1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2.0 automaat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door appie, 12 dec 2011.

  1. Hallo Fordvrienden

    Na eerst een focus te hebben gereden heb ik een mondeo gekocht van bj.1998 een 2.0 ghia sedan.
    Ik ben van plan om toch weer een focus te kopen.
    Ik zou graag info willen hebben over een 2.0 automaat,is dit een 4 of 5 traps automaat.
    Is deze automaat betrouwbaar en waar moet ik op letten bij de aankoop.
    Is er veel verschil in verbruik bij normaal rij gedrag

    mvg.Albert
     
  2. Als ik me niet vergis, is de Focus 1 geleverd met 4 traps automaat en de Focus 2 met 5 traps automaat.
    Correct me if i'm wrong.
     
  3. Klopt als een zwerende vinger.
    En het zijn goede en betrouwbare bakken, heb er op mijn werk nog nooit 1 stuk gehad en ook weinig tot nooit problemen mee gehad.

    Het verbruik kan iets hoger zijn als een handgeschakelde bak, maar het zullen geen liters meer zijn!
     
  4. Is de auto dan ook wat remoeriger(meer toeren) dan een 5 bak.
    Wat is dan het grootste verschil tussen de automaat en 5 bak,buiten het feit dat bij een 5 bak moet schakelen.

    mvg.Albert
     
  5. Het toerental zal verschillen en de versnellingen zullen wat langer zijn. Verder zou ik zo geen amdere dingen kunnen bedenken. Ook omdat ik geen ervaring heb met een Focus automaat.
     
  6. Bij vrijwel elke automaat is de eindoverbrengen langer, dat zal hier niet anders zijn neem ik aan.

    Ik dacht dat de automaat rond de 2600tpm draait bij 100km/h en de 5-bak 2800tpm in de focus II (eind 2004 t/m begin 2011). Wat voor verschillen wil je te weten komen? Techniek van een handbak is behoorlijk anders van een automaat (met koppelomvormer dacht ik?).
     
  7. Kan het dan ook niet zijn dat een 4 bak minder zuinig is?

    Zoiezo is een automaat minder zuinig, omdat deze niet kan voorzien wat je gaat doen. Of je ineens gas gaat geven enzo...
     
  8. #8 antig01, 13 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2011
    Klopt maar een automaatbak is vooral onzuiniger omdat hij altijd 10% van het koppel van de motor verliest in de koppelomvormer (Dit is slip, om het rijden soepel te maken).
    Behalve als de lock-up ingeschakeld is.

    Die 10% rekent zich dus ook door in het brandstofverbruik.

    Overigens is zowel de Focus 1 en 2 een 4-bak automaat als ik me niet vergis.
    Niet veel problemen met deze versnellingsbakken zoals Nicky ook al aangeeft, hoewel ze na de 150.000 wel eens wat minder soepel gaan schakelen. Nadeel vind ik zelf dat ze heel lastig te peilen zijn, de olie is lastig te zien op de peilstok, en zodra het peil te veel of laag is, gaat hij bokkerig schakelen..
     

Deel Deze Pagina