1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fluiten van de turbo

Discussie in 'Performance' gestart door Arjan, 8 feb 2008.

  1. Ik heb laatst (weer) eens plankgas gereden. Sindsdien fluit de turbo (alleen als ik gas geef), vooral vanaf circa 50 km/u. Het betreft een 2.0 TDCI Focus II. Wat zou het kunnen zijn?
     
  2. Je schrijft vanaf 50km/u. Maakt het uit in welke versnelling? Is het een verschijnsel wat plots op is komen zetten? Hoeveel km al met de auto gereden? Heb je mods uitgevoerd? Geef eens wat meer info.

    In principe fluit iedere turbo, maar het licht eraan wat voor soort fluit. Komt er een bepaalde kleur walm uit de uitlaat?

    Het simpelste is dat je boost slang niet goed vast zit, het ergste is dat de turbo al versleten is.

    En...het kan natuurlijk ook gewoon zo horen.

    Ik dacht dat je een 2007 model hebt, dus nog garantie, ga effe langs de garage zou ik dus zeggen. Je wilt niet met een kapotte turbo staan.
     
  3. Ik heb nu zo'n 35.000 km gereden, het is inderdaad een 2007 model. Met vanaf 50 km/u bedoelde ik ruwweg vanaf de derde versnelling en dan vooral rond de 2000 toeren en oplopend tot 2500 toeren, dus midden in z'n koppelgebied.
    Het is gebeurd nadat ik gewoon een keertje 200 km/u had gereden en sinds die tijd fluit de turbo. Er zijn geen mods uitgevoerd.

    Ik heb zelf altijd turbodiesels gereden maar dat (zachtjes) fluiten heb ik nog nooit gehoord, dus vandaar mijn vraag...
     
  4. Als ik jou was zou ik even naar mijn oliepeil kijken, als dit aan de lage kant is ga je de turbo enigzins horen, en je lucht filter is dat schoon ? een vervuilt luchtfilter zorgt voor een remmende airflow naar je turbo en dan moeten de schoepen echt happen in de lucht, en dat hoor je dan. Mijn TDDI hoor je ook enigzins in dit toeren gebied, koud meer als warm, volgens de dealer kan dit geen kwaad.
     
  5. Mijn 1.8 TdCi van 2005 (model II) hoor je ook zachtjes fluiten tijdens de acceleratie. Naar mijn ID hoort dit juist bij turbomotoren. Als het begint te klinken als een straaljager met naverbranding zou ik even naar de dealer vliegen :shock: maar anders kan het volgens mij geen kwaad.
     
  6. Fluitende turbo

    Beste Ford rijders,

    Die van mij heeft exact het zelfde probleem. Was al een keer bij de dealer geweest, bleek dat mijn pakking van de turbo kapot was. Laten repareren (Kosten rond de 140 euro) in eerste instantie goed maar fluit kwam langzaam terug, bleek dat ze de Turboslang niet goed vast hadden gezet. (Foutje is menselijk :?) laten fixen. Probleem over, zo stil als een muis.

    Nu weer een keer naar zijn top gedrukt, 200 plus en het fluiten is weer begonnen.
    Staat momenteel bij de dealer hoor vrijdag of het probleem nu echt over is.
    Zat gelukkig nog in de reparatie garantie (3 maanden).

    Als ik meer weet houd ik jullie op de hoogte.

    Greetszzz Freddie
     
  7. een turbo mag je iets horen fluiten, maar een harde fluit (zachtjes is heel normaal, meestal is bij een diesel 't turbotje zo klein dat je het niet zo heel erg hoort) duid zoals hiervoor ook al aangegeven vaak op een defect lager, of een foutief aangesloten boost slang, dus los oid.

    't is niet het probleem van de hoge snelheid, maar het probleem is dat je dan lang wat hoger in toeren zit, en je dus wat langer druk op je slangen hebt, en zodoende gaan ze los zitten.

    en lagers gaan gewoon stuk, 't zou eeuwig mee moeten gaan, maar helaas, dat is niet zo!

    buiten de garantie is het vaak wel zo verstandig om de turbo naar een revisie bedrijf te brengen die veel turbo's doen, want dat scheelt heel veel geld tov een nieuwe, ik heb zelf een t03 turbo laten reviseren, en dat kostte me zo'n 175 euro, terwijl een nieuwe turbo me rond de 650 euro zou kosten. hij is meteen voorzien van betere lagering, dus 2 vliegen in 1 klap!

    Timo
     
  8. Dat is idd niet veel in vergelijking met een nieuwe, voor mijne een 1.8 tdci kost een nieuwe 880 euro.
    Zou je het adres eens kunnen plaatsen of doorsturen.

    gr jeroen
     

Deel Deze Pagina