Focus 1.6 benz 2003 start niet

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Michelfordfocus, 24 mei 2012.

  1. #1 Michelfordfocus, 24 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2012
    Hoi,
    Ik heb een Ford Focus 1.6 16v benzine Wagon uit 2003.

    Ik rij dagelijks flinke afstanden vanwege woon-werk en nooit een probleem. Afgelopen zaterdag even weggeweest en rit van +/- 20km op en neer, no problem. Later even klein ritje naar de benzinepomp om wat te halen, ik ga weg = starten; leek of die aansloeg, toen op een cilinder minder liep en daarna uitviel.
    Daarna starte hij niet meer. accu was ok, startmotor draaide ook zoals het moet, kwam even een beetje een brandlucht naar boven (zoals zekering doorgebrand) daarna laten afkoelen af en aan nog geprobeerd te starten, nachtje laten staan (helpt in geval van dynamo wel 's).

    Volgende dag boekje gedownload zekeringen-schema nagezocht op brandstofpomp en ontsteking. Eerste check zekering 12 >15amp van de brandstofpomp en die was doorgebrand, nieuwe erin, hij starte direct en liep weer als een zonnetje. De hele week zonder problemen gereden, nog wel ff bedacht toch maar 's na te vragen hoe het zou kunnen komen dat deze zekering ineensdoor is, maar nog niet aan toegekomen.
    Vandaag, zelfde verhaal - zo'n 160km gereden ik stop voor een boodschap na 15min terug starten; zelfde situatie als van het weekend.
    Alleen nu is de zekering niet doorgebrand.
    Auto staat nog bij het winkelcentrum nog geen tijd gehad te gaan sleutelen. Eerst wil ik de simpelste check uitvoeren en dat zou denk ik het relais R7 zijn welke volgens boekje ook voor de brandstofpomp zit.

    Mijn vragen aan de experts;
    Denk je dat dit echt het probleem is? >ik ga morgen het relais vervangen maar hoop daarvoor al wat tips van jullie te hebben wat ik eventueel nog meer zelf kan controleren.
    Kan dit relais zomaar defect gaan? Ik heb wel de eerste keer met dit probleem vaak geprobeerd te starten dus die relais hebben flink op hun donder gehad, maar ik dacht toen nog dat die missch iets van verzopen was ofzo(?) en nog niet aan een zekering.

    Stel hij doet het na vervanging R7 is mijn probleem dan opgelost?
    Of duid dit op een ander defect?>brandstofpomp zelf?

    Kan dit doorbranden door een defect aan een ander onderdeel?'

    Mijn uitlaat is misschien over een tijd aan vervanging toe maar hij rijd goed, geen lekkage of gaten voor zover ik kan ontdekken.

    Heel verhaal maar ik hoor graag jullie reacties en wat jullie hiervan denken!
    thanx & grt Michel
     
  2. grote kans dat het probleem door vuil in de brandstofpomp komt. brandstof pomp relais krijgt echt niet op z'n donder van wat doorstarten en blijven proberen... als de motor loopt is dat relais namelijk ook bekrachtigd ;)
     
  3. Al geprobeerd te tikken op de pomp?
     
  4. hoi,

    bedankt voor jullie reactie en excuus voor mijn late..
    inmiddels op vakantie geweest (niet met de auto) en 3 weken later is de zekering er nog 3x uitgeklapt vervangen en dan houdt die het weer een week vol.
    1x zelfde defect maar de zekering was nog heel, relais omgeruild met die van het grote licht (is hetzelfde relais) toen liep de auto weer. inmiddels oude relais weer teruggezet en dat is nog goed. het zal de pomp wel zijn, vrijdag wordt die bij de garage gechecked en wellicht en nieuwe pomp.
     
  5. start niet

    Hallo Michel,

    Ik ben nu al een tijdje bezig met precies hetzelfde probleem. Mijn Focus 1.4 (1999) wil af en toe niet (warm)starten. Koud starten is nooit een probleem.Het lijkt zelfs alleen op de wat warmere dagen te gebeuren. De zekering van de brandstofpomp heb ik ook al een keer vervangen. Twee weken geleden Relais R7 van de pomp vervangen. Eergisteren(weer een warme dag) en ja..weer start hij niet. Weer naar huis lopen en de volgende dag weer terug. Nu staan we op het punt om de benzinepomp te vervangen. We moeten toch iets proberen!!
    Ik denk dat wij dus tegen hetzelfde probleem aan zijn gelopen. Heb jij inmiddels de benzinepomp al vervangen en zo ja...is je probleem hiermee opgelost??

    Ook hoorde ik iemand het probleem linke met een labdasensor en/of nokkenassensor??

    Gr Edwin
     
  6. Hoi Edwin,
    Ik heb de pomp laten vervangen vr een nieuwe en probleem is opgelost.
    Ik merk ook dat die nu beter start. Voorheen starte die ook wel maar licht haperend missch heb jij dat ook. Vervangen van de pomp koste me €250 heb je missch wat aan, ik las hier op het forum dat iemand 500 betaalde...
    Succes!
     
  7. #7 segrosa, 6 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2012

    Ik heb het zelfde mee gemaakt maar met een diesel focus, hoe hebben jullie het opgelost? Graag hoor ik van je. Groetjes
     
  8. @segrosa:
    even de zoekfunctie gebruiken, staat al zeer vaak gemeld op het forum, incl.
    de oplossingen
     
  9. Denk eerder dat de pomp slijt en daardoor zwaarder draait en dus de zekering klapt.

    Hmmm dat kloppen gaat lastig; pomp zit in de tank. ;)
     

  10. pomp zit in de tank onder de achterbank kloppen daarop kan vaak helpen. heb het ook maar gehoord
     

  11. had precies hetzelfde michel en start nu ook veel beter.

    en edwin probeer een goede beunhaas te vinden scheelt je heel wat geld. ik heb hem voor 165 euro laten vervangen ( nieuwe pomp +uren)
     

Deel Deze Pagina