1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaringen met EMS tuning

Discussie in 'Performance' gestart door eReSke, 10 feb 2020.

  1. Zoals de titel al meldt, heeft iemand van jullie ervaringen met EMS tuning uit Nieuw-Bergen?
     
  2. Had ook nog nooit van EMS gehoord maar autobedrijf Moree uit Meteren had EMS geadviseerd. Moree doet al jaren naar volle tevredenheid zaken met hun.
     
  3. Ik heb daar ooit mijn Impreza WRX laten tunen ( ook op aanraden van Moree) en was er erg tevreden over..
    Toen ik mijn huidige RS liet tunen had EMS nog geen ervaring met De Focus RS en heb destijds voor Mountune gekozen..
     
  4. Ik heb toch maar even contact opgenomen met EMS en gevraagd wat zij kunnen bieden. Onderstaande reactie heb ik gekregen:

    Hallo Johan,

    Ik ken inderdaad de Focus RS al tamelijk goed! Van alleen software knapt de auto al redelijk op, maar met een andere intake en andere intercooler kom je DUIDELIJK verder. Ik heb een auto op de testbank gehad met intake en intercooler en mijn software (uitlaatsysteem was volledig standaard) Deze auto had 410 pk en 575 Nm het verschil bij deze auto met standaard software (wel met de intercooler en intake) was ca. 45 pk en 40 Nm wat betreft maximale waardes. Maar ga je bijvoorbeeld bij 5500 RPM kijken is het verschil met de standaard software ca. 70 pk en 95 Nm… De standaard software heeft een zeer eigenaardig vermogen- en koppelverloop. Tot ca. 4.000 toeren wel netjes, maar tussen 4.000 toeren en ca. 5.500 toeren valt het koppel sterk af om vervolgens weer kortstondig te pieken tussen 5.750 en 6.000 toeren en dan weer hard naar beneden… Dit om aan de opgegeven 350 pk te komen.

    Een andere intercooler en intake zou ik zeker adviseren, dit levert naar schatting zo’n 20 pk op bij de getunede auto. Ik heb RS-en getuned met de Wagner intercooler en de Mishimoto intercooler, beide werkten uitstekend. Voor de intake heb ik altijd de K&N kit gebruikt. De IC en intake maken het ook wat “veiliger”, echt VEEL lagere inlaattemperaturen, dus minder kans op detonatie.

    De eerste auto die ik hiermee heb uitgevoerd, rijdt inmiddels al ruim 2 jaar met deze aanpassingen en deze klant gebruikt die auto ook regelmatig tijdens trackdays op circuit (België). De auto draait nog steeds probleemloos. Wij gaan voor betrouwbaarheid en niet voor de maximale waardes. Waarbij er qua vermogen niet eens zo heel veel meer uit te halen is, maar qua koppel is er nog wel meer mogelijk onder de 4500 toeren, maar dit gaat ten koste van de betrouwbaarheid….

    Wij tunen de auto met EcuTek apparatuur en daarmee hebben we veel meer mogelijkheden in de software dan de gemiddelde tuner. Hierdoor kunnen we een veel nauwkeuriger afstelling doen, dat is te zien aan de vermogenscurve en te merken in het rijgedrag en betrouwbaarheid.


    Het komt op mij, als leek op tuning gebied, wel over als een plausibel en gegrond verhaal of is het toch meer een marketing praatje?
     
    r.verhof vindt dit leuk.
  5. Ik vind het inderdaad wel een plausibel verhaal.
    Ik weet nog toen hij mijn Subaru onder handen nam, dat hij een paar uur bezig was.
    Eerst software lezen, herschrijven, testen of het het gewenste effect had (via test-rit+datalog) daarna weer herschrijven etc.
    En dat is een jaar of 10 geleden, dus hij zal inmiddels nog wat extra Ecutek ervaring op hebben gedaan
     

Deel Deze Pagina