1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus 3 fase 1] verlichting circuit

Discussie in 'Electronica' gestart door Btje, 8 mei 2015.

  1. #1 Btje, 8 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2015
    Ik heb een focus MK3 en daarbij wil ik kijken of ik een schakeling kan maken die de verlichting aanzet als de deur wordt ontgrendeld. Nu gaan dan alleen de stadslichten aan. Als je de deur vergrendeld moeten de lampen na x tijd uit gaan.

    Heeft iemand een schema van de schakelaar voor mij?
     
  2. Bij de Focus 3 wordt de verlichting niet meer conventioneel aangestuurd door de lichtschakelaar.

    Bij de Focus 3 worden alle verlichting functies aangestuurd door de BCM (Body Control Module). De lichtschakelaar (Light Switch Module) is d.m.v. een LIN netwerk verbonden met de BCM. Hierbij verloopt de communicatie tussen de lichtschakelaar en de BCM over slechts 1 draad. De enige functie die wel rechtstreeks vanuit de lichtschakelaar wordt aangestuurd is de elektrische hoogteregeling van de (halogeen) koplampen.


    Het is dus niet eenvoudig (zo niet onmogelijk) om naast de stadslichten ook andere verlichting te laten branden bij het ontgrendelen van de auto. Bij het ontgrendelen van de auto worden de stadslichten immers door de BCM ingeschakeld. De lichtschakelaar heeft hier feitelijk niets mee van doen.
     
  3. #3 paul vingerhoets, 9 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2015
    Misschien eens in de menu functies duiken aangezien (bij mijn focus 3.1) deze funcie ingeschakeld kan worden via het menu en daarbij ook kan kiezen voor, ik dacht 2 verschillende tijdseenheden.

    mijn is een titanium met af fabriek xenon en de meeste opties er ook op
     
  4. #4 Btje, 9 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2015
    Mmm. Is het protocol beschikbaar? Ik zou met een processor een doorgeefluik kunnen maken en dan zelf een bericht inschieten gelijk aan het aanzetten van de lamp. Kan ik ook meten met een scoop evt. Zou wel handig zijn als ik een schema vind van de licht unit.
     
  5. Jw weet je of de lin unit een slave is?
     
  6. Er is zeer weinig bekend van de diverse LIN systemen die in de Focus 3 zijn toegepast. Normaal gesproken worden protocollen van dergelijke fabrikant specifieke systemen angstvallig geheim gehouden. Bij mijn weten is hier dus niets over bekend.

    Verder weet ik ook niet of de lichtschakelaar master of slave is. Ik heb hier tot nu toe nog nergens iets over kunnen vinden. Ik vermoed dat de lichtschakelaar de master is en de BCM de slave maar dit kan ik niet bevestigen.


    Ik heb me er nog niet in verdiept maar persoonlijk denk ik dat het simuleren van het dimlicht signaal van de lichtschakelaar alleen werkt als het contact aan staat. De dimlichten zijn immers alleen in te schakelen wanneer het contact aan staat. Nadat het contact wordt afgezet worden de dimlichten ook uitgeschakeld.

    Wat mogelijk wel goed zou kunnen werken is het simuleren van een puls op het grootlicht circuit waardoor de Follow Me Home functie wordt ingeschakeld. Hierbij branden de dimlichten tijdens een in te stellen tijd of tot de deuren worden geopend.
     
  7. Wat ik me ook nog bedacht is om de lampen direct te gaan schakelen als je het contact aan zet dus gewoon via een extra draad. Dan doet de licht schakelaar niets meer. Doorknippen van huidige stroom draad zal wel een fout melding opleveren.

    Ik kan eventueel nog een optie toevoegen als je via de schakelaar de lamp uit zet dat dit dan ook nog kan dus lamp aan als er een signaal vanuit de contact schakelaar gaat OF vanuit de licht schakelaar (en dan dus gewoon de 12v meten die naar de lamp gaat).

    Enige wat nog zou kunnen gebeuren is een foutmelding van de BCM dat de lampen aan staan terwijl hij die niet heeft aan gezet.
     
  8. Persoonlijk zou ik hier heel erg mee uitkijken. De verlichting van de Focus 3 is behoorlijk complex.

    Zo worden bij halogeen koplampen de lampen niet meer aangestuurd met de 12 Volt accuspanning (in de praktijk is dit 14 tot 15 Volt bij draaiende motor) maar met een PWM signaal. Dit heeft als doel om de levensduur van de lampen te verlengen. Daarnaast heeft de Focus 2 ook nog eens lampcontrole. Wanneer het systeem een fout detecteert die betrekking heeft op de dimlichten zal er een foutmelding worden weergegeven en schakelt de BCM de dimlichten automatisch uit.
     
  9. Duidelijk. Zou hier in de BC iets aan te passen zijn door de Garage?
     
  10. Nee, er zijn geen instellingen te wijzigen zodat het dimlicht ook gaat branden bij het ontgrendelen van de auto.

    Wat verlichting betreft kan feitelijk alleen de Scandinavische dagrijverlichting worden geprogrammeerd. Hierbij branden de dimlichten altijd wanneer de motor loopt ongeacht de stand van de lichtschakelaar.
     
  11. Maar dat kan natuurlijk niet bij elke uitvoering want dat is wel wat ik wil dimlicht al the time :-)
     
  12. De Scandinavische dagrijverlichting waarbij de dimlichten altijd branden wanneer de motor loopt kan bij elke Focus 3 zonder LED dagrijverlichting worden gerealiseerd. Hiervoor moet in de Centrale Configuratie van de BCM een instelling worden gewijzigd.

    Dit kan je eventueel vrij eenvoudig zelf doen met een ELM327 interface en het FoCCCus programma. Hiervoor moet instelling #16 DRL worden gewijzigd van "Without DRL" naar "Always Headlights".
     
  13. #14 Btje, 12 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2015
    JW je bent geweldig. Dank voor de sparring eens kijken of ik dit geregeld krijg.
     
  14. Ik neem aan dat ik hier de high speed voor nodig heb. Ik heb namelijk een bleutooth elm voor obd uitlezen.
     
  15. De BCM zit inderdaad op het HS CANbus netwerk. Hiervoor hoeft de ELM327 interface dus niet te zijn aangepast d.m.v. een schakelaar.
     
  16. Licbt gaat inderdaad niet aan bij openen van de auto blijft alleen nabranden na afsluiten mijn fout.
     

Deel Deze Pagina