1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaringen chiptunen 1.0 125pk mk3

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Kellanovich, 31 dec 2020.

  1. Hallo beste medeforum leden,

    Zijn er mensen die hun focus mk3 1.0 125 pk hebben getuned en hun ervaring met mij willen delen?
    Ik zit er over na te denken om mijn mk3.1 uit 2012 te chippen maar kan niet veel ervaringen over de 1.0 125pk vinden.

    Ik zou graag wat ervaringen willen lezen, alle ervaringen zijn goed positief en/of negatief. En als er mensen zijn die het hebben gedaan, waar hebben jullie dit laten doen?
    Ik heb wel al wat ervaringen gevonden op het forum over unlimited tuning en mebu tuning.

    Alvast bedankt voor de info

    Mvg Desmond

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  2. Ik heb mijn 1.0 100 pk laten tune door co-eco in Uitgeest naar 145 pk ben er zeer tevreden over niet om als een gek op te trekken maar is heerlijk met inhalen.
     
    phmjacobs vindt dit leuk.
  3. Hier ook intussen op 145pk/240Nm gedaan door de jongens van Unlimited Tuning Amersfoort.

    Ik vond het nogal hinderlijk dat als ik ging inhalen, dat bij het doortrekken ineens het vermogen
    minder werd, en in mijn ogen dus het inhalen gevaarlijker werd, ik moest dan weer snel overschakelen
    om weer vermogen te krijgen, hij stopte dan met goed versnellen vanaf de 3500/4000tpm
    Nu dus op 145pk/240Nm, en trekt nu tot de begrenzer goed door, ook vind ik het rauwe 3 cilinder geluid
    minder hoorbaar, dus een verbetering voor mij.
    En voor de zuinigheid hoef je het niet te laten, ik rijd gewoon nog tussen de 1:16 en 1:17 met veel korte
    woon-werk ritjes, op de snelweg geeft de BC aan dat ik 1:22 gemiddeld rijd

    Intussen getest in meerdere landen, Duitsland/Zwitserland/Italië/Oostenrijk, maar geen centje pijn geconstateerd
    ondanks de enorme hitte die er toen was.
    Ik rijd er intussen al probleemloos mee rond vanaf 22-6-2019
     
    Berrychello en Kellanovich vinden dit leuk.
  4. Heb jij de 5-bak of de 6-bak?
    Want je geeft aan 100pk naar 145pk, ik begreep dat de 5-bak niet bestand is tegen die hoeveelheid koppel
     
  5. Heb de 5 bak geen probleem als je normaal rijd ik hoef niet de straatstenen eruit te trekken.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  6. Leon Focus en Kellanovich vinden dit leuk.
  7. Gitzo vindt dit leuk.
  8. Nee geen ervaringen mee. Maar daar doen ze een tune op maat. Een 0 meting, de tune en meting erna. Dit omdat niet elke auto het zelfde is. Je ziet ook verschillende waarden bij de voorbeelden per auto. Als ik het zou doen, ga ik daar naar toe.
    Grt. Rob.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  9. Die waardes vind je bij heel veel tuners, is een beetje standaard, en idd opletten of ze er een standaard file inladen,
    of echt jouw software gaan aanpassen.
    Ik heb alleen ervaring met U.T. Amersfoort, daar zit Jeroen, die is de specialist van al hun vestigingen, ze downloaden jouw software
    uit de auto, en dan word boven jouw software aangepast, daarna weer ingeladen en getest op werking icm een proefrondje,
    daarna moet je zelf ook even rijden om te ervaren of je er akkoord mee gaat, dan pas krijg je de factuur.
    Uiteraard kan je daar ook een dyno-run bij bestellen, het is maar net wat je wilt en waar je een goed gevoel bij hebt,
    onze Focus is nr 5 die ze gedaan hebben, en maar bij 1 (Fiësta diesel) ging het de eerste keer niet 100%, dan gaan ze net zo
    lang door totdat het helemaal goed is.

    Nu weet ik dat @Janfocus bij ATM geweest is voor tuning, volgens mij werken ze daar ongeveer het zelfde
     
    Kellanovich vindt dit leuk.
  10. Idd ben ik met mijn Mondeo bij ATM geweest.
    Betreft wel een 1.6 ecoboost.
    Eerst een run gehad voor tuning en daarna tuning erop gezet.
    Toen weer een meting en bleek er een dipje in het vermogen en koppel te zitten. Dit hebben ze er zoveel mogelijk uitgehaald en nog diverse runs gedaan voor optimalisatie. Uiteindelijk een zeer goed resultaat. Soepeler en bij hogere toerentallen veel meer power.
     
    Kellanovich vindt dit leuk.
  11. Hier het resultaat. In de koppelkromme zie nog een heel klein dipje, dit was voor optimalisatie veel erger. 20181125_200542.jpg
     
    Kellanovich en DexterXL vinden dit leuk.
  12. @Janfocus, heb je veel km's met de chiptuning gereden met de mondeo?

    En heb je er weleens problemen van ondervonden?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  13. Ongeveer 20.000 km (ik weet het niet precies). Nooit geen problemen ondervonden. Wel altijd goed warmgereden voordat ik echt gas gaf en laten afkoelen de laatste km's tot stilzetten. Ook tank ik altijd BP ultimate (98).
    Nadeel is dat bij mij na een terugroepactie de software overschreven was. Het kon er wel weer opgezet worden tegen betaling.
    Ik heb toen tot de verkoop van de Mondeo zonder tuning gereden en dat merk je wel...
    Mijn Focus Mk4 laat ik voorlopig niet tunen, aangezien er 5 jaar garantie op zit neem ik dat risico niet.
     
    Kellanovich vindt dit leuk.
  14. Ik ben ook wel benieuwd. Mijn vorige auto, een Fiat Punto Evo 1.3 mjet, had ik laten chippen. Heerlijk!
    Bij de Focus vind ik het nog niet echt nodig, maar de post van @DexterXL maakt mij wel enthousiast.
    Bij de Punto moest ik een paar manden later wel een nieuwe koppeling. Hoe groot is dat risico bij de Focus (125 naar 145pk)?
    Als ik de grafiekjes zo zie moet ie er wel echt nog lekkerder door gaan rijden.
     
  15. De koppeling: ik heb de Focus gekocht met 52.000km op de teller, ik gok nog voor de 53.000km hem laten chippen,
    toen had ik al door dat de 125pk het net niet ging worden voor mij, daarna de bergen van Duitsland/Zwitserland/Italië
    en Oostenrijk in geweest met minimaal 3 personen en bagage....geen momentje gehad van oei de koppeling of wat dan ook.
    Intussen staat hij op bijna 66.000km na 1 1/2 jaar met tuning.
     
    Ron1960, Leon Focus en Gitzo vinden dit leuk.
  16. koppeling kan t goed hebben idd, mijne is gekocht bij 13.000 en week erna gechipt:)
    nu staat ie in bijna 3 jaar tijd op 120.000.
    wel een nieuwe koppeling erin, maar dit was omdat de druklager of de pedaal cylinder kapot was, en gelijk alles vernieuwd, maar koppeling was nog perfect bij 100.000km.
     
  17. Ik heb enige tijd geleden mijn focus 125pk gechipt met behulp van een Bluefin superchip.

    Van 125 pk → 147pk/154pk (iedereen geeft een iet wat andere waarde maar is voelbaar)
    Van 170 Nm of 200 Nm kopel naar 240 Nm.

    De bluefin is te koop via Engeland of Duitsland en schrijft simpelweg je motor management over. Koste mij 435 eu met verzending incl. Via De

    Voordeel is. Dit apparaat slaat je oude motormanagement file op. Bewaart m en schrijft de performance file op je auto in een oogwenk. Kind kan de was doen.
    Site: https://cm-performance.de/

    Om te ervaren.
    In zn 1 merk je weinig nogsteeds het luie optrekken te danken aan laag toerental.
    In zijn 2 begin hij na 2300 toeren echt meer pit te tonen. Hij trekt lekkerder op. En over 4000 toeren is knallen.
    (Mijn ervaring vond ik voordat ik m ongechiped ook in zn 2 lui aanvoelen)
    Je zit echt in no time op 50 km/h en zelfs 60 a 70 als je niet op let.
    In zijn 3 trek hij iets beter naar de 100 maar dat omdat hij dit ook al goed deed zonder chip. (Vond ik).
    In zijn 4/5 trek hij lekker naar 120 en zelfs 130 zonder het gevoel power te verliezen. En in zijn 5 trekt hij tot 160 echt wel door.

    Over inhalen gaat in zn 5 en 6 op de snelweg tussen 100 en 130 km/h zeker lekkerder en hij is zuiniger op lange afstand met cc

    Let wel! je word geen snelheidsduivel als bij een 245pk of 340pk. Maar je rijd iets sneller en zuiniger op de snelweg.

    De auto is gevoeliger en trek sneller op. Voelt zeker een glimlach de eerste paar keer. Maar verliest dat gevoel wanneer het went en dus gewoon word.

    Is het het geld waard geweest? Zeker. Voor mij wel.

    Ik heb geen ervaring met tuners. Maar heb t apparaatje hier in de kast. Koste veel geld maar weinig moeite te instaleren. En kan m weer terug zetten naar zijn oude waardes.

    Succes.

    Ps: ik adviseer als je dit doet dat voor de 3.2ers zeker een koppeling is vervangen bij de terugroep actie. Omdat je kopeling ook op zn lazer krijgt.
    Rijd pas "sportief" als de motor warm is.
    En tank 98. Die goedkope 90 (e10/euro95) laten liggen en zeker de eenmans e10 is 15ct goedkoper dan 98 bij een ander stations lekker links laten.
    40liter keer 15ct is 6 Euro per tankbeurt.

    Maargoed met een gechipte auto zou ik niet goedkopere benzine rijden.

    Veel plezier!
     
  18. De koppeling wordt normaal gesproken helemaal niet vervangen tijdens de terugroepactie.

    Bij auto's met Start/Stop systeem (dit is het overgrote deel dat is geleverd) wordt de koppeling tijdens de terugroepactie alleen getest en wordt er nieuwe software geladen welke het slippen van de koppeling detecteert en het vermogen begrenst. De koppeling wordt getest door terwijl de auto op de handrem staat, bij 3000 RPM, in de 4e versnelling de koppeling binnen 2 seconden op te laten komen. Als de motor hierbij meteen afslaat is de koppeling goed bevonden. Indien de motor niet afslaat slipt de koppeling en wordt deze onder de terugroepactie kostenloos vervangen.

    Om voor kostenloze vervanging van de koppeling onder de terugroepactie in aanmerking te komen moet de koppeling dus daadwerkelijk slippen op het moment dat de terugroepactie wordt uitgevoerd. Wanneer de koppeling tijdens het uitvoeren van de terugroepactie goed is bevonden en een week later alsnog gaat slippen zijn de kosten voor vervanging van de koppeling voor eigen rekening.


    Alleen bij auto's zonder Start/Stop systeem (dit zijn er relatief gezien maar heel weinig) wordt de koppeling tijdens de terugroepactie standaard preventief vervangen. Ik vermoed dat vanwege het geringe aantal van deze voertuigen het voordeliger was om de koppelingen preventief te vervangen als om nieuwe software te ontwikkelen.


    Indien je een auto hebt met Start/Stop systeem (wat heel waarschijnlijk is) zal er in 99% van de gevallen tijdens de terugroepactie geen nieuwe koppeling zijn gemonteerd maar is deze alleen getest. Verreweg de meeste auto's waarbij deze terugroepactie is uitgevoerd zijn dus nog voorzien van de originele koppeling.
     
    LeFocus vindt dit leuk.

  19. Okee, ik dacht daadwerkelijk dat deze vervangen werden. Sorry :oops:

    Neemt niet weg dat je met een gekietelde auto meer van je koppeling vraagt en dus met enige voorzichtigheid moet behandelen.

    :lol:
     
  20. De B6 versnellingsbak + bijbehorende koppeling welke op de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost is toegepast is ook toegepast op de 150/182 PK versies van de 1.6/1.5 ECOboost en kunnen volgens de specificaties een maximum koppel aan van 285 Nm (onofficieel nog veel meer).

    Zelfs na tuning van de 1.0 ECOboost zal je dus niet snel tegen de limiet van de koppeling en versnellingsbak aan lopen.
     
    LeFocus, Berrychello en henk 68 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina