1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Ferdie's Focus ST to do lijst

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Ferdie, 15 feb 2021.

  1. Alweer een poosje geleden dat ik van me heb laten horen.
    De afgelopen weken verschillende Mijn Focus topics doorgelezen en het begint mij toch wel te kriebelen om na 2 jaar met de Focus rondgereden te hebben zelf ook eens wat zaken aan mijn auto aan te gaan pakken.

    De auto is door de eerste eigenaar al verlaagd met een H+R set, een K&N luchtfilter en een verkorte schakelweg.
    Ik heb een aardig lijstje in mijn hoofd die ik op termijn zou willen doen, maar ik ben o.a. op zoek naar de juiste volgorde van handelen.

    Het lijstje:
    - Andere uitlaat (ik zie veel Milltek voorbij komen, maar ook op maat bij EPS Groningen of PM Performance in Swifterbant).
    - Rear engine mount (ook checken of dit mogelijk al is gedaan, geen papieren van, dus waarschijnlijk niet)
    - Originele Recirculation Valve vervangen voor (dump valve/blow valve) verbeterde versie (Turbosmart)
    - Chip tuning (lees de meeste verhalen hier over Mebu en BR)
    - Pijpenset van luchtfilter (K&N) naar turbo. Moet ik hierbij ook een K&N pijpenset aansluiten of passen andere merken ook?
    - Grotere intercooler (airtek o.i.d.)

    - Gasveren motorkap
    - Zunsport bescherming van de intercooler
    - Dynamische knipperlichten

    Ik vind het aanpassen en tunen hartstikke leuk en vooral interessant, maar ik heb niet de beschikking over een garage / brug, wel 2 linkerhanden waarvan ik er 1 graag langzaam rechts zou willen maken. Eigenlijk zou ik dus graag hulp willen van iemand die vaker sleutelt en mij bij een aantal van bovenstaande zaken zou willen helpen. Mocht er iemand bij de club zitten die geen uren reizen van Deventer woont en dit leuk lijkt dan graag!

    Zelf denk ik dat de uitlaat als eerste aan de beurt moet komen. Zoals velen wil ik niet dat ze mij 3 straten verderop horen als ik de auto start, dus zoek ik naar een mooie diepe brom stationair die je pas echt gaat horen als je boven de 3000 toeren begint te komen. Ik had in mijn hoofd om meteen de hele uitlaat te vervangen, maar als ik verschillende topics zo lees moet je dan ook al naar stage2 tuning gaan, dus misschien is dat wat enthousiast en kan ik beter eerst alleen de achterste delen doen?
    Zijn er mensen hier die ervaring hebben met EPS of PM en waar moet ik qua kosten rekening mee houden in vergelijking met bijvoorbeeld een Milltek?
    Mijn technische kennis haal ik van forums zoals deze, want ik heb geen baan in de automotive, dus jullie adviezen zijn van harte welkom!

    Ik ben benieuwd!

    (ik zal nog ff een foto posten van de auto in zn huidige staat)
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  2. nou Ferdie, genoeg plannen :thumbup:
    qua vermogen en aanpassingen daarvoor zou je wel een soort volgorde moeten hebben.
    voor de rest van de updates, kopen wanneer de gelegenheid zich voordoet.
    ik zou eerst de hardware aanpassen alvorens te gaan/laten chippen maar dat begrijp je wel denk ik.
    uitlaat, genoeg filmpjes te vinden op YT maar kan wel eens een vertekend beeld opleveren, als je een complete (of deel) uitlaat koopt van Miltek bv dan weet je wel een beetje wat het geluid is.
    bij NM of EPS kun je het natuurlijk geheel aanpassen aan je eigen wensen en hoe meer, hoe duurder dus ga eens informeren wat een uitlaat compleet bij hun kost.
    genoeg te vinden op het forum dus voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer :D
    succes met lezen, informeren en uitzoeken en hou ons op de hoogte :thumbs:
     
  3. #3 VinRS, 15 feb 2021
    Laatst bewerkt: 15 feb 2021
    Mooie kleur zeg ;)

    Over de modificaties, toevallig heb ik het afgelopen jaar een beetje dezelfde modificaties uitgevoerd.

    Uitlaat: Ik ben heel blij met de Milltek (non resonated) in combinatie met de Milltek downpipe (met sport katalysator). Stationair hoor je hem (als je achter de auto staat), tijdens normaal rijden is die niet storend aanwezig, geef je volgas (dus bouwt de turbodruk op) dan klinkt die geweldig!
    Pijpenset naar luchtfilter: Brengt je niet veel op de ST, de luchtfilter geeft het meeste verschil, die is al vervangen. Al is het wel mooi
    Chiptuning: Zou ik doen als je alles hebt aangepakt, dan in 1x goed. Daarom ben ik destijds in een keer gegaan voor de uitlaat, downpipe en intercooler, daarna gelijk stage 3 gemapt. Ik heb gekozen voor de Accessport van Cobb icm een custom tune van Stratified. Dan heb je gelijk wat leuke functies (launch control, map switching, pops and bangs etc)

    Ik woon in het midden van Nederland, anders kom je een keer luisteren :)
     
  4. Ook bij Thieske ben je van harte welkom om te komen luisteren en een bak koffie/ ander drankje te doen. Woon in Helmond.
    Volledige Scorpion uitlaat en diverse andere updates. Getuned naar 302pk
     
  5. Dank voor jullie reacties!
    Het is inderdaad mijn plan om de chiptuning pas te doen als ik andere hardware aanpassingen heb gedaan.
    Gaat de auto (veel) meer verbruiken op het moment dat je al wel de uitlaat hebt vervangen maar nog geen chiptuning hebt gedaan? Omdat je de verhoudingen wijzigt van lucht aanzuigen en wegduwen, of regelt de ECU dat zelf wel aardig goed bij?

