1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Ervaring met Forté dpf cleaner?

Discussie in 'Performance' gestart door Basscania, 20 mei 2017.

  1. Is er iemand die ervaring heeft met de Forté dpf cleaner brandstof toevoeging?
    En liefst met een 1.6 tdci 115 pk uit een focus 3.
    Ik denk er over om dit toe te passen in mijn vakantierit naar Spanje over 3 weken, lekker veel km 's maken met veel wisselende belasting, maar ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben.
    Bij Ford beweren ze dat het een onderhouds vrij filter is en dat ze deze nog nooit hebben hoe en vervangen.
    Maar een keer preventief "reinigen" lijkt me niet verkeerd.
    Het verbruik van mijn focus ligt op de snelweg ook vrij hoog vind ik zelf.
    Meestal zo rond de 1:17,2 bij 120km/h
    Soms ook wel boven de 1:20 maar dit is zeldzaam.
    Bij Ford zeggen ze dat een verbruik van 1:15-1:20 normaal is op de snelweg?
     
  2. #2 jeroenbreuer, 20 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2017
    Ik heb een Focus MK3 Econetic wagon. Het verbruik op dit moment is 1 op 19/20.
    Reset je wel eens de boordcomputer en hou je de bandenspanning tweewekelijks bij?

    Ik heb zelf geen ervaring met Schoonmaak middelen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. De BC reset ik niet qwa gemiddeld verbruik.
    Heb ik gereset een maand of 4 geleden en staat nu op 1:17,6 gemiddeld.
    Ik rijd 75% snelweg
    Het "huidig" verbruik op de snelweg vind ik wat aan de hoge kant..had verwacht dat hij op de snelweg meer rond de 1:19 - 1:20 aan zou geven, maar varieert dus steeds tussen 1:16 en 1:17,5

    Bandenspanning houd ik verder regelmatig bij.
    Staat op 2.3 rondom
     
  4. Kan zeker geen kwaad om een flesje in de tank te kieperen.
     
  5. Kan geen kwaad, maar zou ook graag willen weten of het nut heeft. kost toch rond de 23 euri.
     
  6. Goede ervaringen met Forte in het algemeen.
     
  7. dpf cleaner dit deel is gek
    dit omdat dpf (roetfilter) elke 500km minimaal een keer gereinigd wordt.
    roetfilter is maar voor 1 ding. roet uistoot in de stad verminderen. bewaren en als je op de snelweg zit, dan schoon te branden en uit te stoten.

    normaal is je roetfilter 150-200graden. echter dan wordt het meer dan verdubbeld. 450-500graden. bij deze temperatuur laat roet los van de roetfilter en komt het achter de auto eruit.

    vandaar dat het slecht is met diesel altijd kleine afstanden te rijden. dan wordt motor nooit goed warm en heeft hij nooit genoeg tijd om roetfilter goed schoon te maken.

    terug te komen of het werkt.
    het doet zeker wel iets. of het zoveel doet dan je denkt is het tweede.
    1x in 10.000km kan zeker geen kwaad.
    verder wordt er gezegd als je shell v-power of bp ultimate brandstof tankt er al deel van zulk spul in zit. of dit klopt is het tweede.

    denk lange afstand rijden, net zo veel te weeg brengt dan zo'n flesje erin te doen. en ja het is zeker niet handig zo'n flesje erin te doen en korte afstanden daarna rijden.



    http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Diesel-Injector-Treatment.html
    zou eerder voor zoiets gaan
    als ik kijk naar de dpf cleaner dat is precies wat de dealer eens in de 120.000km bijvult.
    als het goed is heb je een additief tankje onder de auto hangen. deze kan alleen de dealer vullen.

    dpf cleaner zul je alleen gebruiken bij oude diesel die een achteraf gemonteerde roetfilter hebben. die worden namelijk niet automatisch door de motor gereinigd
    of zoals het echt heet geregenereerd
     
  8. [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION]
    Vanaf euro V zit er geen additief meer op een Focus.

    Maar inderdaad dit flesje heeft grofweg dezelfde werking als het vroegere Eolys. Namelijk de temperatuur van de te verbranden roetdeeltjes iets verlagen.
    Of het werkt zul je nooit weten, maar baat het niet, dan schaadt het niet.
     
