1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[focus 1 fase 1] CV upgrade

Discussie in 'Electronica' gestart door hsmade, 2 nov 2013.

  1. Hi all,

    Ik kocht gisteren mijn eerste focus (mk1/1). Daar heb ik een aantal kleine dingetjes aan ontdekt, maar het grootste issue is een bekend probleem: de centrale vergrendeling.
    De situatie nu:
    - van buiten en binnen doet de CV het alleen aan de passagierszijde.
    - het knopje voor het ontgrendelen van de achterbak doet niets.
    - de achterbak is maar met 1 van de 2 sleutels open te maken, met moeite.

    Nu begrijp ik uit de diverse posts dat:
    - ik mijn slot mechanisme voor de bestuurderszijde moet vervangen, liefst met een mk1 fase 2 versie
    - deze auto een losse cv module heeft, geen GEM.
    - de schakelaar op het dashboard voor de achterklep nog wel eens stuk gaat.
    Klopt dit?


    Ik zou eigenlijk graag een RF remote hebben voor deze auto, dus ik denk er aan om een 2de-hands systeem te kopen. Zou ik dan volstaan met de '98AG 15K600 EB' en een sleutel met type 600? Ik heb nu de -AB en de blauwe stekker is niet in gebruik.
    [​IMG]

    Ik heb ook ergens gelezen dat er een aparte RF module in zou horen, is dat zo? Of is die 98AG 15K600 EB compleet?

    Grtz,

    Wim
     
  2. Ik kom net hier al iig 1 antwoord tegen:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=29450
    Gewoon een enkele andere CV module. Nu vraag ik me alleen nog af of ik dan precies een 'b' moet hebben , dus de 'FB' bijvoorbeeld, of dat ik gewoon elke 'F*" kan gebruiken.
    Ik vond hier een overzicht: foka24.de, maar mijn antwoord eigenlijk niet.
     
  3. Na wat doormeten blijkt dat mijn CV module gewoon stuk is. De schakelaar op het dashboard is ok, de kabels zijn ok. Mijn centrale vergrendeling doet het nu niet, en ook niet van binnen. Lijkt me een duidelijk verhaal. Verder is de cilinder van mijn achterklep gewoon rot.

    Ik ga gewoon braaf op zoek naar een andere CV module, liefst met RF.
     
  4. #4 Michiel35, 4 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2013
    Bekijk zeker ook ff het te koop board op dit forum. CV modules voor de fofo 1 fase 1 worden daar nog weleens te koop aangeboden voor niet al te veel geld. Vaak ook met de handzender erbij, zodat je alleen nog maar een baard erbij hoeft te kopen en laten slijpen ( plus de PATS chip ( startondebreker ) inleren, maar als ik het goed lees heb je al twee sleutels, dus kan je dat zelf. Mits het geen diesel is ;) ) Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit of het een EB of FB is. CV is CV ;)
     
  5. Ik heb inmiddels een ee besteld via ebay voor 30 euro, nu nog even op zoek naar een remote. Ik denk dat ik voor de goedkope oplossing ga voor nu, een Transit remote. Die schijnen het ook te doen. Bedankt voor je Info!
     
  6. right.. Ik had beter moeten meten.. Er blijft een slot schakelaar hangen in 'Iocked' waardoor de cv en de achterklep niet werken.. Dat wordt een voor een de deuren ontmantelen. Nu wilde ik toch al een remote, dus die module is niet voor niets gekocht.
     
  7. Ok...Een ding scheelt....je hoeft alleen de voordeuren te doen, want daar zit de actieve aansturing voor de CV in. Overigens hebben de microswitches in de deuren geen invloed op de achterklep voor zover ik weet, dus dat blijft mogelijk nog een uitdaging ;)
     
  8. Ik vraag me af of de achterklep open mag met de knop als de deuren op slot zitten. Het signaal van de knop komt iig wel aan op de cv module, en ik kon de motor 'zien' op de connector.
    Ik bedacht dat ik eerst maar eens de kabelboom van de deur ga losmaken per kant, om te zien welke kant het is.. dat scheelt weer :D
    Volgende keer maar even wat loze draadjes meenemen om te kijken of ik de achterklep open krijg met de voeding van de cv module.
    Als met al een leuk projectje weer :)
     
  9. De achterklep kan geopend worden met de afstandsbediening als de deuren op slot zitten. Dit staat dus los van elkaar ;)
    De actieve aansturing voor de CV zit in beide voordeuren ( je kunt met de sleutel dus zowel aan de bestuurderskant als aan de passagierskant de CV bedienen ).
     
  10. Wat er bij mij alleen aan de hand is, is dat het lock signaal aanblijft. Wat ik zo uit de schema's haal is dat in normale toestand (je bent niet je deur open of dicht aan het doen), er geen lock of unlock signaal zou moeten zijn. Ik denk (hoop) dat daardoor de controller het te druk heeft om op het 'achterklep open' signaal te reageren.
    Gisteren overigens even snel gekeken, en alleen als ik alle 2 de deuren loshaal (de kabelboom), gaat het signaal er af. Als ik 1 van beiden terugsteek gaat lock weer aan. Dus het lijkt in beide sloten te zitten (beiden voelen ook redelijk gammel).
     
  11. Zo, 1 deur binnenste-buiten gekeerd. Toch een aardig klusje zonder de juiste torx bitjes. En inderdaad.. de schakelaar is rot, hij blijft plakken. Ik heb het niet aangedurfd om het slot in tweeen te breken (het asje door de behuizing te forceren), dus ik heb ook niet de schakelaar kunnen opereren. Naderhand kreeg ik wel een ingeving: het slotmechanisme wat het schakelaartje aanduwt beweegt ook aan de buitenkant, dus wellicht dat ik een schakelaartje aan de buitenkant kan monteren en het zo kan oplossen.

    Overigens schakelt mijn achterklepslot weer netjes nadat ik het 'lock' draadje (pen 16) heb losgehaald, dus de controller wilde inderdaad niet schakelen omdat ie in lock bleef staan.
     
  12. Mooi, weer een stuk verder ;)
    Een andere optie om te bekijken is sloten uit een fofo 1 fase 2 monteren. Deze passen op jouw focus ( ook electronisch gezien ) en zijn kwalitatief wat beter ( o.a. beter beschermd tegen vocht, oorzaak nr. 1 van het probleem dat je nu hebt ).
    Fase 2's zijn genoeg op de sloop te vinden.
     
  13. Dat zou ik het liefste doen inderdaad (hoewel de hobby-oplossing natuurlijk wel stoer is als t lukt :P).. kun je dan gewoon een sloop bellen of ze t hebben, of moet je zelf gaan zoeken?
     
  14. hahaha, tis altijd leuk om zelf oplossingen te bedenken natuurlijk, maar persoonlijk vind ik de oplossingen zoals ze horen beter passen, al is t maar om de storingsgevoeligheid zo laag mogelijk te houden. Nooit leuk, een CV die een eigen leven gaat leiden en te pas en te onpas op slot of in vele gevallen wat vervelender, van het slot springt ;) ( zonder een oordeel te vellen over jouw technisch inzicht uiteraard ;) ).

    Je hebt verschillende opties. 1 daarvan is de onderdelenlijn. Daar kan je een oproep plaatsen, waar alle aangesloten sloperijen op kunnen reageren. Let wel goed op prijsverschillen....Ik heb voor een GEM module voor mijn focus uiteindelijk 200 euro minder betaald dan een aanbieding die ik van een aangesloten sloperij kreeg ( 240 euro aangeboden, zelf gezocht bij een ander en 40 euro betaald....;) ).
    Je kunt ook gewoon zelf sloperijen afbellen. Redelijke kans heb je denk ik wel bij gebr. Opdam. Deze zit in Valkenburg ( bij Leiden ) en Zwaanshoek, maar sturen evt ook op.
    Vraag wel expliciet naar CV sloten voor een focus 1 fase 2! ( eind 2001-2004 ). Als ze op jouw kenteken gaan zoeken krijg je de fase 1 sloten weer terug ;)

    Ik kan me bij de Graaf in Leiden nog wel een aantal fase 2's herinneren, maar da's al wel 3kwart jaar geleden dus of die er nog staan....
     
  15. Bedankt voor je tips! De onderdelenlijn leverde me de goedkoopste combi op, 63 euro voor 2 incl. verzendkosten. Van t weekend maar even inbouwen dus.
     
  16. Zo.. anderhalf uur, 1 snee en wat spierpijn verder zitten ze er in. En alles werkt weer :)

    Dingen die ik geleerd heb:
    - het is makkelijker om het mechaniek compleet met het plastic naar de deurgreep er uit te halen
    - als je handgreep binnen 'open' blijft staan als je het gemonteerd hebt, hebt je t kabeltje in het verkeerde gat gehaakt
    - je moet niet de connector van de deur (bij de scharnieren) loshalen en dan je deur dicht doen.. Dat koste 10 minuten extra om via de binnenkant (gelukkig bij het handschoenenkastje) de connector weer naar buiten te krijgen.

    Ik ben tevreden met het resultaat, nu nog wachten op mijn afstandsbedieningen.
     

Deel Deze Pagina