1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3, olieverbruik en koelvloeistof?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door chrisbeko, 8 mei 2019.

  1. Dag forumleden! Het klinkt als vragen naar de bekende weg, maar wellicht dat er leden zijn met een vergelijkbare situatie...

    Vorig jaar heeft de tellerstand de 100.000 km aangetikt. Tot dan vrijwel een nihil verbruik aan olie. Er is door de Ford dealer een onderhoudsbeurt uitgevoerd, tezaam met de terugroepactie voor de koppeling van vorig jaar. Normaliter peil ik ongeveer iedere maand even, bij de uitgebreide wasbeurt. Nu viel het mij ineens op bij het rijden op een rotonde dat er een rood lampje knipperde op het dashboard. Uiteraard direct laten afkoelen en gepeild; olie niveau tot het minimale van de peilstok.

    Ik heb vorige week direct de juiste olie gehaald, (met een andere auto..) en toen de motor was afgekoeld deze keurig gevuld tot het maximale. Vanaf toen ben ik natuurlijk vaker gaan peilen omdat me dit niet eerder is overkomen en ik er nogal van geschrokken ben. Wat blijkt; nu zo'n 400km verder is het peil wederom tot aan het minimale gedaald! Ik ben verder gaan kijken en zie tot mijn schrik dat het koelvloeistofsysteem kraakhelder van kleur is, maar ook tot min is gedaald. Dit heb ik vanmorgen ook bijgevuld, net als wederom de olie... Er is totaal geen mayonaise troep in de olievuldop of op de peilstok te vinden, en ik ondervind ook echt geen witte rookpluimen tijdens het rijden.

    Help, hebben jullie tips, of ervaringen? Een vriend van mij zou willen beginnen met een Flush van de olie, maar heeft dit nog wel zin? Ik baal echt enorm... hopelijk kan het nog iets kleins zijn...
     
  2. Als je idd een liter olie kwijt bent. Tussen min
    En max is grofweg een liter, dit kan per motor anders zijn. Dan is dat 2liter per 1000km. Dat is 4x dan de normale grens van 0.5l per 1000km

    Hoeveel liter heb je bijgevuld toen het op max stond en hoeveel om wederom op max te zetten. Na hoeveel km was dat. Dan heb je indicatie hoeveel liter verdwijnt in 1000km.

    Naar aanleiding van jouw verhaal heeft flushen totaal geen zin. Dat is alleen nodig als systeem vies is en dus gereinigd moet worden.

    Als eerst moet je kijken of er uitwendige lekkage te zien is. Oliefilter of carterplug niet goed afdicht kan het hier al langs lekken

    Als je geen uitwendige lekkage ziet, dan zal er vrder diagnose gedaan moeten worden.
     
  3. Idd, eerst even kijken of je nergens olie buiten de motor terugvindt. Het komt wel eens voor dat een oliefilter niet lekker vastzit en daarlangs lekt. Of O-ring vergeten etc..
     
  4. Had me zwager ook deze klachten bij zijn Focus ...,motor te warm geworden door het bekende koel probleem..
     
  5. #5 chrisbeko, 8 mei 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2019
    Hele goede inderdaad, mijn vriend heeft na de eerste keer 's avonds direct een kleine inspectie gedaan in de motorruimte. Hij is monteur bij een ander merk, maar kon eigenlijk zo vanaf buiten helemaal niets vinden. De motorruimte ziet er prachtig droog en schoon uit. Ook lekt de auto niet als deze (bijna altijd) op dezelfde parkeerplaats staat en komt er niks geks uit de uitlaat.

    Voor mijn gevoel heb ik er zo'n hele liter ingegooid samen met die vriend en was hij weer tot max gevuld. Nu een week later en zo'n 400 km verder zat hij weer helemaal onder bij minimaal... Ik heb er vanmorgen wederom een 0,5 liter bij gegooid. Het is wel lastig peilen omdat er aan de bovenkant van de peilstok wel zwart komt, maar op de ribbels niets.. (zie foto) Ik heb later de peilstok kurkdroog schoongemaakt, en dan met die 0,5 liter blijft er een beetje olie op de eerste ribbel van onderaf steken.

    https://www.dropbox.com/s/apdf869yr434tow/2.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/5d1y3h0u9ugebmf/1.jpg?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/apdf869yr434tow/2.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/5d1y3h0u9ugebmf/1.jpg?dl=0

    En wat is bij je zwager de oplossing geworden? Ik heb geen rare temperatuurwaardes gezien, maar als dat door die sensor verborgen is gehouden...
     