    Heb je de grotere intercooler eigenlijk ook direct nodig als je de uitlaat aanpast? Wordt er door de toename van de aangezogen hoeveelheid lucht zoveel meer hitte gegenereerd dat de standaard intercooler hier niet mee om kan gaan?

    @VinST: Ik ben inderdaad best wel benieuwd naar geluid en de gehele beleving. Wanneer zou jou het handigst uitkomen?
     
  6. De uitlaat zelf is eigenlijk alleen geluid. De downpipe wisselen heeft wel effect, maar daar stuurt de ECU op bij (mijn vorige ST had een andere downpipe en standaard software, dat reed prima, maar heb die nooit kunnen dataloggen). Verbruik verschilt dan ook weinig, zelfs de tuning merk ik niet terug in het verbruik, als je constant vol (en dus meer) turbodruk vraagt zal je het denk ik wel merken, maar in dagelijks verkeer verwaarloosbaar. Intercooler is vooral handig als je een tune gebruikt met meer turbodruk, dan blijft de inlaattemperatuur mooi laag, de standaard intercooler is wat krap bemeten. Zonder software aanpassing zal je weinig resultaat zien van de aanpassingen, dan is het meer geluid en beleving.

    Ik stuur je mijn mobiele nummer, stuur maar een whatsapp.

    Gr

    Vincent
     
  7. Leuke plannen! Qua uitlaat kan je idd het beste contact zoeken met de desbetreffende uitlatenmakers voor een prijs.
    Aan een blow-off valve zou ik niet gaan beginnen, tenzij ej vermogen wilt inleveren/lag wilt creëren.
     
  8. In het verleden zat er een blow off valve op mn Leon. De eigenaar waar ik de auto toen van overnam had mij juist uitgelegd dat het afblazen van de turbodruk er juist voor zorgt dat het schoepenrad van de turbo niet ineens vol afgeremd wordt, maar juist 'vrij' door blijft draaien. Daardoor zou hij ook weer sneller op toeren zijn wanneer je in de volgende versnelling weer gas geeft. Daarmee zorg je dan toch juist voor een kleiner vermogensgat, of heb ik dat niet goed begrepen?

    Ik heb ondertussen bij EPS en PM Performance een offerte opgevraagd. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.
     
  9. Volgens mij moet je een recirculerende blow off valve monteren omdat anders de lucht massa meter een incorrecte waarde door geeft aan de ECU en je foutmeldingen krijgt.

    Ik heb altijd begrepen dat als je geen blow off valve hebt de druk in de inlaat aan de uitlaatzijde wordt gereguleerd door de wastegate open te zetten. Hierdoor stromen de uitlaat gassen niet via het turbine wiel waardoor die minder hard gaat rond draaien. Als je een blow off valve monteert die eerder open gaat als de wastegate zal deze de druk in de inlaat verlagen waardoor het turbine wiel op snelheid blijft.

    Er zijn veel theorieën over. De ene zegt dat het wastegate chatter slecht is voor de levensduur van de turbo de ander zweert er juist bij. Persoonlijk vond ik het psshht geluid uit de blow off valve in mijn escort rs turbo altijd erg leuk klinken.
     
  10. Correct, maar is uiteindelijk maar een kort moment waardoor je het niet merkt.
    Standaard heeft je auto een recirculatie klep, wanneer je het luchtfilter vervangt zal je deze horen. Mogelijk is dat al voldoende voor het geluid wat je wil hebben. Bij mij draaien al genoeg mensen hun hoofd als ze de recirculatie klep horen
     
  11. Ik heb hier op het forum ook wel eens gelezen dat de recirculatieklep die af fabriek is geinstalleerd niet de stevigste zou zijn. Als ik dan toch ga aanpassen welke recirculerende blow off valve zouden jullie mij dan aanraden? Kom ik dan bij een Turbosmart uit en zo ja waar bestel ik die het best nu de import van onderdelen uit het VK ook een slag duurder is geworden?
     
  12. Inmiddels zijn we een paar maand verder en heeft een bezoek aan VinST (en testrit inclusief fotoshoot) mij het laatste zetje gegeven om zelf ook de uitlaat te laten vervangen.
    1 mei ben ik een zaterdag bij de mannen van EPS Uitlaten in het hoge noorden geweest. Aan het einde van de middag ging ik de zaak weer uit met een glimlach van oor tot oor én geluid uit de uitlaat dat je eigenlijk ook verwacht bij een auto als deze!
    Als we er dan toch zijn en men daar in de buurt aan het sleutelen is heb ik ook meteen maar de Rear Engine Mount laten vervangen door eentje van Airtec.

    Ik heb een tijd terug een keer foto's geplaatst, maar volgens mij werkt die Tinypic site niet meer of wel? Wat is nu de handigste weg om toch wat foto's met jullie te kunnen delen?
     
    Henry-ST en VinRS vinden dit leuk.
  13. Ferdie vindt dit leuk.
  14. Voor een paar euro lid worden van dit forum. Kun je rechtstreeks je foto’s plaatsen.
     
    gerardTDCI, PhoenixNLx en SanderK vinden dit leuk.
  15. #15 Ferdie, 23 jun 2021
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
    Test
    Dit is 1 van de foto's die VinST van mijn auto heeft gemaakt :D

    [​IMG]
     
    steelmaster vindt dit leuk.
  16. Een rood kruisje in bovenstaand bericht, maar hier in de quote wel te zien totdat ik het bericht post, dan wordt het weer een rood kruisje.
     
  17. dit dus :D
     
    Pibo_Focus_CC en Thieske vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina