Fiesta MK8 koppeling ratel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PascalG, 7 okt 2023.

  1. Beste,

    Mijn vraag gaat niet over een focus maar een fiesta MK8 ST-line. Gezien er hier veel kennis is over meerdere Ford modellen en er ook technisch overeenkomsten zijn stel ik mijn vraag ook hier.

    Sinds enkele dagen merk ik dat wanneer mijn fiesta stationair in de vrij draait er een ratel is. Zodra ik het koppelings pedaal in druk is die ratel weg. Is dit normaal of even terug gaan naar de dealer?

    filmpje met geluid:

    https://share.icloud.com/photos/00emI_3LfrzWuYi2Nc-K_ESEQ



    ik hoor graag van jullie.



    Met vriendelijke groet,



    Pascal
     
  2. #2 Torxbit, 7 okt 2023
    Laatst bewerkt: 7 okt 2023
    Heb je een mk 8.5 met de vernieuwde 1.0 EcoBoost en 6mx65 bak, of heb je de eerste generatie EcoBoost (turbo aan voorkant) met b6 bak?

    Exact dat geluid heb ik ook in mijn Focus mk4 1.0 met 6mx65 (sinds aanschaf 1,5jr geleden, bij 38 dkm) maar lijkt bij jou een stuk harder. Verkopende dealer verzekerde mij dat het een 'producteigenschap' is en geen kwaad kon...

    Ben inmiddels bijna 25 dkm verder en het lijkt niet erger geworden... Schijnt 'gearbox chatter' te heten als ik wat rondspeur op bijv. Brits forum (maar ik blijf zelf toch ergens 'bang' zijn voor koppeling / druklager / prise as in de bak o.i.d.) Op YouTube daarentegen wordt gearbox chatter wel goed verklaard: het zouden de veren in de koppelingsplaat zijn.

    Als je de 6mx65 bak hebt...: Zoals de ogenschijnlijk velen die problemen hebben met de synchromesh ringen e.d. in deze bak met vele reparaties en vervangingen, begin ik toch steeds meer te vermoeden dat deze specifieke versnellingsbak (en misschien ook wel koppeling) gewoon TE goedkoop en licht is ontworpen (immers voor de Indiase markt, zie artikel over de ontwikkeling van deze bak, via zoekmachines te vinden). Voelt i.i.g. niet helemaal degelijk aan, maar dat is mijn mening.

    Zou je dealer raadplegen, want lijkt toch echt hard te zijn of je mobiel moet erg 'gefocust' hebben. Ik hoor het goed bij mijn wielen of met de motorkap open. Komt iig duidelijk uit de bak.
     
  3. Ik heb geen idee of ik de Mk8.5 heb noch of mijn turbo aan de voorkant zit noch wat een 6mx65 bak heb. Heb hier wel een screenshot van een filmpje van mijn motorblok, vandaar de slechte kwaliteit: https://share.icloud.com/photos/0f86YVAAhdwjN6zWr0QvnV18A

    ik ga in ieder geval langs Wensink, heb toch garantie en baat het niet dan schaad het niet. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide bericht!
     
  4. Je screenshot is helder, bedankt. Je hebt de vernieuwde 1.0 EcoBoost (turbo aan de achterkant) met de 6mx65 versnellingsbak. Zelfde als in de Focus mk4 vanaf 2018.

    Verstandig om langs te gaan inderdaad, zeker bij garantie. Als ze zeggen 'is normaal' moet je ze gewoon vragen om andere auto's met zelfde blok / versnellingsbak even te laten horen... ;)
     
    PascalG vindt dit leuk.
  5. Goeie! Ik merk trouwens dat de fiesta soms heel lastig in de 1 gaat. Kan dat wat met elkaar te maken hebben?
     
  6. Vanochtend naar Wensink geweest, en ja hoor. Probleem is er ineens niet meer. Lekker dan. Nu hopen dat het probleem zich weer voor doet en dan snel terug naar de garage.
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  7. Zul je altijd zien :shock: Waarschijnlijk motor niet warm genoeg? Ik hoor het zelf alleen dan.

    Dat je schakelen naar 1 lastig gaat: geen idee of dat ermee te maken heeft. Was dat ook geen probleem vanmorgen?
     
  8. ik zal morgen als ik op werk aan kom eens opletten! Anders heb ik nog een jaar garantie en met een beetje geluk komt het dan structureler naar boven. Ook het schakelen was geen probleem
     
  9. Wellicht weer-afhankelijk? Het is nu flink vochtig en kouder in de nachten. Mijn ervaring met andere merken/modellen is dat een koppeling bij wisselende weersomstandigheden anders kan reageren/zich gedragen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Alsof je met je kind naar de dokter gaat.............:mrgreen:
    Maar het zou zomaar kunnen inderdaad dat het weer een beetje meespeelt.
     

Deel Deze Pagina