1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Flexifuel

Discussie in 'Performance' gestart door VitroFiesta, 26 jan 2008.

  1. Ik zie dat er hier een aantal leden met een Focus Flexifuel rijden. Wat het inhoud begrijp ik, maar puur uit interesse vraag ik me af of er van jullie ook wel eens iemand daadwerkelijk E85 tankt. Wat ik er van weet is dat het fors duurder is dan benzine of diesel, en in Nederland bijna nergens te krijgen. Volgens mij maar 1 of 2 particuliere pompen in Nederland die het hebben. Wat was jullie overweging om een Flexifuel te kopen, en geen gewone benzine of dieselmotor? Misschien met het oog op de toekomst, maar zolang het zo duur blijft denk ik niet dat die toekomst erg dichtbij ligt.

    Ben gewoon benieuwd wat jullie als Flexifuel rijders (en de anderen natuurlijk ook) hier van vinden.
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  2. Volgens mij heeft Flexifuel fiscaal (bijtelling) een gunstige invloed...??? :?:
     
  3. Bijtelling niet, dat blijft toch 25%? 14% geldt alleen bij CO2 uitstoot <110g/km ? Wel in aanschaf (BPM), begrijp ik.

    Zoals je ziet: ik weet er ook maar weinig van. Wel denk ik dat in Nederland je er niks mee zult doen, met E85, want a) het is maar op enkele plekken plekken te krijgen, b) het is veel duurder dan Euro95/98 en c) je verbruik met E85 is veel hoger. Die aanschafkorting verbras je er dus zo weer doorheen met E85.

    Dank u, daadkrachtige regering.... <insert sarcasme smiley>
     
  4. Een vriend van me heeft ook een Flexifuel gekocht ivm de korting en het aantal PK's.

    Hij heeft er nu zo'n 4500km mee gereden, maar het verbruik komt bij lange na niet bij fabrieksopgave.
    Fabriek: gemiddeld 7,0 liter op 100 km
    Zijn ervaring: 11 liter op 100km.(ondertussen met fluwelen voetje)
    Ik rij zelf met mijn 2.0ltr: 7,5 liter op de 100 km.

    Nu heeft hij al gelezen dat er meer flexifuel rijders hier last van hebben.
    Echter bleek na zo'n 7500km het verbruik ineens drastisch te dalen, zonder enige aanpassing aan auto en of rijstijl.

    Iemand anders hier met dezelfde klacht?
     
  5. De FlexiFuel heeft geen enkele invloed op je bijtelling of belasting. Ik heb hem gekocht omdat hij luxer, sneller en goedkoper was dan een vergelijkbare 1.6 futura. Ik rijd hem overigens als leaseauto en mag van de leasemij geen E85 tanken omdat het te duur is.... Dus de aanschaf was puur rationeel. Wellicht dat de overheid ergens in de komende 3,5 jaar (want daarna is het tijd voor een nieuwe) het licht gaat zien en het op een of andere manier aantrekkelijk maakt om E85 te tanken.

    Qua verbruik heb ik ook de ervaring dat het fors is. Ik heb nu zo'n 10.000 op de teller staan en zit al de hele tijd rond de 9,5/100. Ik heb een tankpas, dus mij zal het een zorg zijn. Maar echt zuinig is hij niet nee. 11/100 vind ik wel heel veel. Dat heb ik nooit gehad en ik heb best zware schoenen :lol:
     
  6. In aanschaf dus goedkoper dan benzine, dat had ik niet verwacht
     
  7. Wel, ik heb hééééél even overwogen om een flexifuel te nemen.
    Toch maar voor de 1.6 gegaan, omdat deze evenveel kan trekken dan een 1.6 (jaja, da's voor sommigen ook belangrijk).
    Hij verbruikt aanzienlijk meer en daarnaast is hij nog een stukje zwaarder.
    Voor de BPM maakt het niets uit, dus afgezien van sommige businesspack-aanbiedingen van Ford, betaal je meer dan een 1.6.
    Wil je bijdragen aan het milieu (biobrandstof tanken), dan blijkt dat ook nog eens duurder dan benzine.
    Tot overmaat van ramp moet je ook vaak omrijden om aan biobrandstof te komen!
    Kortom: (voorlopig) niet doen...
     
