1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

flinke dip stationair wanneer airco inschakelt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door StatiC, 18 aug 2009.

  1. Hallo,

    Al een tijdje ben ik op zoek waarom mijn focus 1.4i wagon laag station draait. Ik heb de bougies, luchtfilter en stationair regelklep al vervangen. Ook heb ik de gas/luchtklep huis al schoongemaakt.

    Nu viel mij op dat als de airco inschakelt of het stuur helemaal uitgeslagen is (stuurbekrachtiging) er een flinke dip komt in het stationair toerental. Bij de vorige stationair regelklep bleef hij laag trillend lopen, maar met de nieuwe herstelt hij redelijk. Ook bij het optrekken met de airco aan merk ik dat ie het soms zwaar heeft en soms schokt als ie de magnetische poelie aantrekt.

    Nu is mijn vraag of het normaal is dat dit gebeurd bij een focus 1.4i uit 2003?
     
  2. met mijn focus 1.4 hetzelfde dus denk dat dit er gewoon bijhoort gewoon vanwege het vermogen tekort ±)
     
  3. SatiC, ik vraag mij af wat jij een flinke toerental dip vind. Met de punten die je aangeeft zou het ongeveer 50 tot maximaal 100t/pm mogen schelen.
    Voor zover dat ik kan beoordelen aan de informatie die je mij nu geeft zeg ik dat het normaal is.

    Als de airco aanstaat vraag de pomp heel wat vermogen van de motor. Met optrekken is dat icm de 1.4 zeker voelbaar. En met stationair draaien zichtbaar en hoorbaar.
    Over het inslaan van de aircocompressor hoef je ook geen zorgen te maken. Zelfs bij mijn ST is het voelbaar en nog sterker bij een BMW met 360pk voel ik nog de aircomagneet inslaan. Alleen omdat jij de motor met het minste vermogen hebt voel je het nadrukkelijker.

    Ook als je je stuur helemaal uitdraait dan kan een toerental daling zichtbaar zijn. Immers de stuurbekrachtigingspomp moet hard werken.

    Kijk ook is als je alle lampen (dimlicht, grootlicht, mistlampen, knipperlichten) en de radio aanzet. Dan zal je ook een daling van het toerental moeten zien omdat de dynamo harder moet werken.

    Houd ons op de hoogte van je bevindingen in deze.
     
  4. #4 StatiC, 18 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2009
    @3

    De dip is zodanig dat de hele auto begint te trillen en van net boven +/- 700 tot ongeveer 500 t/min onder het 2de streepje valt. Ik weet dat een dip normaal is, maar omdat ie zo flink trilt vroeg ik het me af of dit kwaad kan. Hij herstelt zich nu met de nieuwe stationair klep wel weer iets beter.

    Als de airco uitstaat loopt ie trouwens perfect :)
     
  5. Zag dat de garage waar ik hem gekocht heb er 10w40 ipv 5w30 ingedaan had. Misschien moet de motor meer trekken met die iets dikkere olie?
     
  6. Snel weer 5W30 in laten doen.
     
  7. Inderdaad, daar kan ie behoorlijk beroerd van gaan lopen. Je bent zeker niet de eerste op het forum! ;-)
     

Deel Deze Pagina