  6. Oplossing is dan een motorblok wissel.......
     
  7. Inderdaad zoiets.
    Of alles op peil zetten en dan inruilen .;)
     
  8. Ik vindt de pijlstok zeer slecht af te lezen zeker als de olie net nieuw is en er blijft ook niet altijd olie aan hangen zou dus eerst maar eens een paar keer peilen voor je er olie bij doet
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  9. Peilstok is inderdaad slecht af te lezen! Pas op dat je er niet teveel in doet!
     
  10. Als je moeite met oliepeilstok hebt worst soms met een krijtje erop gezet zodat het makkelijker te zien is. Er zijn idd zat peilstokken die het niet makkelijk maken om af te lezen.

    Zie dat je 2 jaar gelesen een probleem had maar ook gechipt was. Zat deze er nog op. Tevens is de terugroepactie van de koelsysyeem gedaan en is de koelvloeistof ver onder minimum geweest.

    Als je motor olie en/of koelvloeistof lekt zoals je omschrijft zoveel verbruikt zou je of het in de carter of in koelsysteem moeten zien. Ivm je dit niet ziet zal het verbrand worden en zou je er klachten door hebben samen met rook uit de uitlaat.
    Gek dat je niet van zulke klachten hebt.


    Compressietest, cilinderlektest, koelsysteem afpersen zou je dan nog kunnen doen
     
  11. #11 chrisbeko, 8 mei 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2019
    Wow, goede tip waarvoor dank met het krijt. Ik heb dit zojuist gedaan en wat ik nu dus peil heb ik geen idee van... zie: (vanmorgen dus serieus 1 liter olie gekocht en toegevoegd, waar is het gebleven?) https://www.dropbox.com/s/7urf2275r3tjfmi/Foto 08-05-19 20 12 06.jpg?dl=0

    Het is inderdaad erg lastig te peilen met deze stokjes, zoals op bijgaande foto te zien zit ik nog steeds minimaal? Of moet ik de peilstok langer laten zitten, dat lijkt me niet toch?

    De chiptune zit er nog op inderdaad. Gewoon de basis van 150 naar 182 pk omdat het een begrensde motor is leek mij dit geen probleem.

    Je ziet dat het krijt op de peilstok kurk droog is, alleen onder en boven op het verdikte deel blijft olie staan.
     
  12. zag je andere topic over 192pk staan en dus geen orginele tune file.
    maar je hebt de ford software tune van 182pk erop laten zetten?? of begrijp ik het ff niet.

    olie peilen is idd peilstok eruit halen goed schoonmaken. erin stoppen paar tellen wachten, 2-5sec.
    dan checken. Waarom niet direct is omdat je soms kans hebt bij koude olie dat het niet direct makkelijk hecht op de stick.
    dat op verdikte deel olie staat komt omdat inwendig wat olie langs de pijp zit en die dan mee schraapt.

    dus als ik het goed lees/begrijp heb je nu in 2weken al 2liter totaal bijgevuld?
    in die tijd heb je hem al eerder op max gehad de olieniveau.
    tussen vorige week toen je met je vriend op max hebt gezet en nu vanmorgen, zat 400km tussen en kon je weer liter bijvullen.



    nu even het gekke.
    aan de olie is te zien dat er geen koelvloeistof bij is gekomen
    en bij de koelvloeistof is er geen olie bijgekomen, zijn te goed van kleur er is niks gemixed op basis van je foto.
    zo van buiten lijkt er dus niks op dat je koppakking er tussen uit ligt. een van de twee kan ik wel verklaren maar allebei met deze kleur qua vloeistof/olie nee.
    als je olieverbruikt kan zijn dat de zuiger veren eruit liggen of dat er spelling op de turbo is. gevolg dat de motor olie mee aanzuigt en verbrand.
    echter dan moet je wel rook uit de uitlaat hebben of op de achterkant van de auto. door rijwind blaast deel van de oliedamp die er uitkomt tegen de auto.

    hoe dan ook moet er even goed naar gekeken worden, iemand met verstand van zulke zaken.
    geen idee of je vriend iets meer kan doen. maar dat er iets niet klopt mag duidelijk zijn.

    ik kan helaas niks verder doen dan jouw verhaal lezen en advies geven op basis van je verhaal. kan dus ook niet het perfecte doen
     
  13. Ik ben je echt super dankbaar voor de positieve reacties. Het klinkt mij opzich dus nog wel hoopvol eigenlijk... de 192pk software is er idd af na update voor de koelsensor, ik heb hem toen naar 182pk laten doen.

    Het peilen is me duidelijk, dit heb ik dan correct uitgevoerd. Ik begrijp dat het dikkere deel langs het pijpje schraapt. Echter adviseer je nu wel om er morgen nog een halve liter bij te gooien? Dat het krijt voor de helft (hopelijk) olie heeft?

