1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2.0 zetec (2002) temperatuurmeter schommelt tussen 70-90 graden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Niels2.0, 14 mrt 2019.

  1. #1 Niels2.0, 14 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2019
    Hallo leden,


    Mijn temperatuurmeter schommelt sinds kort behoorlijk. Dit gebeurt als hij net op temperatuur is.
    Hij schommelt heel abrupt tussen de 70 en 90 graden. Een enkele keer houdt hij ook een beetje in voor twee of drie seconden. Daarna is dat over, maar het schommelen van de meter houdt nog even aan.

    Uiteindelijk houdt het allemaal op en doet hij het weer normaal. Tot nu toe dan wat ik heb ervaren...

    Thermostaat en sensor (in de kop bij de dynamo) allebei vervangen.
    Massapunten van het blok, chassis links, en drie rechts allemaal vervangen of opgeschuurd.

    Verder recent vervangen is de olie, bougies, kabels, bobine. (als overige info).

    Ik heb de tellerbak eruit gehad en gecontroleerd op verbindingen laatst maar hij ziet eruit als nieuw. Geen roest of corrosie te zien.

    Graag wat hulp als iemand wat info heeft.

    Alvast bedankt!
     
  2. Slaat je fan ook aan?
     
  3. Ga ik testen.

    Ik heb een U1073 foutcode erin staan.
    En een D073 in het menu van de CTD.

    Motorlampje brandt.
     
  4. #4 Marco Morello, 21 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
    U1073 lijkt op een kapotte/vuile mafsensor.
    Toevallig een openluchtfilter of k&n inlegfilter in gebruik? Schoonmaken vd MAF sensor (voorzichtig!) zou kunnen helpen.

    D073 is letterlijk ontbrekende temperatuur waardes: Ik denk dat een kapotte temperatuursensor het euvel is.
     
    ThomasHenry vindt dit leuk.
  5. Ja ik heb een inlegfilter van K&N, al jaren.
    UT1073 gaf met uitlezen aan: ontbrekende info thermoschakelaar.


    Sensor is halfjaartje oud.. Vreemd! Stekker zit goed.

    De koelfan slaat netjes aan trouwens.

    Luchtmassameter zou toch zijn eigen code moeten hebben dan? Auto loopt heel netjes verder.
     
  6. http://u1073.enginetroublecode.com/ford-focus

    Door je K&N filter slaat je MAF sensor vet, waardoor deze niet meer goed werkt.

    Je geeft namelijk aan dat je 2 foutcodes hebt; 1 op je MAF sensor (die kun je dus schoonmaken) en 1 op je temperatuursensor. De temperatuursensor is een originele? En geen lucht in je koelsysteem?
     
  7. #7 Niels2.0, 25 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2019
    De temperatuursensor is niet origineel.

    Soms als de temperatuurmeter wegvalt gaat hij ineens toeren maken.

    Ik zal een reiniger gebruiken voor de luchtmassameter.

    Edit: Nieuwe LMM gemonteerd. Oude was zwartgeblakerd, FUBAR.

    Temp. meter doet nog wel zijn eigen ding maar ik ben er achter gekomen dat als ik flink doortrek over de 4000 toeren dat de meter daar heftig op reageert.
     
  8. #8 Niels2.0, 3 apr 2019
    Laatst bewerkt: 3 apr 2019
    Ik denk dat ik het opgelost heb. Bij vervangen van temperatuursensor achterin de kop bleek dat ik deze gewoon zo met de hand kon losdraaien! Bovendien was de stekkerverbinding niet helemaal jofel. Het was dan ook aftermarket rommel....Ik had voor Bosch of Hella moeten gaan...
    Máár heb nu een originele er in gedraaid en tot nu toe geen problemen gehad.
    De stekker klikte nu ook fatsoenlijk vast.
     

Deel Deze Pagina