1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 1.6 ti-vct vs Ecoboost

Discussie in 'Algemeen' gestart door GewoonD, 22 apr 2023.

  1. Mogguh, tijdje weggeweest maar nogsteeds de :focus2: 1.6 tivct in bezit, die staat inmiddels op 243.000 dus ben opzoek naar een :focus3: en vandaar de vraag:

    Wat te doen, een 1.6 ti-vct of een 1.6 Ecoboost? En waarom wel/niet?
    Vermogen interesseert me niets, 0-100 nog minder het is gewoon voor soms woonwerk verkeer(wel korte afstanden) en zo nu en dan het land door op familiebezoek en vakanties (zonder aanhanger of caravan).

    Belangrijkste is dat ik het liefst heb dat ie net zolang meegaat als de huidige (van 109.000 naar 242.000 met alleen apk’tjes en een nieuwe riem)

    tips welkom! :thumbs:
     
  2. Waarom niet kijken naar een 1.0 EcoBoost?

    Dame hier had een MK1 1.6 die met ruim 3ton op de teller in is geruild en nog prima was. Geen druppel olieverbruik of andere gekke dingen.
    Staat hier een MK3 1.0 EcoBoost op de oprit, presteert hetzelfde als de oude 1.6 maar is wel zuiniger.
    Is nu 21.000 kilometer mee gereden in 9 maanden en doet geen slag verkeerd.
     
  3. Als je er 1 te pakken krijgt, dan zou ik persoonlijk voor de 1.6 Ecoboost gaan.
     
  4. Werd me afgeraden met oog op “prima blokjes mits ze onderhoud/optijd oliewissel hebben gehad en dat weet je 2e hands helaas niet altijd”

    Ook het zuiniger maakt me gezien onze km’s weinig uit to be honest gezien het waarschijnlijk geen verschil van dag en nacht is.
     
  5. Afhankelijk van je rijstijl scheelt het een aantal kilometers per liter en voornamelijk het aanbod is een stuk groter.

    Zolang men de juiste olie heeft gebruikt en op tijd gewisseld is het allemaal niet zo spannend.
    Ik zou hem zeker in je keuze overwegen. Bij de 1.6 motoren weet je tenslotte ook niet of de eigenaar(s) voor jou het onderhoud wel zo strak hebben uitgevoerd.
     
    GewoonD vindt dit leuk.
  6. Als je naar mk4 kijkt. Dan is 1.0 ook te overwegen. Rede het heeft een ketting en geen riem meer.
    Alleen oliepomp gebruikt volgens mij riem
    Als het allemaal niks uit maakt. Dan zou ik haast zeggen blijf bij de 1.6ti-vct.
    De ecoboost heeft turbo en die voel je bij 1500rpm echt.
    Voor snelweg rit is ecoboost beter, kun je makkelijker met het verkeer mee. Qua verbruik is 1.6ecoboost 1op13 geweest. De 1.0ecoboost is nu 1op16

    Eigenlijk moet je met de andere motor keer hebben gereden en vandaar uit beslissen wat je het fijnst vind.
     
    GewoonD vindt dit leuk.
  7. Kijkende naar jou wensen. Zal ik bij de 1.6 ti-vct blijven.

    Hoe je het wend of keert. Een turboblok heeft altijd meer onderhoud/liefde nodig omdat er meer opzit wat meer onderhoud vraagt. Én zijn de onderdelen vaak complexer. Wat dus vaak betekend duurder en meer manuren voor onderhoud.

    Ik vind persoonlijk NA motoren altijd betrouwbaarder dan turbo motoren. Daarbij worden de componenten van een NA minder belast dan een turbo motor. Uitzondering daar gelaten.
     
    Pibo_Focus_CC, gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.
  8. Thanks voor de (uitgebreide) reacties! Ik neig idd weer naar een ti-vct maar ik zal ook eens met een ecoboost een testrit maken om het eens te vergelijken.
    Een mk4 is buiten budget, incl verkoop/inruil van mijne (+- 1250€ gok ik..) zal ik voor 8500/9000 wat moeten vinden :)
     
  9. en de ti-vct motoren in de MK3 zijn vaak wat goedkoper in aanschaf dan een EcoBoost.
     
  10. Als ik naar je eisen kijk, dan moet zal je voor de 1.6 ti-vct gaan. Ik kan dat zelf alleen niet begrijpen. Ja de 1.6 ecoboost heeft 'teveel' vermogen voor je... maar als je eenmaal in een 1.6 ecoboost gereden hebt denk ik dat je niet maar in de 1.6 ti-vct zonder turbo wil rijden.
    Ik rij zelf een 1.6 ecoboost en dat rijdt heerlijk. Je kan er fabriekssoftware van 182pk op zetten zelfs. Als je rustig rijdt etc moet je de 1 op 14 wel kunnen halen. Beetje doorrijden 1 op 12.

    Succes met de zoektocht!
     
    GewoonD en Bramzel vinden dit leuk.
  11. Het gaat niet om “teveel” vermogen maar ik hoor best veel negatieve verhalen over ecoboost’s die stuklopen (ok vooral de 1.0) en dat je ze prima kunt kopen 2e hands maar dan écht onderhoudsgeschiedenis moet weten. De tivct schijnt daar wat minder gevoelig voor te zijn (mocht ie een keer een beurtje hebben gemist)
    Maargoed aan de andere kant lees je weer hele goeie verhalen over de 1.6 ecoboost hier op het forum, vandaar dat ik hier idd vroeg naar do’s/don’ts met betrekking tot beide blokken :D
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Ik heb niet het idee dat de 1.6 ecoboost de 4 cilinder, nu echt moeilijk doet over onderhoud. De 1.0 met natte riem is veel gevoeliger wat olie betreft en lastiger om een riem te vervangen
    Ik lees hier ook meer problemen met de 1.0 dan met de 1.6 zolang het koelsysteem de mod heeft gehad

    onze 1.6 4 cilinder kreeg 1 keer per jaar onderhoud (zelf) net voor de vakantie omdat er dan een caravan achter hing verder eigenlijk nooit echt problemen mee gehad..
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  13. De 1.6 Ecoboost lijkt inderdaad de beste te zijn van de afgelopen jaren.
    De problemen van de 1.0 en 1.5 (4 cilinder) lijken zich niet voor te doen.
     
    GewoonD vindt dit leuk.
  14. Oke dat is goed om te lezen in ieder geval! Valt me ook op dat er op marktplaats vaak een 1.0 voorbij komt met 140/160dkm met “nieuwe riem en nieuwe kop gemonteerd!”:schater: Klinkt goed maar die zou niet dan al kapot gelopen moeten zijn.

    thanks voor alle reacties:mrgreen:
     
  15. De riem moet om de 10 jaar of 160k. Die leeftijd en km hebben de meeste prefacelift wel gehaald inmiddels. Dus zo raar is t niet haha.

    Heel af en toe scheurt er een kleppendeksel. Verder is mij niets bekend over werk aan koppen? Tenzij die een warmloper gehad heeft ofzo.
     
  16. R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. Lijkt me prima, en fool proof:thumbup:
     
  18. Nette auto, en zoals Zwiers al zegt redelijk bullitproof.
    Zou je niet voor een 125PK kijken, maakt een redelijk verschil hoor..:cool:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Heb nu een 85kw dit is een 77kw inderdaad, benieuwd of ik het verschil ga merken/vervelend ga vinden. Gaan het meemaken.
     
  20. Vvt blokken zijn relatief makkelijk te tunen, en wordt meer(relatief) vermogen uit een NA blok gehaald dan zonder vvt.

    Luchtfilter en tuning. Kan je zo 10pk/15nm opbrengen.
     
    GewoonD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina