2.0 TDCi 136 pk Ervaring

Discussie in 'Performance' gestart door Berpie74, 13 jun 2011.

  1. Hey hallo,

    Ik rij nu enige tijd in een :focus2: 2.0 :tdci:.
    Ik vraag mij af wat andere gebruikers die hier al wat langer in rijden voor ervaring mee hebben.
    Is er alleen maar lof, af zijn er juist gebreken?

    Groeten,

    Bernard.
     
  2. ik kijk in een standpunt vanuit peugeot
    2.0tdci is een psa blok
    zelfde als de 1.6tdci

    tussen deze twee kun je altijd het beste de 2.0 nemen qua onderhoud en betrouwbaarheid.
    enige wat wel voorkomt is storing op de commonrailsensor
    gelukkig zit hij aan de voorkant maar het kan ook dan stekker zijn

    verder is het puur geluk
    ken meer mensen die turbo vervangen bij 1.6 dan bij een 2.0
    zelfde als egr klep
     
  3. Hoi Bernard,

    Ik rijd nu ruim 7 maanden met de 2.0 TDCi en hij bevalt me zeer goed!

    De laatste tijd valt het me wel op dat hij wat "zaagt" bij het accelereren, alsof hij steeds inhoudt en dan weer aanzet, en weer inhoud, etc.
    Ik ben er nog niet mee bij de dealer geweest, dus kan er verder nog niets over zeggen.

    Ik denk er wel over om hem te laten chippen, om hem nog soepeler (gelijkmatiger) te laten rijden, en hopelijk ook nog wat brandstofbesparing.

    Na de uitslag van de Ford Econotest weet ik waar ik zelf kan besparen in mijn rijgedrag, maar zoals iemand heel terecht opmerkte, autorijden moet wel leuk blijven ;) Ik heb niet voor niets de 2.0 gekozen!
     
  4. Ik rij nu ongeveer twee jaar met de Focus 2.0 TDCI en met veel plezier. Het onderhoud krijgt hij op tijd en ik doe eigelijk alles zelf of met hulp van collega's. Allemaal auto-experts... mijn geluk. Er zijn nog nooit problemen geweest, je moet dus wel wat geluk hebben, het blijft mechanica!!
    Zoals je misschien hebt gelezen is mijn Focus onlangs gechipt. Ondanks dat de 136 PK en 320 Nm een hele behoorlijke is kon ik de verleiding toch niet weerstaan het uit te laten voeren. De motor loopt mooier en rustiger, maar pakt als de brandweer op met rijden. Ik blijf voorlopig nog wel even rijden en zal zo weer een volgende aanschaffen:thumbs:
     
  5. Ik heb sinds drie weken een c-max een 2.0 tdci.
    Ik heb deze gekozen ipv een 1.6 omdat ik een 2e hands heb met al aardig wat kilometers (250000) en ik de 2.0 voor mijn gevoel betrouwbaarde was + ik wilde niet teveel terug in vermogen mbt mijn vorige auto een golf tdi 110pk.
    Het vermogen van de 2.0 tdci is voldoende en acceleratie is vergelijkbaar met de Golf echter wel meer met pieken. De Golf kwam gelijkmatiger. De c-max motor is wel veel soepeler/minder tracktor.
    Wat ik persoonlijk wel jammer vind aan de 2.0 is het ongelijkmatige.. Je begint met gas geven dan gebeurd er niet veel en dan in een keer schiet je vooruit met de turbo. Wanneer je schakkeld val je net weer terug onder het turbo gebied waardoor je eerste weer wat minder hard gaat... nouja.. zoiets.. Misschien ook een kwestie van wennen.
    Het lekkerst vind ik snelweg cruisen met deze auto.
    Afentoe lijkt het wel of hij in de eerste twee versnellingen minder vermogen heeft?
    Ofwel geen stoplicht sprintjes mee doen :) maarja het is ook een family car he.
    Met betrekking tot de betrouwbaarheid.
    Voor mijn gevoel is het echt een soort vrachtwagen motor waar weinig aan kapot kan gaan.. maar de praktijk zal het uitwijzen..
    Wordt soms wel een beetje bang als ik turbo probleem verhalen lees...
     
  6. Turbo verhalen gaan met name over de 1.6
    De vag diesels hebben al heel vroeg al het koppel (1400-1600 toeren) dat heeft Ford niet he. Je 110pk golf is ook een 8 klepper (ik denk nog zonder common rail) dus dat ie meer tractor is klopt wel.
    Kan zijn dat je in de 1e 2 versnellingen niet het max koppel krijgt om je koppeling te beschermen. Kan zomaar in de software staan.
    Zijn vast mensen die daar hard ja of nee op kunnen zeggen.
     
  7. de koppel van de 1.6 licht ook bij 1400
    deze 2.0tdci is volgens mij een 2.0hdi van psa groep (peugeot/citroen)
    de zogenaamde dw10bted4 deze heeft namelijk ook 136pk

    bij peugeot liggen ze al langer erin en echt problemen kan ik niet noemen
    wat wel dingen zijn waar je in de toekomst iets mee kan is dat de stekker van de commonrailsensor probleem geeft/gaf, kan zijn dat je geluk hebt en nooit last van hebt
    verstuiverlekkage komt bij deze nooit voor
    en turbo ook niet zolang je maar mee rijdt zoals het moet
    dus rustig rijden en wanner hij warm is dan pas rijden
    en voor het afzetten even nadraaien 15-30seconden om de turbo van 240.000rpm naar normaal toerental te laten komen
    zodat niet de turbo zonder olie draait ivm hoog toerental ervan

    ik kan een hele lijst opgeven wat je in de gaten kan houden maar dan schrik ik je meteen af en als ik het ga vergelijken met de 1.6 dan heb je met de 2.0 veel minder onkosten
    ze zijn er wel maar minder
    als hij goed onderhouden is
     
  8. Is dat dan niet gewoon een kwestie van wat later schakelen, zodat je bij de volgende versnelling al voldoende toeren hebt om in het juiste bereik verder te gaan?
     
  9. Ja, het is denk ik ook een kwestie van wennen.. de ford maakt ook makkelijker hogere toeren.. Bij de Golf mertke je dat die dat niet prettig vond..

    Vandaag trouwens bij wat harder acceleren (met warme motor..) het idee dat ik in de hogere toeren iets van een ratel geluid hoorde... is me nu 1x eerder opgevallen.. ik hoop niet dat dit een voorbode voor een probleem is. Heb nog wel garantie maar ja.. problemen zijn nooit leuk.
     
  10. Dat rammeltje waar je het over hebt zou ook nog gewoon het lopen van de motor kunnen zijn. Die gaat rauwer klinken als je hoge(re) toeren draait.
     
  11. Dat ratelen na 3000tpm had ik in het begin ook met mijn auto (1.6 tdci had toen geloof 90.000km gelopen toen ik hem kocht), ik vond het meer een traktor geluid. Eigenlijk is het na 100.000km weggegaan, ik weet niet waardoor, misschien omdat ik vaak flink gas geef en de motor bij mij vaker dan bij mijn voorganger in dat toerengebied komt (3000-3600tpm)?
     
  12. Het is maar hoe je er mee rijd. Een stoplichtsprintje kan best, zelfs met spinnende banden als je dat wilt,of je wint is een tweede. Het verbruik ligt aan je rechtervoet. Afgelopen vakantie in Frankrijk met de vouwwagen een verbruik gehaald van 1:18 maar ook van 1:13. in de stad en op de snelweg precies het zelfde.
    Soms is het net als of de moter "zaagt" bij een bepaalde snelheid, toerental en versnelling. Dit is door een update zogoed als opgelost.
    Het blok is rustig, trekt goed door. Daarbij schakel ik pas over bij de 2500/2750 toeren. Eerst reed ik het "nieuwe rijden" maar dit is mijn toch afgeraden door de dealer. De egr zat waarschijnlijk hier door behoorlijk dicht, en is toen vervangen.

    Al met al, na 70.000 km, gekocht met 150.000, een fijne moter die erg soepel is.
     

Deel Deze Pagina