1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 2003 1.6 automaat probleem (?)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Paul.K, 24 jul 2013.

Tags:
  1. Hallo,
    Wij hebben nu een tijdje een 2003 focus 1.6 automaat, de km stand is nu net 69.000km.

    Mijn vriendin rijdt hier voornamelijk mee, en zij zei reeds dat de auto soms moeilijk schakelde. Ok, het is ook geen moderne Mercedes 8 traps, dus ik dacht dat het wel zo hoorde.

    Maar gister ging ik er eens mee rijden, en dan viel het toch wel op dat de automaat erg, heel erg lomp schakelt. Hij blijft vaak lang in een versnelling hangen, en daardoor trekt deze traag op van 0 naar 100. En als je iets van 80 rijdt, en dan wilt inhalen en vol het gaspedaal intrapt, dan blijft hij in de zelfde versnelling om pas enkele seconden later met een "bonk" terug te schakelen, de hele auto schudde ervan. (vriendin boos :D)
    En als je stapvoets rijdt, en dan harder gaat, dan is de overgang naar het volgende verzet ook met een "bonk", niet zo heel hard, maar volgens mij niet normaal.

    Volgens de vorige eigenaresse heeft zij de automaat olie pas ververst. (lijkt mij niet nodig bij die km stand, tenzij er iets fout is, toch?)

    Wat zou het kunnen zijn? Ik lees over sensoren, vacuümslangen, teveel en te weinig olie, of een nieuwe bak :(

    En heel veel verstand heb ik er dus niet van ;)
     
  2. Klinkt exact als mijn inmiddels overleden Scorpio 2.9 V6 uit '91.
    En nee, volgens mij is 69K idd wel wat (te) vroeg om de olie te vervangen.
    Iig suc6 met het oplossen van het probleem.

    BTW: als je de dealer weet te achterhalen waar de auto is gekocht, kun je misschien wat over het verleden van de auto te weten komen. Misschien dat dat wat duidelijkheid kan scheppen?
     
  3. De auto mag dan maar 69.000 km hebben gereden maar is inmiddels wel 10 jaar oud. Olie is onderhevig aan veroudering en het kan mijns inziens nooit kwaad om de olie te vervangen.

    Ik zou beginnen met het controleren van het oliepeil van de automaatbak. In het instructieboekje staat beschreven wat de procedure hiervoor is.
     
  4. hmm :(

    Ik zal wel even kijken bij de garage of het olie niveau zelf is af te lezen, hier op straat gaat dat vast lastig.
     
  5. Loopt de motor wel goed?

    je zegt dat die ook niet snel is, ik zou hier eerst eens nakijken. Als een motor niet 100 % loopt kan een automaat nooit goed schakelen!
     
  6. Een 1.6 Focus heeft slechts 100 pk en daarmee is 'ie gewoon niet snel.
    Als er dan ook nog een (niet heel erg moderne) automatische versnellingsbak aan is gekoppeld, die de weegschaal nog verder doet uitslaan, dan komt dit de prestaties al helemaal niet ten goede.
     

  7. 100 pk is vlot zat, een 1.6 loopt gewoon goed. en een automaat maakt een auto niet slomer, alleen je schakelmoment is langzamer!
     
  8. Plus dat dat niet verklaart waarom hij bonkerig schakelt en de kick-down erg traag reageert.
    Idd oliepeil checken. Ook gelijk laten kijken of de juiste olie wel is gebruikt bij het verversen!
     
  9. Een ouderwetse automaat is altijd langzamer. De auto is zwaarder met automaat, de schakelmomenten komen meestal niet op het juiste moment, en duren ook nog eens te lang.
     
  10. Vrijdag gaat de auto waarschijnlijk even naar de dealer, het schijnt nogal druk te zijn op het moment. Wel valt het op als de last minder is, dat de automaat beter schakelt. Bij bergop en de airco aan, dan heeft hij echt moeite. Maar dat kan inderdaad liggen aan slechts 100 pk. Jaren geleden hier ook met een focus 1.6 handbak gereden en die had ook moeite met bergop en airco vol aan.

    ik ben benieuwd ...
     
  11. :focus:
    Grappig dat je zegt dat een 1.6 16v niet snel is....
    De 1.6 16v is niks trager dan de Focus I 1.8 Tddi...
    Sterker nog bij flink doorhalen is de 1.6 16v sneller dan de 1.8 tddi....
     
  12. Misschien volgens de specs wel, maar mijn ervaring heeft me geleerd dat mijn 1.6 qua prestaties destijds hooguit een voldoende verdiende.
    Wat de Tddi betreft: ik kan dit niet helemaal beoordelen aangezien die van mij getuned is, maar ik weet zeker dat hij óók niet-getuned in ieder geval op de tussensprints gehakt maakt van de 1.6
     
  13. #13 Focusz, 29 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2013
    Maar waarom betrek je de tddi eigenlijk bij dit verhaal?
     

  14. Daar ik wil aangeven dat de 1.6 niet zo underpowered is als men denkt. Tuurlijk i.c.m. een automaatbaak is de 1.6 op de 0-100km/h een tel langzamer dan de handgeschakelde versie en is de topsnelheid lager.

    Maar uit eigen ervaring weet ik dat een stndrd 1.6 16v wagon (wel heel goed ingereden) niks onder doet voor een gechipte 1.8 tddi hatch. De gechipte 1.8tddi had destijds 115pk. Op top liep mijn oude 1.6 net iets harder dan de 1.8 tddi. En gehakt maken op de tussensprints valt erg mee. Temeer omdat de 1.6 door te trekken is naar 6800 toeren.

    Maar goed is een heel andere discussie.

    Wat betreft de automaat van de auto van de TS:
    Zoals al gevraagd; loopt de auto glad? Dus niet op 3 cilinders etc.?
    Wanneer de wagen goed loopt, en er zit genoeg olie in de bak, begin ik te denken aan een niet zo fijn werkende koppelomvormer.
     

Deel Deze Pagina