1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Even voorstellen

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Sjorster, 22 jul 2017.

  1. Goedemiddag mijn naam is Sjors,

    Ik ben een verwend :ford::focus2: rijder en heb mij hier aangemeld omdat ik een voor mij mysterieus probleem heb met mijn voertuig. Zelfs mijn garagehouder weet het niet meer. Hopelijk zijn er mensen bereidwillig om mij hierin te ondersteunen, zodat ik dit probleem kan oplossen en ik met mijn gezin rustig op vakantie kunnen gaan. Ik moet erbij vermelden dat ik enig basis onderhoud zelf kan doen, maar verdere expertise heb ik niet. Ik ben geen auto monteur van beroep. Als ik zo vrij mag zijn ga ik proberen mijn probleem zo goed mogelijk uit te leggen.

    :ford::focus2: / 2009 / 76hnn3 / 270000KM + op de teller. Ik rij dagelijks 150 a 200 KM met het voertuig. Al enige tijd heeft het voertuig geen trekkracht meer en gaat hij naar mij idee zweven rond de 110 kph. Soms gaat het voertuig stotteren en kan ik het gaspedaal indrukken maar dit geeft geen resultaat. Onlangs een storing gekregen dat het roetfilter verstopt zou zijn. Deze heeft de garagehouder schoon-gebrand (volgens zijn zeggen). De melding is gereset en ik kon weer rijden, maar de trekkracht blijf uit. Korte tijd daarna wederom de storing terug dat het roetfilter dicht zat. Nu naar andere garagehouder gestuurd omdat deze iets meer in de techniek zit dan mijn eigen garagehouder. Bij het uitlezen kwam natuurlijk het filter naar voren. Ik heb hem ook gevraagd hoe het zat met de trekkracht. Ik had volgens de garagehouder nog maar 75PK van de 109PK. Oorzaak is voor hem ook onbekend. Het roetfilter wegschrijven heeft volgens de garagehouder geen nut want de trekkracht blijft uit bij het testen als het roetfilter weg is. Turbo is gemeten en deze geeft geen storingen aan. Het voertuig gaf overigens helemaal geen storingen aan, want alles blijft tussen de marges volgens de garagehouder. Zoals jullie hopelijk wel begrijpen ben ik nu in een soort bernini mysterie beland waar nog geen happy end op is geschreven. Natuurlijk heb ik al wat gelezen op jullie forum, maar deze zijn alweer van enige tijd geleden en kon daar niet echt een resultaat uithalen. Wat ik uit de andere discussies heb kunnen halen zijn een paar dingen;

    1 / Roetfilter met toebehoren vervangen (maar weet niet of dit DE oplossing is)
    2 / EGR klep vervangen (maar weet niet of dit DE oplossing is)
    3 / Een vacuumpomp (rechtsvoor begreep ik) in het voertuig die wel eens opspeelt.
    4 / Warmtewisselaar ?
    5 / Commonrail ?

    Hopelijk heeft iemand in dit forum mijn aangeven waar te beginnen zodat ik meer zicht heb op een duidelijkere oplossing. Alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn lange verhaal.

    Met vriendelijke groet,
    Sjors
     
  2. #2 montagne, 22 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2017
    Als je roetfilter een probleem oplevert zou vervangen de oplossing kunnen zijn. Alleen wegschrijven niet. Dan moet je hem ook leeg laten halen. De bedrijven die wegschrijven halen hem ook leeg.

    Weet niet exact wat voor diesel je erin hebt liggen. Ik had een 1.6 met 109 pk deze had ook de regeneratie vloeistof. Door het probleem van verstopping kwam er diesel in de olie a.g.v. het vele regenereren. Vermogen verlies heb ik geen last van gehad. Overigens welkom

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. Welkom!!
     
  4. Ben je bij een goeie dealer geweest? Zo niet, zal ik dat eens proberen.
     
  5. Goedemiddag montagne,

    Het aangegeven blok heb ik ook in mijn bezit. Ik denk dat vele meteen naar het roetfilter zullen gaan kijken. Maar bij het wegschrijven en de daarop vervolg test gaf geen goed resultaat helaas. Maar ik neem opmerking zeker mee. Hartelijk dank hiervoor.
     
  6. Beste Johanpg,

    Wie wel en niet goed is, is voor een ieder verschillend in ervaring ;) Ik heb vanmorgen contact gehad met een dealer bij mij in de buurt. Ik ga het voertuig daar morgen neerzetten en neem de info van deze forum mee. Overigens hartelijk dank voor je aanbod, alleen wij leven 115KM a 129 KM uit elkaar zo te zien op G-maps. En omdat zonder vermogen en een storing in mijn blok te gaan rijden ?? Weet niet wat voor schade ik hier dan nog meer mee veroorzaak.

    Zo gauw ik iets concreets weet aangaande mijn probleem aan het voertuig zal ik het laten weten.
     
  7. :rock::thumbs:
     
  8. De 1.6 PSA met 3,8 ltr olie. Hoe is de turbo speling?

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  9. #10 Ljibbe, 24 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2017
    :welkom: Sjors,

    Ik lees hier nergens hoe de verdere onderhoud staat van de auto is.
    Hoe lang geleden zijn de filters vervangen en hoe is de staat van het luchtfilter, als de ademhaling van jou niet goed is ga je klachten krijgen, zo is het met je auto ook als de ademhaling van de motor niet goed is krijg je ellende.
    Brandstoffilter nog oké ? Heb ooit een keer meegemaakt dat een auto met soortgelijke klachten een vreselijk smerig brandstoffilter had, er werd altijd bij goedkope onbemande pompen getankt en de brandstofkwaliteit was dus echt minder dan bij een merk pomp. in dit filter was dus ook duidelijk bacterie vorming waarneembaar (nadat ik hem door gezaagd had kwam er een drap uit, was net kikkerdril).

    Wat ik eigenlijk wil zeggen, "begin bij de basis" voor dat je allerlei dure oplossingen gaat proberen.
     
  10. Beste Ljibbe,

    Onderhoud is goed te noemen. Ik onderhoud het voertuig zelf en doe eigenlijk nooit beurten in de kleine vorm. Alle filters en sappen worden gedaan. Ik heb het motorblok van het voertuig ook intern gereinigd met de hiervoor bedoelde spullen. Ook doe ik elke 2 maanden een toevoeging aan mijn dieseltank. Ik denk dat ik het hartje van het voertuig aardig vertroetel. En ik tank eigenlijk alleen maar bij de BP tenzij nood gedwongen ik moet uitwijken.

    Mocht ik nog meer kunnen doen lees ik aanvulling heel graag.
     
  11. Beste montagne,

    Turbo is nagekeken en hier schijnt (volgens zeggen van de garagehouder) het niet aan te liggen. Wat de spelling is ? Kan ik je niet zeggen.
     
  12. Hartelijk dank :thumbs:
     
  13. :welcome: Sjors op het gezelligste autoforum van NL

    je verteld dat het roetfilter is weggeschreven? is dat door een bedrijf gedaan via de computer van de auto (kosten: een paar honderd euro) of bedoel je dat de foutcode is weggeschreven?

    wanneer is voor het laatst je roetfilter vv? en is er toen ook additief bijgevuld en is alles in de computer gereset?

    zomaar een paar vraagjes die je probleem al beter in kaart kan brengen.
     
  14. Beste gerardTDCI,

    Roetfilter (WAS) weggeschreven. Alles is weer orgineel teruggezet.
     
  15. Beste mensen,

    Even een kleine update vanuit de garagehouder. Het roetfilter moet worden vervangen en een paar slangetjes welke erg straks staan. Als het roetfilter vervangen is, pas dan kan er verder worden gekeken. Maar zoals het er nu naar uitziet volgens de garagehouder zouden de problemen dan zijn opgelost.
     
  16. flinke uitgave maar als het dan opgelost is kun je er weer even tegen :thumbup:
     
  17. Ik ben al een tijdje aan het bidden ;) Om maar in deze trend door te gaan... als GOD het wel heb ik na 2 weken mijn voertuig morgen weer in mijn bezit.

    Bij meer info zal ik dit zeker delen met jullie.
     
  18. Goedemorgen allemaal,

    Even weg geweest maar ik denk dat ik uiteindelijk de oplossing heb gevonden. Toch was mijn probleem veroorzaakt door een verstopte roetfilter. Al voorafgaande klachten ect kwamen daar vandaan. Nu heeft het voertuig nog wel eens dat hij inhoud. Maar dit zal met het reinigen te maken hebben. Verder gaat hij weer als een zonnetje.
     

Deel Deze Pagina