1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.8 TDDI BJ 2000, tijdens starten "bonkt" de motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AMFocus, 8 sep 2010.

  1. Hallo,

    Ik heb een vreselijk irritant probleem wat langzaam steeds erger wordt...
    Als ik mijn FoFo wil starten nadat ik daarvoor even gestopt ben om te tanken oid, (met warme motor), dan slingert de startmotor even, en net op het moment dat de motor wil aanslaan komt er een bonkend geluid uit en trilt de motor hevig mee... vaak staat hij daarna weer supermooi stationair te draaien en wanneer hij loopt heeft hij nergens last meer van??? Wanneer de motor draait, draait hij gewoon als een zonnetje!

    Ik heb hier dus echt last van tijdens het starten, en gister na zo'n bonkend geluid sloeg hij niet eens aan maar maakte de startmotor een doorstart om vervolgens niet meer aan te willen...
    even gewacht, en daarna deed hij het gewoon weer (weliswaar met een bonkende start)

    Wanneer de motor koud is of half-warm heeft hij er geen last van!
    Wie helpt mij met dit probleem of herkent dit???
    En zou het misschien zo kunnen zijn dat de gloeicontacten op het einde van zijn levensduur zitten?

    Alvast bedankt,

    Arjen:ford::focus:
     
  2. Knippert je "voorgloeilampje"?
    En is je brandstofpomp al eens gereviseerd?
     
  3. Controleer eens of de aanvoer en retourslangen van de injectoren niet lek zijn. Dit geeft niet alleen een smeerbende, maar vaak ook dit soort vreemde problemen. Ook zou een haperende injector de oorzaak kunnen zijn. Die kan je laten testen voor relatief weinig.

    Brandstofpomp problemen zoals we die van dit type pomp kennen, betekent meestal dat het gewoon ineens afgelopen is. Een sluimerende 'storing' als deze past niet direct in het beeld.

    Gloeipluggen kan: maar alleen als het zeer koud is. Op dit moment zijn de temperaturen nog niet dusdanig dat dit een slecht lopende/bokkende motor tot gevolg heeft.
    Bij een warme motor worden de gloeipluggen zo goed als niet gebruikt.

    Eventueel kan je ook je motorsteunen eens laten controleren. Normaal zou je er dan ook bij warme motor last van hebben, maar je weet maar nooit.

    edit: misschien lekt er een verstuiver als hij warm is?
     
  4. Beste Steven,

    Mijn brandstofpomp is vorig jaar bij een KM-stand van 164.000 gereviseerd.
    Tevens distributieriem gedaan...
    En mijn voorgloeilampje brand dus niet wanneer hij dit doet...
    Allemaal erg vaag dus, ik heb ook niet echt aanknopingspunten van waar het aan zou kunnen liggen...

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Arjen
     
  5. Beste Dutchguy,

    Jij ook alvast bedankt voor je reactie!
    Ik moet vanmiddag toch langs de Ford-dealer voor mijn nieuwe velgen dus kan ik miss meteen even laten controleren!
    Reacties volgen....

    Arjen
     
  6. bonkt tijdens start

    Beste Arjen,

    Klinkt me als een bekend probleem en niet eentje waar je vrolijk van wordt.
    Heb hetzelfde voorgehad en dat betekende vervanging vliegwiel. Nooit geweten dat die kapot konden of zelfs maar konden verslijten maar bij Ford maken ze die niet meer uit een stuk. In ieder geval moet je blok eruit wat staat voor een uurtje of 10 werk. Omdat het blok er dan toch uit ligt kun je kijken of het de moeite is om je koppelingsplaten dan ook maar meteen te vervangen omdat dat dan weer wel maar een klein extraatje is.
    Als je even googled op vliegwiel, focus kom je je verwanten wel tegen.
    Het tikt al gauw een eurootje of 8 a 900 van je spaarrekening af (ex Koppeling)

    Succes
     
  7. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft een TDDI geen dubbelmassa vliegwiel. Ik dacht dat alleen de TDCI dit heeft.
     
  8. Ik heb ook te horen gekregen dat mijn 1.8 TDDi geen DMV heeft.
     
  9. Bonkt

    Scherp...! ook geen idee of de Tddi dat heeft. Ik heb een 1.8 TDCI waar het vaker aan de hand is. Moet ook zeggen dat met alles wat ik aan de hand heb met mijn focus 1.8 TDCI uit 2003 en google, op problemcar.nl uitkom. Ook niet handig. Nu weer een verstuiver probleempje. Iemand een setje gereviseerde liggen??

    grt,

    :rock:
     
  10. een tddi heeft geen dubbel massa vliegwiel.
    problemen met het vliegwiel bij een tddi zijn zeldzaam. heel zeldzaam.
     
  11. Jongens hartstikke bedankt allemaal!

    Van de week naar Ford dealer geweest en het zijn waarschijnlijk mijn injectoren...
    Laten controleren door en vriend van me die er werkt en op advies van hem ook maar gelijk de retour en aanvoer leidingen erbij vervangen...
    Daarbij komt ook nog eens dat 2 van de 4 gloeipluggen niet al te best meer waren vandaar dat hij met starten waarschijnlijk meer moeite had om op temp. te komen en dit icm de injectoren gewoon het probleem geeft...

    Ga het van de week oplossen en hoop dat het gezeik dan over is...
    Update volgt!

    Greetz Arjen
     
  12. Let us know :)
     

Deel Deze Pagina