  9. Forte is een zeer goed merk heb het zelf ook gebruikt maar dan voor een benzine uitvoering .


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. [MENTION=3422]antig01[/MENTION]
    bedoel je de euro 5 of euro6 motoren

    1.6tdci zijn de psa blokken
    weet dat bij de euro5 bij peugeot met eolys wordt gewerkt en bij de euro 6 dacht ik ook nog steeds. echter zit er een tank van 18liter adblue eronder.
    dus eolys voor de regeneratie van de roetfilter
    en adblue wordt acheraf ingespoten richting de scr catalisator. om die te reinigen.
    dus voor een dv6 motor van psa heb je 3 tankjes achter onder de auto, 1 additief tankje van bijna 2liter, tank van 20liter waar je om de 15.000 a 22.000km 17-18liter adblue (ureum) bijvult

    of het ford het anders heeft gedaan geen idee. van ene kant lijkt me sterk ivm je dan ook de software erop moet aan passen.

    eolys zorgt ervoor dat roetfitler gereinigd wordt bij 450 graden
    normaal gaat dat juist bij 550graden.
    de ecu moet dus met alles spelen om ervoor te zorgen dat de uitlaatgas temperatuur hoog mogelijk wordt. terwijl deze normaal rond de 150-200graden zit.

    dingen die gebeuren is alles wat je kunt bedenken om de motor zo hard mogelijk te laten werken.
    wat bestuurder het meeste merkt is de actuele brandstofverbruik want die gaat van 3/100km snel richting de 10/100km als voorbeeld.
    wil je optrekken wordt regeneren weer stop gezet.
    alleen bij warme motor en constant snelheid boven de 60km/h dan gaat hij pas regeneren de roetfilter
     
  11. Ford heeft alleen bij de Focus en C-Max euro 4 additief toegepast. Vanaf euro V en verder alleen gecoate roetfilter welke ruimschoots bestand zijn tegen de hoge temperaturen.
     
  12. Volg dit draadje, straks voor de 'grote' vakantie rit richting het zuid een fles DPF-reiniger in de tank kieperen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  13. [MENTION=3422]antig01[/MENTION]
    ah oke,
    Roetfilters zijn standaard tegen de hoge temperaturen bestemt.
    enige dat de eolys doet is de regeneratie bij lagere temperatuur te regelen.
    als je de roetfilter naar een goeie 550-600 graden zou krijgen dan wordt er geregenereerd.

    vind het wel mooi om te zien hoeveel verschillen tussen ford en psa zit.
    motor is het zelfde in alle vlakken neem ik aan.
    merk wel dat psa voornamelijk de d-riem interval hoger heeft liggen, die ligt op 240.000km en ja nooit een geklapte riem tegen gekomen.

    qua interval zie je wel dat ford meer voor safe gaat
    nieuwste motor is interval dacht ik 120.000km en bij psa 180.000km
    maar dan wel zonder eolys dus voor de monteur geen geklieder met die vloeistof.

    en ja als je idd geen eolys hebt is zo'n reinigingsflesje geen overbodig luxe, advies is dan wel van mij uit dat te gebruiken bij lange ritten. korte ritten heeft dan niet echt effect erop ivm je dan geen 1x gaat regeneren
     
  14. Ad blue om de cat te reinigen?
    I think not

    Ad blue zorgt voor een reactie waardoor de uitlaatgassen nog verder ontbinden.

    1-2 1.6 Futura, black edition
     
  15. En waar vind die reactie plaats? In de SCR-kat. Dus ga je er eerst zelf in verdiepen voor je een ander gaat corrigeren.
     
  16. Prima hoor, ik rij al dik 12 jaar met ad blue rond.

    1-2 1.6 Futura, black edition
     
  17. Dat betekend blijkbaar niet dat je weet hoe het systeem werkt (in een auto).
     
  18. Als hij al 12 jaar met Adblue in zijn Focus benzine rond rijd komt er iets niet goed idd...

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/AdBlue
     
  19. idd antig01
    adblue kan idd misschien slecht zijn voor katilisator
    maar we hebben het over een scr-katilisator.
    is weer iets anders. zorgt alleen voor lagere NOx

    adblue voor door een verstuiver ingespoten na de katalisator in de uitlaat zelf.
    waar adblue ingespoten wordt heb je alleen een roetfilter,de scr katilisator zitten en wat dampers zitten

    dus adblue zorgt niet voor een reactie waardoor de gassen ontbinden. het zorgt er alleen voor dat NOx netjes wordt verwijdert dat op de scr-katilisator zit.
     

Deel Deze Pagina