    Wat je zegt klopt; in twee weken inmiddels al 2 liter, en het resultaat is de “krijtfoto”. Ik ga vragen of mijn vriend alsnog de flush wil uitvoeren, zodat ik een goede start heb qua min / max niveau... en dan heeeeel veeeeel peilen... het liefst ruil ik de wagen nog niet in, hij rijdt erg fijn.
     
  14. Net onder het max pijl is ook goed alles tussen min en max is eigenlijk goed

    Je gaat er alleen maar van stressen als je hem niet precies op max kunt houden
     
  15. olieverbruikmeting is eigenlijk met een warme motor olie aftappen in een maatbeker.
    daar zet je hem op 4.5liter of dergelijk niveau wat erin zou moeten kunnen ex filter.
    dan gooi je deze hoeveelheid erin. rij je 1000km ongeveer en dan tap je wederom weer met warme motor de olie af.
    wat je nu in je maatbeker mist is je olieverbruik.

    maar zoals paul aangeeft exact op max is niet te doen, tussen min en max houden geeft je al een goeie indicatie.
    flush zou net echt werken, klasgenoot moest elke beurt een liter bijvullen. heeft toen via forte geflushed en dat ging wel geteld 1 tankbeurt goed. hoefde toen geen liter olie bij te vullen daarna wel.
    in zijn geval waren de zuigerveren versleten.

    cilinderlektest is een test waar je bougie eruit haalt en direct luchtdruk op de zuiger zet. in theorie zal het 0% lucht mogen verliezen. maar iets kan altijd.
    zie je dat het meer is dan normaal dan kijk je waar het lekt, inlaat,uitlaat en langs de zuigerveren, hoorbaar onder olievuldop.
    als koppakking eruit ligt gaat je koelvloeistof borrelen ivm daar lucht naar toe verdwijnt.
    geen idee of je vriend dit voor je kan doen, als deze test goed is. dan is de vraag waar verdwijnt je olie dan.
     
  16. Ik heb hem vanmorgen maar weer even gepeild en aangevuld totdat er duidelijk iets op de peilstok af te lezen stond. Ik heb er wederom een halve liter bij gegooid, en nu staat hij op streepje 2 van onderaf gezien. Eigenlijk ben ik dus ongeveer 2,5 liter verder en is hij nu pas duidelijk af te lezen.

    Ik zit zelf te denken; kan het zijn dat het olieniveau dusdanig onder peil is verbruikt dat er niets meer was om te verbranden? Omdat ik geen rookpluimen ervaar tijdens het rijden, dacht ik als er tóch verbruikt wordt, en de olie is gewoon "op", dan gaat hij ook geen rook geven... Of denk ik nu verkeerd?
     
  17. ja en nee. ja snap dat je zo denkt maar nee zal niet zo gebeuren.
    je olie wordt op druk gepompt en die stroomt dan via inwendige kanalen overal naar toe.
    door je oliesproeiers onder de zuiger, kan dus nog steeds olie verbruik aanwezig zijn. oliespoeiers hebben twee taken, smeren en koelen van de zuiger. of deze motor dat heeft verwacht het wel ivm turbo en hogere interne temperaturen., zeker weten nartuurlijk niet.

    als olie op is zal je geen olie rondgepompt worden en zal je vrij snel defecte turbo krijgen. daarna volgt de rest van de motor.
    tijdje op de oude nog aanwezige oliefilmlaag kan de motor nog draaien. maar dat kan zeer snel voorbij zijn.


    in totaal gaat er 4.5 tot 5liter erin. dat zal dus beteken dat hij nog maar half vol zat toen je lampje brande. dat lijkt me sterk dat er zo weinig in zat.
    als peil niet zakt zal dit best gek zijn en vraagtekens zetten hoeveel olie bij de beurt erin is gegaan.
     
  18. Het olielampje gaat branden als er te weinig oliedruk is. Niet direct omdat het peil te laag is. Te lage oliedruk kan inderdaad een gevolg zijn van te weinig olie, maar dan staat het peil ver onder minimum.
    Iets wat mogelijk bij jou aan de hand is/was.
     
  19. Dank voor jullie berichten. Ik ga toch enorm twijfelen hoor over wat er dan afgelopen jaar bij het onderhoud is gedaan... Maargoed. Daar kopen we nu niets voor. Hartelijk dank voor alle tips en adviezen, hij staat nu op het tweede streepje van onder, en ik heb de dagteller op 0 gezet. Ik ga morgen richting Hoogeveen, en zal bij terugkomst wederom peilen...
     
  20. of voor de grap daar al een keer peilen.

    het zou idd goed kunnen dat hij pas storing/melding geeft bij lage oliedruk. dan is het helemaal goed dat je niet door bent gereden, anders waren de gevolgen erger.

    laten we het beste hopen dat de vloeistof nog op niveau blijft
     

Deel Deze Pagina