1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EU: 'Verplichte snelheidsbegrenzer vanaf 2024'

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 4 mei 2021.

  1. [​IMG]

    Het aantal aanrijdingen met 30 procent verlagen om in de loop van vijftien jaar zo’n 25.000 mensenlevens te redden. Dat moet het effect zijn van een verplichte snelheidsbegrenzer. Op aandringen van de European Transport Safety Council (ETSC) wil de Europese Unie in 2022 een snelheidsbegrenzer invoeren op nieuwe auto’s. Vanaf 2024 zou de snelheidsbegrenzer zelfs op alle auto’s moeten zitten, zo meldt het AD. De techniek begrenst op basis van GPS de snelheid waardoor te hard rijden onmogelijk is.

    Het bericht verspreidde zich al snel op andere media, maar veel van de berichten zijn inmiddels weer verwijderd. Het lijkt er dus op dat het vooralsnog een voorstel is van de ETSC, maar dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. Het klinkt ook als een ambitieus, maar onuitvoerbaar plan.

    HAKEN EN OGEN
    Een nieuwe auto vanuit de fabriek voorzien van een snelheidsbegrenzer op basis van GPS, dat is niet zo lastig. Alle hard- en software hiervoor is eigenlijk al aanwezig. Het eerste probleem: hoe vaak komt het voor dat de GPS niet precies weet of je op de parallel- of hoofdweg rijdt? Dus dan rij je ineens 80 waar je 100 mag. Of nog erger: hij pakt het boerenweggetje waar je maar 30 mag, terwijl het overige verkeer 130 km/u rijdt.

    Het grootste probleem is het voorzien van bestaande auto’s van een snelheidsbegrenzer. Hoe wil je effectief een auto uit de jaren negentig begrenzen, zonder cruisecontrol en met een gaskabel? Of nog oudere, compleet analoge auto’s? Tuurlijk, het kán wel, maar alleen in Nederland hebben we al bijna 9 miljoen auto’s rondrijden. Moet je dan voor elk model een passende oplossing bedenken? En het moet feilloos werken, anders is het gevaarlijk.

    OVERRIDE-FUNCTIE
    Wel zou er volgens de ETSC een mogelijkheid zijn om de begrenzer kort te ondermijnen. Als er nood is of een inhaalactie, kun je sneller rijden dan toegestaan. Wel is er dan een vervelend geluidssignaal hoorbaar en wordt je snelheid geregistreerd. Gelukkig is dit alles voorlopig dus nog een voorstel en klinkt het alsof het nog lang zal duren voordat het zover is.

    Via TopGear.nl
     
  2. Daar komt een hele hoop bezwaar tegen denk ik..
    Is natuurlijk niet 100% betrouwbaar door:
     
  3. als ze dit soort dingen nou in heel de EU gelijk willen trekken dan moeten ze de NL regering ook maar eens aanspreken op die achterlijke BPM en accijnzen die ze hier heffen op auto's.

    voordeel is wel dat je nooit meer een boete hoeft te betalen :schater:
     
    Thieske vindt dit leuk.
  4. Haha en die miljoenen mislopen aan boetes die ze per jaar verdienen aan ons[emoji1787] dit soort ideeën hebben ze al jaren maar word steeds weer afgekeurd.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    PhoenixNLx en Thieske vinden dit leuk.
  5. Volvo en Renault begrenzen zelf al naar 180 km
     
  6. Mercedes begrensd al jaren op 250
     
    henk 68 vindt dit leuk.
  7. Haalt de doorsnee Renault dat überhaupt wel?
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  8. Alles kan je omzeilen ;)
     
    Thieske vindt dit leuk.
  9. Mijn ST is volgens mij ook begrensd op 250, maar ik vraag me af of ie anders harder zou gaan....
     
  10. Fiesta ST 235, maar getunede versies, toch 260
     
  11. Een GPS gebaseerde begrenzer zou sowieso vrijwillig inschakelbaar moeten zijn, als optie, niet per definitie op de auto zitten. Afgezien van de hier reeds genoemde nadelen is er ook nog het aantal snelwegen wat hier een tijdsgebasserde maximum snelheid heeft. En wat als de matrix borden op een lagere snelheid springen vanwege werkzaamheden of een ongeval?
    Het zijn leuke ideeën maar GPS moet eerst supernauwkeurig zijn en daarnaast zul je elke variable moeten verwerken in zo een systeem. DUs verplicht en aan? Voorlopig gebeurd dat niet, dat is zelfs onveiliger.
    Begrenzen is leuk en voor eigenlijk elk Europees land is een begrenzer op 180kmh fetelijk ruim voldoende, maar als je auto's bouwt die wel degelijk harder kunnen zou je als fabrikant dat optioneel moeten maken. Dus bestuurder zet zelf uit of aan. en begrenzen op 250km/h is eigenlijk veiligheidsding omdat dat echt wel hard is. Maar goed als je zo een auto kunt betalen kun je ook die beveiliging (laten) omzeilen.
    Maar ik denk gezien alle ontwikkelingen dat auto's ooit wel op zo een manier zelfrijdend danwel zelfregulerend worden. Maar ik vrees dat wij dat niet meer gaan meemaken.
     
  12. Kaarten moeten dan ook constant up-to-date zijn, als ze gebruik maken van kaartmateriaal en wat als GPS opeens uitvalt, dan gaat ie over naar bordherkenning of anders combinatie van de twee.

    En de zwarte doos zal dan, bij het sneller rijden dan toegestaan, de info opslaan en wie weet doorsturen naar instanties...

    Ik zie dan ook veel merken zoals Ferarri, Porsche, BMW, ja zelfs Ford ingaan tegen deze regel, want ieder merk heeft toch wel ergens een sportwagen op de baan, waar eerstgenoemden het allemaal hebben
     
  13. snelheidsbegrenzing van 180km/h zie ik sneller gebeuren dan dit.
    in japan rijden ze al jaren met deze regel.

    probleem is niet alleen de gps maar ook werkzaamheden. als er werkzaamheden zijn moet systeem dit ook zien en hanteert dan die snelheid.
    nu zitten er camera's al in de auto die de borden bekijken. deze geven ze dan weer in de auto.
    ritje van paar weken geleden werden borden van 80 op de duitse snelweg gewoon weergegeven. terwijl het 80 was bij nat weer.
    want de tweede punt is dat ze ook bij slecht weer de snelheid dan via dit systeem omlaag willen brengen.

    daarnaast als je 80 rijdt en je komt een vrachtwagen tegen die 76kmh rijd. Overdag is het nu al een ramp om vrachtwagen op de snelweg in te halen. Meeste rijden al 85-95kmh dus met 100kmh ben je te lang bezig met inhalen.
    120kmh is dan de juiste snelheid om vrachtwagen en autos samen op de snelweg te hebben rijden en ook in te halen.
    In duitsland geef je keer gas als je op de linkse baan rijd ivm auto achter je sneller dichter bij komt dan je dacht. dan is het ook fijn om harder te rijden dan is toegestaan.

    adaptive cruise control is ook iets wat elke auto tegen die tijd moet hebben. zo kun je achter vrachtwagen zonder probleem voor een lange rit rijden. de auto houdt dan constant de juiste afstand.
    echter heb je verbrandingsmotor dan remt deze niet goed af en om rempedaal te gebruiken voor het afremmen is zonde van de energie verspilling.
    Dan ben je toch genoodzaakt een goeie hybride of elektrische auto te hebben

    Ik zie wel in dat er systeem komt die je waarschuwt als je te hard rijd. maar verder niks doet.
     
  14. Ach ja alles moet begrensd worden, hoeveel je eet, hoeveel je drinkt, hoeveel je rookt, hoeveel energie je gebruikt en natuurlijk hoe hard je rijdt, maar daarna is de mens zelf aan de beurt. Deze geëvolueerde apensoort wordt nl. veel te oud en daardoor te kostbaar. Eens zal, de achter een bureau zittende variant van deze apensoort, het besluit nemen dat het leven moet stoppen bij 80 jaar. Stopt je leven bij 75 dan krijgen de nabestanden een bonus uitgekeerd. Natuurlijk onder de noemer 'Om het leed te verzachten', maar iedereen weet dat het eigenlijk een aanmoedigingspremie is.

    Ik zie het niet zo snel gebeuren, er zijn immers nu al te weinig chips :schater:
     
    Andre en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Jahoor prima!
    Als je hem uit een vliegtuig op 10km hoogte gooit!
     
    Ecobeast en Sloeber vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina