Focus (2010) trekt naar links

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Ton49, 3 sep 2011.

  1. Ik heb hier al eerder een discussie gestart over het zelfde probleem.
    Mijn Focus (2010) trekt op sommige wegen naar links en wel dusdanig dat het stuur ook naar links draait.
    Dit is altijd op dezelfde wegen.
    Op een vlakke weg gaat hij mooi rechtdoor.
    Is dit normaal? Is mij met andere auto's nooit opgevallen.
    Probleem is al vanaf eerste kilometers.
    Met winterbanden die een maatje smaller zijn is het probleem verdwenen.
    Heeft dit met de breedte van de banden te maken?
    Heeft iemand ook deze ervaring?
    Volgens de dealer voldoet de auto aan de Ford specificaties.
     
  2. Brede banden hebben de neiging te gaan sporen zoeken. Welke bandenmaat heb je eronder liggen?
     
  3. De originele banden zijn 205/55/R16, de winterbanden 195/65/R15.
     
  4. ik heb de 17 inch van Ford, maar ik heb er geen last van.
     
  5. Heb je er alleen last van tijdens het optrekkern?
     
  6. Nee, niet speciaal met optrekken.
    Ik heb er last van op bepaalde wegen en de snelheid maakt niets uit.
    Bijvoorbeeld 120 op de snelweg of 50 in de file op dat zelfde stuk snelweg.
     
  7. Dan denk ik dat het toch spoorvorming is. Je kunt kijken of het tzt met een andere band op te lossen is. Ik ben zelf van Michelin Energy savers naar Michelin Primacy HP gegaan en merk daar ook verschil in.
     
  8. Ik weet niet wat spoorvorming precies doet, maar het is wel zo dat als het probleem zich voordoet de auto dan altijd naar links afwijkt, nooit naar rechts.
    De banden zijn Michelin Energy Savers.
    De KM-stand is 7000.
     
  9. Wat voor een verschil merk je met de overgang van Michelin Energy savers naar Michelin Primacy HP?
     
  10. Misschien een rare vraag, maar hoe is het met je bandenspanning? Ik heb er af en toe ook last van, maar als ik de banden weer op spanning heb zitten is het probleem bij mij helemaal weg.
     
  11. :bingo:
    Lijkt mij toch het eerste waar er naar gekeken moet worden, zal ergens rond
    de 2.3 voorzijde en 2.5 achterzijde zijn.....doe ik zo even uit het hoofd...kan ook
    zijn dat het voor 16" inch iets anders is...maar dat staat op de sticker op je
    B-stijl bestuurdersdeur;)
     
  12. Net gemeten in koude toestand: voor = 2,40, achter = 2,60.
    Welke bandenspanning is aan te bevelen?
     
  13. Doorgaans is de bandenspanning voor hoger dan achter, tenzij je de auto zwaar belaadt. Ik zou banden rondom op 2.5 of zoiets zetten. Ik weet niet welke motor in jouw auto zit. Maar indien je de stuurbekrachtiging kan instellen, zet hem dan op Sport.
     
  14. Motor is een 1800cc benzine.
    Stuurbekrachtiging is in te stellen.
     
  15. Ik heb ze rondom op 2,4 staan nu. Maar heb gemerkt dat dat nog niet helemaal ideaal is. De Energy savers vond ik dat wel een goede spanning.
    De Primacy HP lijken minder gevoelig.
     
  16. Zelfde gedoe bij een Fiesta gehad. Voor een rotonde vond m'n ma dat ie trekt in het stuur. Nou dat klopte heel aardig, stonden enorme sporen in de weg die de auto maar al te graag wou volgen.
    Als ie verder goed is... tsjah... kan je er weinig aan doen denk ik zo. Of je moet rijkswaterstaat ff vragen of ze de weg goed willen maken voor je. Ik acht de kans vrij klein dat ze dat ff willen doen.
     
  17. Ik heb er vandaag speciaal op gelet: als de auto de klacht vertoont, zijn er geen sporen in de weg. Sterker nog, dit gebeurt ook op sommige wegen met een nieuw wegdek.
    Bij gebrek aan steun van de dealer, zal ik een specialist opzoeken.
    Weet iemand van jullie bv een bandenspecialist die dit probleem kan oplossen?
    Liefst in de buurt van Maastricht, maar verder is ook geen probleem.
     
  18. Bandenspanning hoort voor lager te zijn dan achter, kijk even voor de
    zekerheid
    in de deursponning van de bestuurdersdeur, daar staat gewoon je spaningen
    vermeld, voor onze 2.0i is dat bij 16" voor: 2.1 achter: 2.3 (benzine)
    bij een diesel is de voorzijde 2.3 en achter 2.3
    Ga dat eerst maar eens testen voordat je duure bezoekjes aflegd bij een
    bandenspecialist
     
  19. De bandenspanning is nu conform de label in de sponning van de deur: voor 2.10, achter 2.3. Maakt helaas niet uit.
    Wat ik al eerder vermelde is dat met de winterbanden (195/65/R15) eronder, het probleem weg was.
    Iemand nog suggesties?
     
  20. Dat klinkt echt als een spoorvormingsprobleem....
    en niet merkbaar met de winterbanden, dit omdat (hoogstwaarschijnlijk) een
    andere ET waarde hebben waardoor ze de breedte veranderen, en ook omdat
    de zomerbanden breder en platter zijn, die zijn sowieso gevoeliger voor spoorvorming.
    Misschien dat uitlijnen nog een uitkomst bied, maar ik geef geen garantie.....;)
     

Deel Deze Pagina