onder de 4000 toeren reageert de turbo wat sneller, maar verschilt het verder niet heel veel. Boven de 4000 toeren krijg je een veel snellere auto.
    Maandag ben ik van plan naar Apeldoorn te gaan. Mocht je willen kunnen we tussen Apeldoorn en Zevenaar wel wat afspreken.
     
  2. as maandag ben ik op weg naar Denemarken met de caravan zal helaas niet gaan. Na de vakantie mail ik wel even met lars.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  3. Afgelopen maandag heeft de Focus een kleine beurt gehad en een tellerunit update, dus nu staat de dagteller in het overzichtje.
    Helaas besloot de accu die avond dat ik zelf de boel maar op spanning moest houden. Vrijdag is daar een verse accu voor gekomen.
    Vanmorgen heb ik de gecupte achterbanden laten vervangen. Aangezien de voorbanden ook bijna versleten zijn heb ik die achterop laten zetten, de onderhoudskosten waren wel weer hoog genoeg voorlopig :P en met 2,8mm kunnen ze nog wel een vakantie naar Oostenrijk mee.
     
  4. Tja het blijft een discussie maar versleten banden achterop op vakantie naar Oostenrijk zou ik persoonlijk niet doen. Het kan goed regenen en op de Duitse autobaan staat dan flink water.
     
  5. Behalve water staat er ook vaak file, heb ik pas weer mogen ervaren. Zelfs met slicks krijg je dan geen aquaplanning.
    Maar om het even serieus te houden, wat me wel opviel dat je in Duitsland weinig zoab ziet. Dus een goede waterafvoer is wel prettig.
     
  6. Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is als de achterbanden kaler zijn als de voorbanden. De een roept dat onderstuur makkelijker te corrigeren is en de ander roept dat overstuur makkelijker te corrigeren is.
    Zelf vind ik het prettiger om de nieuwe banden op de vooras te hebben. Daarnaast staat er op de planning om in oktober de andere banden te vervangen. In duitsland ben ik niet bang voor aquaplaning. De caravan hangt er dan achter dus hij heeft wat extra druk op de achteras.
    Een paar weken geleden heb ik nog een behoorlijke regenbui gehad waarbij er flink wat water op de snelweg bleef staan. Toen bleef de auto ook goed onder controle.
     
  7. Een beetje kaler is niet zo'n probleem en slijtage over de assen is nooit gelijk. En voor beide scenario's zijn voor en tegens te benoemen.
    Het ging me meer om het feit dat je met je gezin in de auto op vakantie gaat met bijna versleten banden. Nog geen 3 mm, ik had er gewoon 4 nieuwe onder gezet.
     
  8. Tenzij Robert in korte tijd behoorlijk bezig is geweest, heeft Robert volgens mij geen gezin ;). En 3mm is nog lang niet op.

    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]: over het algemeen wordt er gesteld dat je de goede banden achterop doet. Onderstuurd voel je aankomen, gas los is dan voldoende. Overstuur is er ineens. Als je geluk hebt kun je het corrigeren, maar dan wordt de beschikbare ruimte de beperkende factor.
     
  9. Haha, focus wagon + caravan = gezin....

    Dikke vette aanname van mij natuurlijk..
     
  10. Tja het is wat je gaat doen :think:

    Ik heb gezien dat mijn vader(85) met zijn C-max 2 achterbanden van 3,5mm tot op de draad versleten heeft in een vakantie rit van 3200km naar Noorwegen met de caravan :shock:
    Echt de draden staken er uit !!
     
  11. Haha nee zo snel gaat het bij mij niet met een gezin :P
    Ik hou de banden sowieso in de gaten. Mocht het tijdens de vakantie echt ernstig worden komen er in Oostenrijk nog nieuwe banden op.
     
  12. heb keer nieuwe banden gezien die 1500km tot de draad toe versleten was. collega dacht na vv stuurkogel dat hij op gevoel wel kon uitlijnen. kennelijk stonden de wielen veelste veel naar binnen toe.

    nee 2.8mm is voor droog weer niet zo'n probleem.
    maar idd beste profiel achterop. hierdoor heeft de achterkant meer sturing.

    als je een bocht hebt kun je beter gas moeten verminderen omdat je alleen maar recht door gaat. dan heb je dus te snel de bocht in gereden.
    maar als je achterband kaler zijn dan zou je voorbanden de weg prima kunnen volgen. kans is wel aanwezig dat je achterkant begint weg te glijden en dat je met een powerslide en hartslag 200 kunt herstellen of ergste geval achterkant haalt de voorbumper in.

    maar geld hetzelfde als in de winter. dan ga je ook niet op dezelfde manier door een bocht dan als je met de zomer doet

    i ding weet ik wel je gaat veel plezier hebben met je focus in de bergen.
    heenreis ging met 1op15.5 en daar reed hij netjes 1op16.
     
  13. Ik verwacht niet dat die van mij op de heen en terugreis 1 op 15 gaat rijden, er hangt nog een caravan van 1300kg achter:mrgreen:
    In heuvelachtig landschap bij Dijon deed hij van het voorjaar wel 1 op 15, dus ik heb goede hoop voor daar :)
     
  14. 1 op 16 zit ik nu met de 1.0 over 1600 km. ( geen dak koffer, wel bepakt en bezakt natuurlijk ) Vooral Oostenrijk en Italiƫ was heel zuinig. Duitse autobaan door hogere snelheden een stuk minder....

    Dus als je dat met een 1.6 ook kunt halen doe je het heel netjes denk ik.
     
  15. Nou inderdaad. 1 op 16 haal ik niet volgeladen en met 5 volwassenen erin. 1 op 13 of 14 is meer het idee...

    Of je moet 100 gaan rijden op cruise ofzo :)

    Alhoewel ik 1 op 13/14 ook niet slecht vind voor 182 pk, volgeladen hoor!

    N.B. Heb je je boodcomputer al bijgesteld? Want dat scheelde mij 0,5 meer dan bij het tankstation...
     
  16. 1:16? Poeh dat is wel heel positief. Heb 1 tank 1:14.7 gehaald met paar ritten naar Gert Jan (dus alleen maar 80km wegen en veel cruisecontrol)

    Zit nu met de laatste 10-15 tankingen tussen de 13.2 en 1:14 (BC staat op 6.9)
     
  17. Zonder caravan hoop ik de 1 op 15 wel te kunnen redden, dat ging in midden Frankrijk begin dit jaar ook.
    Helaas heb ik vanavond nog een steentje op de voorruit gehad en uiteraard is de ruit nu gebarsten. Aanvankelijk leek het wel mee te vallen, maar door die fantastische diepe goten die in mijn straat dwars over de weg lopen scheurde hij verder door...
    Ik hoop dat de digitale afhandeling bij de verzekering een beetje snel verloopt, dan kan ik voor de vakantie nog een nieuwe ruit laten plaatsen.
     
  18. Nadat ik vanmorgen de caravan heb opgehaald heb ik Silvervisions geplaatst aan de achterkant. De oranje bolletjes verloren hun coating en ik vind silvervisions mooier staan.
    Plaatje bij het praatje:
    [​IMG]

    Maandag weet ik hoe de auto het in het buitenland doet met de caravan er achter:)
     
  19. fijne vakantie Robert :thumbs:
     
  20. Dank Gerard!

    Intussen ben ik al weer bijna 2 weken terug. Zoals verwacht heeft de Focus zich netjes gehouden. Op een warme koppeling na, de navigatie gaf ernstige file aan en leidde ons door een stad. Omdat we ook moesten tanken heb ik dat opgevolgd, niet wetende dat de uitweg bergop was. Zo tijdens de spits is dat niet heel handig...
    [​IMG]

    Het verbruik was boven verwachting goed.
    [​IMG]
    Hij heeft zelfs een aantal kilometers op 18km/liter gestaan. Das dan wel weer het voordeel als je in Oostenrijk niet harder mag dan 100 op de snelweg :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina