1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

fluitend geluid focus wagon

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hoefhaan, 14 nov 2009.

  1. Hallo

    Ik heb een ford focus II wagon (futura) uit 2005, 80.000 km op de teller.
    Nu treedt sinds ongeveer een week het volgende "probleem" op:

    Bij optrekken hoor je een zacht fluitend geluid wat oploopt in toonhoogte bij hogere toeren. Dan bij een constante snelheid een zacht fluitend geluid.
    wordt de koppeling ingetrapt dan hoor je het fluitende / gierende geluid harder en in toonhoogte dalen, met name als je toeren tot boven de 2000 rpm maakt.

    Het geluid klinkt niet zoals een piepende riem oid. Dat geluid is volgens mij heel anders.

    Weet iemand wat dit kan zijn?

    Graag jullie reactie. Als er meer gegevens nodig zijn hoor ik het graag.
     
  2. Wat voor motorisering?
     
  3. Diesel?
    Benzine?
    Motorinhoud en eventueel type?
     
  4. Het is een 1.6 16v benzine.
     
  5. - lagers van bijvoorbeeld de dynamo versleten.
    - keerring versleten.

    Dat je het harder hoort als je stationair draait komt dat niet omdat je geen afrol geluid hoort etc.? Je olie peil is nog wel op orde?
     

  6. ik denk dat het het druklager van de koppeling is
     
  7. Sorry ik ben misschien nog niet geheel duidelijk geweest,

    Als de motor rond de 2000-3000 toeren draait hoor je wel vaag een fluittoon. Vervolgens de koppeling intrappen, dan wordt het geluid even harder, maar zakt dan gelijk aan het aantal toeren weg en wordt lager van toon. Bij stationair draaien hoor ik geen fluitende geluiden.
     
  8. Heb je soms een audio instal gemaakt? Wat dynamoruis veroorzaakt.
     

  9. Om Marco aan te vullen :mrgreen:
    Als je dit geluid hoort heb je de radio dan aanstaan :?:
     
  10. Ja, waarschijnlijk wel, omdat die eigenlijk altijd aan staat, en dan draai ik het volume op 0 om te luisteren. Dus dat zou kunnen. Ga ik vandaag even uitzoeken of dat het is.
    Wat nu nog opvallend is (ben ik na heel wat proberen achter gekomen) is dat het geluid alleen ontstaat als de airco aan staat...
     
  11. Inmiddels ook getest met de radio uit. Zelfde geluid blijft, komt echt uit het motorcompartiment, en dus alleen als de airco aan staat.
     
  12. - De koppeling van de airco misschien? Bij het aanzetten gaan die platen tegen elkaar als dat niet goed werkt kan je ook een schrapend/fluitend geluid horen. Moet je bij de dynamo en multi riem luisteren of je daar het geluid hoort.

    - Ook te weinig koel spul in het airco systeem kan een fluitend geluid veroorzaken
     
  13. Kan het ook de bestuurder zijn, die fluitend in zijn focus rondrijdt?
     
  14. Hmm, dat zou goed kunnen :thumbs:

    Maar nu weer:ontopic:

    Ik heb nog niet precies een idee wat het is, het wordt wel steed iets beter hoorbaar. Het lijkt inderdaad de koppeling van de aircopomp, zodra je hem aanzet zwelt het geluid wat aan en zet je hem af dan zakt het geluid weer weg. Ga binnenkort even langs de garage, voor wat diagnosewerk. Zit nog in de garantie, dus zou niet zo erg zijn als de aircopomp het nu begeeft
     
  15. Als het de koppeling is, niet de airco meer aan zetten kan de airco pomp naar verloop van tijd ook kapot gaan.
     
  16. Of juist wel, gezien de auto nu nog in de garantie zit. Zou natuurlijk wel mooi zijn als die pomp ook gelijk vervangen wordt...
    Dan heb ik die later niet meer te vervangen.
     
  17. Tja die keuze is aan jou zelf. Maar je hebt natuurlijk wel de plicht als je vermoed dat er iets loos is naar de dealer te gaan.:lol:
     
  18. ja, ik ga dan ook op korte termijn.:mrgreen:
    Maar ik kies er toch maar voor om de airco niet teveel te gebruiken, je weet maar nooit. Anders kun je ook net de pech hebben dat de pomp het pas na de garantie begeeft... Kun je trouwens de koppeling en de pomp appart vervangen?
    Misschien "domme" vraag maar ik ben dus nog best wel een leek met techniek van auto's. Probeer het hier ook een beetje te leren en dat gaat best goed...:dance:
     
  19. Dat kan volgens mij wel. Je leest wel vaker dat er iets met de koppeling word gedaan omdat de pomp doorslipt o.i.d. zonder de pomp zelf te vervangen
     
  20. Heb inmiddels de vraag neergelegd bij de dealer, in combinatie met hard tikken bij koude start en gebruik van voorruitverwarming. Dit zou mogelijk liggen aan de spanner van de multiriem, of één van de rollen waar hij overheen loopt. Diagnose volgt.
     

Deel Deze Pagina