  8. Het is wel de enige Ford motor die je probleemloos op LPG kunt laten ombouwen, omdat deze motor geharde klepzittingen heeft.

    Verder moet je er wel op letten dat Ford een oliewissel-interval van 10.000 km voorschrijft ipv 20.000 bij de andere benzinemotoren!
     
  9. Wow... note to self: geen flexifuel kopen, want dan sta ik elke 2 maanden mijn olie te verversen.

    De rest van de onderhoudsintervallen zijn wel hetzelfde?
     
  10. Als het verbruik je een zorg zal zijn (leaserijders opgelet!) dan is een flexifuel absoluut voordeliger dan een 1.6. Als is het maar omdat je het business pack er gratis bij krijgt. De bijtelling is ook ongeveer gelijk, en zelfs lager als je de dealer overtuigd dat de waarde op kenteken de cataloguswaarde minus korting is. Want cataluguswaarde is de waarde in de catalugus. En als daar de korting ook al in gedrukt staat dan is de cataluguswaarde toch de originele prijs minus korting :) Vervolgens tank je gewoon benzine en heb je geen last van de andere nadelen die jij noemt.

    Overigens staat mijn interval gewoon op 20.000 kilometers :!: :?:
     
  11. mijn reden om voor de flexifuel te kiezen boven de 1.6 of 1.6 vct is simpel : er waren nog enkele flexifuels te koop bij mijn plaatselijke ford dealer voor 20000 euro inclusief alle opties (navigatie, parkeersensoren, airco, verwarmde voorstoelen, voorruitverwarming, metalic lak..etc..etc) en afleveringskosten, kenteken 1 februari 2008 te kiezen uit 2 kleuren, waarvan ik donkerblauw metalic gekozen heb, voor dat geld had ik een tweedehands met 30000 km uit 2007.....dus de keuze niet zo moeilijk.. ik ga hem 8 februari pas halen dus geen ervaring met verbruik en onderhoudsintervallen, maar deze laatste lijken mij getzelfde als bij "gewone" benzine focussen....
     
  12. Don, In jouw geval zou ik waarschijnlijk hetzelfde besloten hebben.
    Voor mij ligt het echter anders: ik ga voor het nieuwe model 2008.
    En hoe ik dan ook reken, voor mij heeft de flexifuel dan geen meerwaarde ten opzichte van de 1.6 .

    Succes met de aflevering, ik moet nog wat maandjes wachten :?
     
  13. in het boekje staan intervallen voor onderhoud :20000 km of 1 jaar

    echter de verkoper zei tegen mij dat ik na de "eerste " 10000 km terug moest komen voor oliecheck......in mijn geval maakt dat weinig verschil omdat ik de 10000 per jaar toch niet ga halen... :D mijn zojuist ingeruilde puma (in maart zou ik hem 10 jaar hebben) had nog net geen 73000 km op de teller...
    :wink:
     
  14. Niet alleen bij de eerste 10000km, maar om de 10000km krijgt de flexfuel een nieuw oliefilter en olie.
    Wanneer dat in het boekje anders is vermeld, zal dat waarschijnlijk een fout zijn, zie onderstaand screenshot uit de officiele TIS van Ford:

    [​IMG]
     
  15. Voor alle duidelijheid:

    Het halveren van de onderhoudsinterval (dus iedere 10.000 km) is alleen van toepassing als je veelvuldig op ethanol rijdt. Bij gebruik van E95 of E98 is de interval gewoon 20.000 km.

    Check de dealer of importeur voor meer info (heeft te maken met de 'slijtage' van de olie op een of andere manier)
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  16. ok kijk daar heb je wat aan aan deze info, ik vond het bij de eerste keer oliepeilen al vreemd : oranje kleurig olie ??? in mijn puma zat "gewone" gelige olie....misschien dat er dus ook speciale olie in zit.....

    kan me wel voorstellen dat op ethanol rijden schraler kan zijn voor de motor, dus vandaar misschien....
     

Deel Deze Pagina